آیا مصرف کاسنی در بارداری مجاز است؟ چه مقدار میتوانیم در دوران بارداری کاسنی بخوریم؟مصرف کاسنی در بارداری برای جنین ضرر ندارد؟شنیده ام موجب سقط جنین میشود؟

کاسنی گیاهی با فواید بسیار زیاد است. اما وقتی شما در انتظار کودک خود هستید، گاهی اوقات غذاهای سالم برای شما ممکن است خطرساز باشد و اثرات منفی بروی شما و جنین بگذارد. در این مقاله بر آن شد تا اطلاعاتی را در مورد این گیاه در اختیار شما مادران عزیز قرار دهد که آیا مادر باردار می تواند کاسنی و یا عرق کاسنی را در دوران بارداری مصرف کند؟ آیا اصلا مصرف این گیاه برای او در بارداری سودمند است یا نه؟

کاسنی چیست؟

 گیاه کاسنی از قرن ها پیش  در همه جای جهان کشت داده می شد و در درمانهای مختلف بعنوان داروگیاهی استفاده میشده است. هم ریشه و هم گل این گیاه خاصیت درمانی دارد و از قدیما مورد توجه بسیاری از پزشکان و حکیمان بوده است. این گیاه دارای خواص تغذیه ای زیادی است که مصرف در مقادیر مجاز و متناسب آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

فواید عرق کاسنی:

اولین قسمت گیاه که مورد استفاده قرار میگیرد ریشه این گیاه است که آن را بصورت پودر درآورده و بشکل کپسول و یا عصاره آن یعنی عرق کاسنی مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه برای مشکلات سیستم گوارشی از جمله اسهال و یبوست  ( راه های درمان یبوست )و بهبود وضعیت روده و معده مفید است. همچنین این گیاه دردرمان بیماری های قلبی و سرطانها نقش کمکی را دارد. از برگ کاسنی می توان در کنار سایر سبزیجات برگ تازه در سالادها استفاده کرد. کاسنی می تواند نقش کافئین را بازی کند و در بسیاری از موارد می تواند جایگزین مصرف قهوه باشد.

آیا مصرف کاسنی در دوران بارداری مجاز است یا خیر؟

خواص کاسنی در بارداری

مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که مصرف زیاد کاسنی در بارداری مجاز نیست. اگر شما عادت به مصر ف کاسنی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید و در مقادیر خیلی کم در دوران بارداری مجاز به استفاده هستید. کاسنی تحربک کننده قوی رحم است و می تواند باعث آغاز انقباضات رحم شود. بنابراین سلامتی شما و جنین را بخطر میاندازد.همچنین مصرف زیاد عرق کاسنی و یا خود کاسنی در بارداری باعث خونریزی شده و ممکن است سقط جنین را بدنبال داشته باشد. بنابراین حتی با توجه به فواید و خواص فراوان کاسنی، بهتر است در بارداری کاسنی و یا عرق کاسنی و یا چای کاسنی مصرف نشود.

خواص کاسنی در بارداری:

ریز مغذی های بسیار غنی در کاسنی باعث میشود که حتی اگر در مقادیر بسیار کم کاسنی را در دوران بارداری مصرف کنید از فوایدش بهره مند شوید. در اینجا به معرفی چند خواص مفید کاسنی در بارداری می پردازیم:

۱-بهبود وضعیت مشکلات گوارشی

این گیاه حاوی انسولین، یک پروبیوتیک قوی است. مصرف این گیاه باعث برطرف شدن مشکلات گوارشی از جمله یبوست، سوزش سر دل، ریفلاکس معده و اسیدی شدن معده و سوء هضم در بارداری میشود.

۲-جلوگیری از سرطان:

تحقیقات نشان میدهد که مصرف کاسنی رشد تومورهای سرطانی را به حداقل میرساند و از بروز بسیاری از سرطانها در دوران بارداری جلوگیری میکند. این گیاه حاوی فروکتان است که به آن خاصیت ضد توموری و آنتی اکسیدانی می دهد. همچنین پلی فنول های موجد در کاسنی باعث جلوگیری از بروز سرطان سینه( روش خودآزمایی سینه برای تشخیص سرطان سینه) و کلرورکتال در زنان باردار می شود.

۳-کاهش درد آرتریت

خاصیت ضد التهابی کاسنی باعث کاهش احساس درد در استئوآرتریت در دورن بارداری میشود. این گیاه باعث کاهش گرفتگی عضلات و نرم کردن مفاصل پا میود.

۴-ارتقا سلامت کلیه ها

عصاره ریشه کاسنی بعنوان دیورتیک در دوران بارداری قابل استفاده است.این گیاه باعث پاک سازی کلیه و کبد از سموم خطرناک میشود. بنابراین کاسنی از تجمع آب در بدن هنگامی که شما باردار هستید جلوگیری میکند و ورم پای شما را کاهش میدهد.

۵-تقویت سیستم ایمنی

کاسنی باعث تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری میشود. خاصیت ضد باکتریایی ایم گیاه شما را از ابتلا به عفونت های مختلف در دوران بارداری مصون میکند و آنتی اکسیدانهای این گیاه شما را از ابتلا به بیماری قلبی عروقی در دوران بارداری حفظ میکند.

اثرات جانبی کاسنی در طول بارداری

اگر چه کاسنی برای زنان باردار بسیار مفید است، مصرف مقادیر زیادی از آن اثرات نامطلوبی دارد. برخی از موارد رایج عبارتند از:

۱-  خطرات سقط جنین:

اگرچه مصرف کاسنی در موارد خاصی ضروری است، اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث قاعدگی شود و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

۲-  انقباض ناگهانی رحم:

کاسنی ذاتا باعث سقط جنین می شود، بنابراین می تواند باعث انقباض ناگهانی رحم در زنان باردار و در نتیجه منجر به سقط جنین شود.

۳-  عدم تعادل بدن:

مصرف کاسنی می تواند مواد غذایی ضروری را برای بدن مادر باردار فراهم کند، اما هنگامی که در مقادیر زیاد مصرف می شود، می تواند منجر به عدم تعادل در بدن شود.

۴- کاهش وزن:

از آنجا که مصرف کاسنی سبب افزایش اشتها می شود، در طول بارداری باید به مقدار کم مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد می تواند باعث کاهش وزن در زنان باردار شود که در این دوره مطلوب نبوده است.

۵-  بیماری های پوستی:

کاسنی باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند درماتیت تماسی و سایر آلرژی های پوستی در زنان باردار می شود.

۶-  واکنش های آلرژیک:

افرادی که به گل هایی مانند گل داودی و گل سرخ حساسیت دارند، باید از مصرف کاسنی اجتناب کنند زیرا ممکن است واکنش های شدید آلرژیک ایجاد شود. مشکلات مختلفی مانند کهیر، تورم روی صورت، خارش شدید و مداوم، تنگی نفس، مشکل در بلع، خس خس سینه، احساس سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و رنگ پریدگی پوست بعضی از نشانه هایی است که می تواند به علت آلرژی به کاسنی باشد. 

۷- مشکلات دستگاه گوارش:

با توجه به وجود فیبر در ریشه کاسنی، زمانی که در مقادیر زیاد مصرف می شود، می تواند منجر به گاز، نفخ، احساس تهوع، استفراغ، گرفتگی شدید در معده، اسهال و صدای عجیب معده شود. بنابراین به این نتیجه می رسیم که بهتر است همه چیز را به مقدار متعادل مصرف کنیم. در بارداری نیز مادر باید برای سلامتی خود و جنین مطابق دستورات پزشک عمل کند.

پیام یی: بنابراین از مصرف کاسنی و یا عرق کاسنی در مقادیر زیاد در بارداری بپرهیزید. حتی اگر خواستید مقدار کم هم استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید که برای شما و جنین مشکلی پیش نیاید.

www.momjunction.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 123



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها