، دکتر رضا نصری حقوقدان بین الملل و کارشناس سیاست خارجی، در یک یادداشت توئیتری در واکنش به اظهارات و اقدامات اخیر مایک پمپئو علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت:

در این یادداشت توئیتری با ذکر مثالِ تاثیر تحریم‌‌ها بر فعالیت‌های «مرکز گامانایف ایران» و ناتوانی بیماران ایرانی از تامین مخارج درمان‌های مشابه در کشورهای همسایه به دلیل سقوط ارزش ریال  – که مجموعاً موجب محروم شدن هزاران بیمار ایرانی از درمان توده‌های مغزی با روش‌های غیرتهاجمی شده است – عمق و دامنهٔ فاجعه انسانی سیاست «فشار حداکثری» به تصویر کشیده شده است؛ و یادآوری شده که امروز «برای بهره‌مندی از درمانی که پیش از این در ایران با پوشش بیمه برای بیماران قابل دسترسی بود، یک کارمند طبقه متوسط ایرانی باید معادل ۵ سال حقوق سالانه خود را هزینه کند تا برای معالجه با روشی مشابه به ترکیه سفر کند!».

در این نوشته به این نکته اشاره شده است که «مسببان این جنایات نه تنها امروز در مقابل مراجع قضایی ننشسته‌اند و نه تنها حتی در برابر وجدان عمومی پاسخگو نیستند بلکه خود را آمادهٔ انتخاب مجدد کرده یا خیر برداشته‌اند تا پُست‌های مهم‌تری در ۲۰۲۴ نصیب‌‌شان شود!»

نصری در ادامه با تاکید بر اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران مصداق جنایت بین‌المللی است بر این نکته نیز تاکیدکرد که برای ممانعت از «به‌قدرت رسیدن مجدد مسببان این جنایات بین‌المللی» – که یک وظیفه‌ حقوقی است –  متاسفانه جامعهٔ جهانی نمی‌تواند بر درایت «افکار عمومی» آمریکا حساب کند؛ ضمن اینکه دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌الدولتی (مانند سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی جنایی) نیز بیش از اندازه از نظر ساختاری ضعیف، بی اراده یا وابسته به آمریکا هستند تا بتوانند تاثیر ملموسی در برابر این متهمان به جنایت علیه بشریت بر جا بگذارند.

در نتیجه، تنها بازیگرانی که شاید قادر به اندک تاثیرگذاری باشند سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر و دادگاه‌های مستقل عمدتاً اروپایی هستند که پیش از این سابقه تعقیب دولتمردان آمریکاییِ مظنون به جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت – مانند دونالد رامسفلد (وزیر دفاع اسبق آمریکا) – را در سابقه خود ثبت کرده‌اند.

در این نوشته یادآوری شده که چند سال پیش سازمان‌های FIDH، ECCHR، CCR و LDH با ارائه مستندات و شکایت‌نامه‌ای علیه «دانلد رامسفلد» به دادستانی پاریس موجب شدند تا او پیش از صرف صبحانه از درب پشتی هتلی که در آن ساکن شده بود – پیش از ملاقات با میزبانان خود که از مقامات ارشد دولت فرانسه بودند – فرار کند!

در ادامه تاکید شده که هیچ دلیلی ندارد همین سازمان‌ها و همین مراجع قضایی اروپایی امروز برای ایجاد مانع حقوقی بر سر راه به‌قدرت رسیدن متهمان جنایت بین‌المللی مانند ترامپ یا برای تاثیرگذاری بر برنامه‌های شغلی آینده امثال مایک پومپئو تلاش نکنند!

«تلاش‌ این سازمان‌ها علیه دولتمردان جنایتکار کنونی آمریکا تلاشی به نفع یک حزب حریف در انتخابات پیش رو تفسیر نخواهد شد؛ بلکه تلاشی در راستای احقاق موازین جهانی حقوق بشر خواهد بود».

310 310

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 35

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها