درمان یبوست با آب؛ ارزان ترین روش درمان

آیا می‌دانید که درمان یبوست با مصرف آب، ساده‌ترین راه رهایی از این بیماری است؟ آیا از مهم‌ترین دلیل بروز یبوست و خشکی روده‌ها اطلاع دارید؟
روزها و ماه‌ها را با دردهای وحشتناک شکم و روده سپری می‌کنید. خستگی و بی حالی امان‌تان را بریده و نمی‌دانید که چطور می‌توانید از شر یبوست همیشگی که گریبان‌تان را گرفته، خلاص شوید. شما دچار بیماری زمینه‌ای خاصی نیستید اما در اغلب اوقات برای اجابت مزاج دچار مشکل هستید. اگر بیماری خاصی ندارید؛ پس علت یبوست دائمی شما چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟
در این مقاله ضمن ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی بوجود آمدن این بیماری، به بررسی نحوه درمان یبوست با آب خواهیم پرداخت؛ پس اگر می‌خواهید با دردهای ناشی از یبوست خداحافظی کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


یبوست چیست؟

آیا تا به حال دچار یبوست شده‌اید؟ آیا گذراندن زمان زیاد در توالت و در نهایت هم تخلیه نشدن کامل روده، شما را کلافه کرده‌ است؟ می‌دانید علائم نشان دهنده بیماری یبوست چیست؟
در ابتدا باید بگوییم یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات روده‌ای است که ممکن است هر فردی حداقل یک مرتبه در زندگی به آن دچار شود؛ با این وجود اگر در مراحل اولیه این مشکل به نشانه‌ها دقت کنید و در صدد حل آن‌ها باشید، جای هیچ گونه نگرانی‌ نخواهد بود.
همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی هر انسان، خوردن و آشامیدن است‌. داشتن حس گرسنگی و تشنگی نشان می‌دهد که شما از جسم سالمی برخوردار هستید. همچنین می‌توان گفت که یکی دیگر از نشانه‌های سلامت جسمانی هر فرد، دفع به موقع و به اندازه مواد اضافی موجود در بدن است.
به طور کلی هر ماده غذایی با ورود به بدن و پس از گذشت مراحل مختلف، تجزیه شده و پسماندهایی را از خود به جای خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که دفع این پسماندها در فواصل زمانی مناسب امری ضروری و البته حیاتی خواهد بود.


چه زمانی باید نگران سلامت روده ها و سیستم گوارش خود باشیم؟

به صورت کلی بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان دفع مواد مازاد موجود در بدن، به صورت روزانه و آن هم سه مرتبه در روز است. اگر در چنین شرایطی هستید؛ باید گفت دستگاه گوارش و روده بزرگ و روده کوچک شما از سلامت کامل برخوردار بوده و به درستی به وظایف خود عمل می‌کنند.
در نوعی دیگر ممکن است دفع پسماندهای بدن شما به صورت روزانه نباشد و گاها هر سه روز یکبار انجام گردد که بازهم چندان نگران کننده نیست؛ اما اگر تخلیه مواد اضافی بدن، هر سه روز یکبار هم انجام نگیرد یعنی فاصله دو دفع متوالی بیشتر از 3 روز باشد؛ می‌توان گفت که شما با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می‌کنید. بنابراین لازم است هر چه زودتر به فکر درمان یبوست با آب یا هر روش دیگر باشید.
اما قبل از هر چیز باید نشانه‌های خشکی مزاج را بشناسید.


علائم یبوست و خشکی مزاج کدامند؟

از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری یبوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخلیه مواد اضافی بیش‌تر از سه روز

  • سختی دفع و اجابت مزاج که گاها لازم است با فشار زیاد و یا کمک گرفتن از انگشت انجام شود.

  • خشک بودن مدفوع یا تکه تکه بودن آن

  • دل دردهایی که به دلیل تخلیه نشدن کامل روده ممکن است به سراغ‌تان بیاید.

  • نفخ داشتن شکم در اغلب اوقات

  • نداشتن احساس راحتی و سبکی (داشتن احساس سنگینی)

  • طولانی شدن پروسه دفع که بسیار کلافه کننده خواهد بود

رابطه ابتلا به یبوست و مصرف آب

همانطور که ذکر شد یبوست یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش و روده است. عارضه‌ای که اگر به موقع درمان نشود؛ باعث بروز بیماری‌های دیگر در بدن خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری آن را ام‌الامراض می‌دانند، کم آبی بدن یکی از شایع ترین دلایل یبوست در افراد می باشد. بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید نیز احتمال ابتلا به خشکی مزاج (یبوست) را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت عدم درمان یبوست با مصرف آب، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.


چرا دچار یبوست می شویم؟

پیش از اینکه به دنبال راه درمان یبوست با آب باشید؛ لازم است بدانید که علت اصلی بیماری شما چیست.
به طور کلی رژیم غذایی نامناسب و عادات تغذیه‌ای بد، باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر یبوست می‌شود. بر این اساس برخی از مهم‌ترین علل ابتلا به یبوست عبارت‌اند از:
• رژیم غذایی نامناسب
• کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی
• عدم نوشیدن آب کافی
مشکلات تغذیه ای و یبوست

راه های درمان یبوست با مصرف آب و در خانه


آیا درمان یبوست با آب امکان پذیر است؟

کم آبی، عامل اصلی یبوست ، موارد فوق از جمله رایج‌ترین علائم یبوست به شمار می‌روند. با این حال اگر همه یا تعدادی از این نشانه‌ها را دارید؛ نگران نباشید. همانطور که پیش از این گفتیم این مشکل شایع اگر در مراحل شدید و پیشرفته خود نباشد؛ به سادگی قابل حل خواهد بود. حتما می‌پرسید چگونه؟ خیلی ساده، به راحتی نوشیدن یک لیوان آب سالم مخصوصا اگر از اب معدنی هم به جای اب لوله کشی شهری استفاده کنید.
آبی که می‌نوشید توسط روده‌ها جذب می‌شوند؛ جذب آب توسط روده باعث می‌شود که مدفوع نرم شده و عمل دفع راحت‌تر صورت گیرد.

پزشکان توصیه می‌کنند که هر فرد بالغ برای حفظ سلامتی خود در هر روز در حدود 6 تا 8 لیوان آب بنوشد. مصرف آب به اندازه کافی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، اگر به مقالات مرتبط با سلامتی و آب علاقه مند هستید مجله آب معدنی کرست حتما برای شما مفید خواهد بود.

درمان یبوست با فیبر و درمان کم آبی روده ها

فیبر یکی از مواد مغذی موثر در جلوگیری از ابتلا و درمان یبوست به شمار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود که مواد غذایی شامل فیبر مانند انواع سبزی، میوه و غلات را در برنامه تغذیه خود قرار دهید.
لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد چربی‌های حیوانی، گوشت، تخم مرغ و شیرینی ممکن است به بروز یبوست منجر شود. همچنین باید گفت که افراط در نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی نیز به دلیل خاصیت ادرار آور (مدر) بودن‌شان، باعث خشکی روده و در نتیجه یبوست خواهند شد.


تحرک زیاد و ورزش درمان یبوست

شاید برایتان عجیب باشد اما داشتن فعالیت بدنی کافی در روز به بهبود یبوست کمک زیادی خواهد کرد. زمانی که ورزش می‌کنید بدن شما به آب بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

معجزه خوردن آب ناشتا برای یبوست

اگر می‌خواهید یبوست نگیرید؛ صبح خود را با یک لیوان آب ولرم آغاز کنید. نوشیدن آب به صورت ناشتا فواید زیادی برای سلامتی دارد.
بهبود عملکرد سیستم گوارش از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های خوردن آب گرم در ابتدای روز است. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید؛ روده‌های شما به دلیل متابولیسم‌های شبانه، نیاز به پاکسازی دارند.
خوردن یک لیوان آب ولرم به صورت ناشتا دستگاه گوارش را تحریک کرده و به تصفیه روده‌ها کمک می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای درمان یبوست با آب، به صورت منظم هر روز صبح یک لیوان آب گرم بنوشید.

درمان یبوست با آب و انجیر

انجیر یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان خشکی مزاج و یبوست است. این میوه سرشار از فیبر بوده و به عنوان یک ملین طبیعی، برای رفع یبوست استفاده می‌شود.
یکی از روش‌های درمان و پیشگیری از بیماری یبوست، خوردن انجیر خیسانده شده در آب به صورت ناشتا است. شما می‌توانید شب قبل از اینکه به رختخواب بروید؛ تعدادی انجیر را داخل یک لیوان آب خیس کرده و صبح انجیرها را همراه با آب میل کنید. جالب است بدانید که این روش یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی یبوست با آب به شمار می‌رود.

عدم مصرف به اندازه آب در طول شبانه روز، بدن را با خطر کم آبی مواجه می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوارض کم آب شدن بدن، افزایش احتمال ابتلا به یبوست است. مصرف به اندازه آب باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش حرکات روده خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف آب آشامیدنی سالم تا حد زیادی به درمان یبوست کمک خواهد کرد.
به همین دلیل توصیه می‌شود که جهت پیشگیری از یبوست و درمان به موقع آن، در مصرف مایعات به خصوص انواع آب معدنی به هیچ وجه صرفه جویی نکنید.
جالب است بدانید که نوشیدن آب کافی در طول روز، یکی از ارزان‌ترین راه‌های درمان یبوست به شمار می‌رود. همچنین لازم به ذکر است که آب خوردن علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به خشکی مزاج، به حفظ سلامتی و شادابی بدن شما نیز کمک زیادی خواهد کرد.


جمع‌بندی

یبوست یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش محسوب می‌شود؛ دردهای روده و شکم، خستگی و بی حالی از جمله علائم یبوست است.
کم آبی بدن، تحرک کم و رژیم غذایی نامناسب از جمله اصلی‌ترین علل ابتلا به خشکی مزاج به شمار می‌رود. بسیاری از افراد این بیماری را ام الامراض می‌دانند؛ با این حال لازم به ذکر است که به سادگی می‌توان یبوست را درمان و حتی از بروز آن جلوگیری کرد.
درمان یبوست با آب یکی از بهترین راه‌های خلاصی از دردهای این بیماری است. نوشیدن آب کافی در روز باعث نرم شدن مدفوع شده و در نتیجه عمل دفع را راحت‌تر می‌کند.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت2 سال پیش • dahio.com • 16

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها