به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  امروز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع بررسی چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد و در ابتدا معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی به سخنرانی پرداخت. «رزماری دی‌کارلو» از تحولات اخیر درباره برجام، کاستن تعهدات برجامی ایران و افزایش تنش ها در خلیج فارس ابراز نگرانی کرد. 

سپس نماینده اتحادیه اروپا سخنرانی کرد و گفت: بروکسل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متأسف است، اما معتقد است که ایران همچنان باید به تعهداتش ذیل این توافق پایبند باشد.

«وی افزود :اتحادیه اروپا همواره کاهش میزان تنش و میزان حضور نظامی همه بازیگران را خواستار است و به ایران توصیه می‌کند از اقداماتی که می‌تواند به تعمیق عدم اعتماد منجر شود، خودداری کند.  او مدعی شد اقداماتی مانند آزمایش موشک‌های بالستیک، که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناهمخوان هستند.

 سپس نوبت به نماینده انگلیس رسید که با لحنی مداخله جویانه از ایران خواست تا از محدودیت های توافق هسته ای فراتر نرود.

کارن پیرس در این نشست همچنین از اقدام آمریکا در خروج از برجام ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که برجام یکی از اجزاء ضروری برای معماری عدم اشاعه بین‌المللی است.

در ادامه نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت پایان برجام را «بازگشتی خطرناک به عقب» توصیف کرد.

وی گفت: «خروج آمریکا از برجام و بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد روال‌های مبهم و نگران‌کننده‌ای منجر شد.»

 او همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: ایران به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در زمینه موشکی ادامه می‌دهد. ضروری است که ایران این فعالیت‌ها را متوقف کند.

نماینده آلمان هم برجام را یکی از مولفه‌های اساسی در معماری منع‌اشاعه توصیف کرد و گفت جامعه بین‌المللی در برهه‌ای حساس برای حفظ توافق هسته‌ای قرار دارد. 

نماینده روسیه نیز با انتقاد از اقدامات آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای، گفت واشنگتن از یکسو مدعی می‌شود که به دنبال تغییر نظام ایران نیست و از سوی دیگر ایران را به نابودی تهدید می‌کند.

واسیلی نبنزیا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها علیه ایران را «بر خلاف اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱» خواند و گفت این اقدامات «توان ایران برای پایبندی به مفاد این اسناد را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: «یادآور می‌شوم که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱  جزء تاریخی‌ترین دستاوردهای جهان دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی بود که نشان داد می‌توان با دیپلماسی بر بحران‌ها فائق آمد.

نماینده چین در سازمان ملل هم در جلسه چهارشنبه شورای امنیت درباره برجام با بیان اینکه این توافق در حکم یک قانون بین‌المللی است خواستار پایبندی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد. 

او همچنین با یادآوری اینکه آژانس بین‌المللی تا کنون ۱۵ بار پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تأیید کرده گفت: «چین از تلاش‌های ایران برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای برجام تمجید می‌کند و امیدوار است که ایران به اجرای برجام ادامه دهد.»

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با پیروی از ترامپ علیه ایران لفاظی کرد. او ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی و حمله به کشتی‌های تجاری متهم کرد. وی همچنین ادعا کرد ایران با نقض قوانین سازمان ملل، به گروه‌های تحت حمایت خود سلاح ارسال می‌کند.

کوهن همچنین مدعی شد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علی‌رغم محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱، «آزادانه به مناطق مختلف خاورمیانه سفر می‌کند.» او مدعی شد سایر مقام‌های ایران هم با نقض این مفاد قطعنامه، در حال سفر به مناطق مختلف خاورمیانه هستند. 

نماینده آمریکا در ادامه ضمن متهم کردن ایران به حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس گفت: «ما قصد داریم از همه آنچه در توان داریم، از جمله به‌روز کردن نظام تحریم‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت،  برای مهار رفتارهای مخرب ایران استفاده کنیم.»

اما در پایان نوبت به نماینده کشورمان یعنی مجید تخت روانچی رسید. وی اجرای تعهد طرف های دیگر برجام را رکن دیگر این توافق دانست و گفت: وعده های تکراری اروپا تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است و آنها باید مسئولیت پیامدهای احتمالی عدم اجرای برجام را بپذیرند.

وی افزود: همچنین طبق برجام آمریکا متعهد است که “بالاترین تلاش‌های خود را با حسن نیت برای حفظ توافق به عمل آورد و مانع از مداخله در مسیر تحقق انتفاع کامل ایران از رفع تحریم‌ها شود”.  (جزئیات بیشتر)

50311

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 76



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها