ابوالفضل خدائی: بامداد روز یکشنبه بود که پهپادهای بمب گذاری شده رژیم صهیونیستی به منطقه عقربا حمله کردند . ارتش سوریه طی بیانیه ای با اعلام حمله شب گذشته عنوان کرد  که سامانه موشکی، بیشتر این اهداف را منهدم کرده است. در پی حمله رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق، ارتش این رژیم به حال آماده باش درآمد. همچنین رسانه های صهیونیستی با اعلام پایان حمله هوایی به جنوب دمشق، اعلام کردند ارتش «اسرائیل» شماری از سکوهای پرتاب موشکی گنبد آهنین را فعال کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در پیام توئیتری، تجاوز هوایی به سوریه را برعهده گرفت، وی پس از حمله جنگنده های صهیونیستی به جنوب دمشق اعلام کرد: برای ناکام کردن حمله علیه اسرائیل به طور جد تلاش کرده ایم! پس از این حمله دو پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز در جنوب بیروت سقوط کردند. طبق اطلاعات بدست آمده این پهپادها با مجهز بودن به بمب برای عملیات ترور قرار بود استفاده شوند. در روزهای اخیر درگیریها در منطقه شدت یافته و رژیم صهیونیستی به تجاوزات خود ادامه داده است که با واکنش ها و موضع گیری های مختلفی روبرو بوده است که در ادامه برخی  از این تحولات را می خوانید :

به گزارش خبرآنلاین، در آخرین حملات و در پی تجاوزهای رژیم صهونیستی یک پهپاد ناشناس دو خودروی لشکر 45 الحشد الشعبی در منطقه قائم در نزدیکی مرز سوریه و عراق را هدف قرار داده است. در همین راستا خبرنگار المیادین خبر داد که در حمله این پهپاد یک فرمانده میدانی الحشد الشعبی در این منطقه مرزی به شهادت رسیده است.همچنین منابع خبری دیگر اعلام کرده‌اند که در این حمله 2 نفر از نیروهای الحشد الشعبی به شهادت رسیده‌اند.  (اینجا)

حمله رژیم صهیونیستی به پادگان های جبهه مردمی فلسطین در مرز سوریه و لبنان

اما امروز نیز حملات رژیم صهیونیستی ادامه داشت که در این راستا رسانه‌های داخلی لبنان اعلام کردند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملاتی را به جبهه مردمی فلسطین “فرماندهی کل” در قوسایا در مرزهای لبنان و سوریه انجام دادند. مسؤولانی از این مقر فلسطینی که مورد حملات هوایی در لبنان قرار گرفته، گفتند، پهپادهایی از نوع “MK”  سه حمله انجام دادند که هیچ زخمی به جا نگذاشت اما تنها خسارت‌هایی مالی به بار آورد. (اینجا)

واکنش ها به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی

اقدامات وحشیانه و نقض حاکمیت عراق، لبنان و سوریه با واکنش تند دبیرکل حزب الله مواج شد. «سید حسن نصرالله»،  که درباره تحولات منطقه و دومین سالروز آزادی جرود عرسال سخنرانی می کرد درباره حمله پهپادی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: آنچه دیشب اتفاق افتاد، خیلی خطرناک بود و کسی نمی‌تواند آن را دست کم بگیرد و مسخره کند. این حمله با پهپادهایی صورت گرفت که نمی‌توان آن‌ها را خرید و استفاده کرد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد حزب‌الله از این تاریخ به بعد هرگونه هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد و سرنگون خواهد کرد. سید حسن نصرالله گفت پهپادهای اسرائیلی برای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی نیست بلکه برای ترور است.

وی خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «به ارتش اسرائیل در مرز می‌گویم که در کنار دیوار حائل، یک پا و نیم (تکیه داده به دیوار) بایست و منظر ما باش؛ یک روز، دو روز یا سه و یا چهار روز [منتظر باش] و به اسرائیلی‌ها می‌گویم که آنچه دیشب اتفاق افتاد، بر آن سکوت نخواهیم کرد. [بنیامین] نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی] به دنبال انتخابات است و احزاب اسرائیلی عادتشان این بود که انتخابات [در فلسطین اشغالی] با خون مردم منطقه برگزار شود. ولی این دفعه، انتخابات با خون شما برگزار خواهد شد و او (نتانیاهو) از هر جایی برای شما دردسر ایجاد می‌کند و [می‌آورد]؛ از عراق، سوریه و لبنان».  (اینجا)

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان حضور این دو پهپاد را «تجاوز آشکار اسرائیل به ضاحیه بیروت» توصیف کرد و گفت، این اقدام اسرائیل، پرده دیگری از نقض مکرر قطعنامه 1710 (قطعنامه‌ای که در سال 2006 برای پایان دادن به جنگ 33 روزه صادر شد) است.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان جولان دو پهپاد شناسایی رژیم صهیونیستی بر فراز ضاحیه بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانست.

نخست وزیر لبنان همچنین در تماس تلفنی با “مایک پمپئو” وزیر خارجه امریکا درخصوص خطرات تداوم نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و حق حاکمیت لبنان از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داد و بر ضرورت اقدام برای توقف آن تاکید کرد. حریری در خصوص خطرات تداوم نقض این قطعنامه و حق حاکمیت لبنان از سوی رژیم صهیونیستی هشدار و بر ضرورت اقدام برای توقف آن تاکید کرد.حریری همچنین در گفت وگو با پمپئو گفته که لبنان تمام تلاش خود را برای خویشتنداری و اقدام برای کاهش تنش به کار می بندد.  (اینجا)

وزارت امور خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای از عزم بیروت برای شکایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت بابت نقض مکرر حریم لبنان خبر داد.

حماس نیز اعلام کرد: سقوط پهپاد شناسایی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه بیروت که منجر به انفجار بزرگ و ترس غیرنظامیان در این منطقه شد اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز از سوی دشمن غاصب صهیونیستی و نقض آشکار حاکمیت لبنان است.حماس در ادامه بر ایستادگی کامل خود در کنار لبنان و مقاومت برای مقابله با هر تجاوز رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

جریان ها و احزاب دیگر نیز این اقدام را محکوم کردند. (اینجا)

 حشد الشعبی نیز در واکنش به حملات پهپادی به مواضع خود بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: این تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی با برخورداری از پوشش هوایی جنگنده‌های آمریکایی و همزمان با آغاز مرحله چهارم عملیات اراده پیروزی در غرب عراق صورت گرفت.

حشد الشعبی همچنین در این بیانیه تاکید کرد: به ملت عراق وعده می‌دهیم که این تجاوز هرگز نیروهای حشد الشعبی را از ایفای نقش ملیشان در مبارزه با تروریسم و دفاع از خاک عراق و امنیت آن و مقابله با تجاوز باز نخواهد داشت.

ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد، حمله رژیم صهیونیستی به رهبران حشد الشعبی در “القائم” یک نقطه عطف خطرناک است. الفتح عراق همچنین ائتلاف بین المللی ضد داعش را مسئول حمله به نیروهای حشدالشعبی دانست. (اینجا)

دلایل افزایش تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی

در حال حاضر دشمن صهیونیستی٬ نسبت به اتفاقات منطقه کاملا آگاه است و از پیوند شدید پرونده‌های منطقه با یکدیگر خبر دارد و این همان چیزی است که باعث شده به دنبال راه های جدیدی برای رسیدگی به وضعیت محدودیت گزینه‌های خود باشد تا بتواند خودش را پیدا کند.

اما حاصل تلاش‌های صهیونیست‌ها در این رابطه عبارتند از:

– شکست معادله دشمن در پایان دادن به نقش سوریه تحت حمایت مقاومت در لبنان و فلسطین و نیز شکست پروژه سقوط دولت دمشق.

– اقدام نیروهای ملی و سیاسی و رسمی عراق که مستقیما متصل به محور مقاومت هستند و عدم توانایی آمریکا در جوسازی در داخل عراق همانند شرایطی که در زمان بهار عربی بر این کشور حاکم بود.

– بروز ناتوانی آمریکا و اروپا از مقابله مستقیم و گسترده با ایران و تلاش برای تشدید درگیری‌ها.

– تغییر معادله جنگ یمن به سمت شکست قاطع ائتلاف آمریکایی-سعودی-اماراتی-صهیونیستی در مقابله با هم‌پیمانان ایران.

– بازگشت توانایی‌های مقاومت فلسطین و تقویت روابط میان جنبش حماس و محور مقاومت.

– شکست تلاش‌های محاصره مالی و اقتصادی به منظور تضعیف توانایی‌های حزب‌الله چه در داخل لبنان و چه در سطح منطقه که حتی موجب تقویت توانایی‌های آن در رابطه با پرونده فلسطین شده است.

این شرایط در واقع رژیم صهیونیستی را به بن بست می رساند. در این شرایط نه تنها گزینه‌های اسرائیل بسیار محدود است؛ بلکه تنش‌ها و چالش‌های آن نیز زیاد شده که همین امر منجر به افزایش اشتباهات آن نیز شده است.اتفاقی که در سوریه و لبنان در شب شنبه- یکشنبه رخ داد، یکی از این اشتباهات صهیونیست‌ها بود.هدف دشمن از این اقدام اخیر تحت فشار قرار دادن تیم سیاسی لبنان برای کنترل و محدود کردن مقاومت بود. این به معنای آن است که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا میزان بازدارندگی در جبهه شمالی را متعادل کند.

رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که کار بزرگی که امروز یمنی‌ها در سایه شرایط جنگی و محاصره و فشار انجام می‌دهند٬ نشان می‌دهد که قدرتی مانند حزب‌الله چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. لذا پس از اظهارات دیروز سیدحسن‌نصرالله٬ اسرائیل در معرض آزمایش سامانه دفاع هوایی مقاومت در لبنان است.

اقدام مقاومت موجب شد تا این محور از دایره ابهامات خارج شود. علاوه بر اینکه پاسخ قاطع به عملیات دمشق و بیروت٬ یک واقعیت جدید در جبهه شمالی برای دشمن به ویژه از طرف لبنان به‌ وجود خواهد آورد؛ چرا که مقاومت صراحتا تصمیم گرفته تا بدون اینکه در معرض خطرات قطعنامه‌های بین‌المللی یا زمین‌های اشغالی و یا موارد مشابه باشد٬ اهداف خود را انتخاب کند. در این میان بزرگترین اشتباه دشمن این بود که با این اقدام خود در واقع به واکنش‌های بازدارندگی و تلافی‌جویانه مقاومت مشروعیت بخشید.

اکنون وارد مرحله آزمایش سامانه بازدارندگی دو طرف شده‌ایم. رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا بگوید که اقدامات و حملات پیشگیرانه بدون استفاده از قواعد بازی ممکن نیست. اتفاقی که در دمشق و سپس بیروت رخ داد٬ مقاومت را به سمت حملات تلافی جویانه سوق خواهد داد. دلایل این امر عبارتند از:

– دشمن می‌دانست که حمله به مرکز مقاومت در دمشق منجر به شهادت برخی از ساکنان آنجا می شود. صهیونیستها این کار را آگاهانه انجام دادند ، نه لزوماً برای تحمیل تلفات ، بلکه به این دلیل که انجام این ماموریت بدون چنین خطراتی ممکن نبود.

– پاسخ حزب‌الله بر اساس اصل مقابله به مثل که از زمان هدف قرار گرفتن قنیطره٬ این روش را در پیش گرفته٬ حملات دردناک ضد دشمن را توجیه می‌کند. در این شرایط رژیم صهیونیستی باید از میان نیروهای خود افرادی را که آمادگی مرگ دارند به مرزهای خود با لبنان بفرستند.

از سوی دیگر سخنان سید نصرالله نشان داد که مرحله سکوت در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها در کشورها و مناطق محور مقاومت به پایان رسیده است و دشمن این را به خوبی احساس می‌کند. این اقدام مقاومت همچنین نوعی پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی در همکاری با آمریکا در عراق و سوریه و یا مرزهای میان دو کشور بود.در حال حاضر منتظر نتایج این تحولات در آینده ای نزدیک هستیم.

سناریوهای پیش‌رو در معادلات راهبردی منطقه

بر اساس تحولات دیروز به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تحرکات سیاسی و میدانی خود در آینده را در دو مرحله دنبال خواهد کرد. تل‌آویو در وهله اول منتظر واکنش‌های احتمالی حزب‌الله نسبت به این تجاوزها می‌شود. در این مرحله تهدیداتی نیز از سوی مقامات رسمی رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود تا شاید بتواند مانع از انجام واکنش حزب‌الله به این تجاوزها شود. بخشی از این تهدیدات را دیروز بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تعداد دیگری از مسئولان کابینه این رژیم مطرح کردند. ارتش رژیم صهیونیستی و سایر موسسات نظامی و اطلاعاتی نیز با برپایی مانورهای نظامی و به رخ کشیدن توانمندی‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی تلاش خواهند کرد تا مانع از پاسخ حزب‌الله به تجاوزهای رژیم صهیونیستی شوند.

در مرحله بعد از واکنش حزب‌الله به تجاوزهای رژیم صهیونیستی، معادلات با انسجام و انضباط بیشتری دنبال خواهد شد و مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی با وجود تهدیداتی که مطرح کرده‌اند، تلاش خواهند کرد خویشتنداری کرده و روند تحولات را به سمت جنگ فراگیر پیش نبرند. این موضوع البته اگر قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی انجام شود، برای نتانیاهو گران تمام خواهد شد.

بر اساس نتایج فاجعه بار پاسخ حزب‌الله به حملات رژیم صهیونیستی، به نظر می رسد مقامات اسرائیل در ورای تهدیدات صوری خود، بیشترین حد از تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی را به کار گیرند، تا شاید مانع از واکنش حزب الله به تجاوزهای خود شوند. نتیجه این تلاش‌ها در نصیحت‌های کشورهای مختلف به لبنان در مورد خویشتنداری در برابر حملات اسرائیل نمود پیدا خواهد کرد.به این ترتیب می‌توان گفت که مرحله قبل از واکنش حزب‌الله گرچه مرحله تحرکات دیپلماتیک و سیاسی و تهدیدات نظامی خواهد بود، اما مرحله بعد از انجام پاسخ حزب‌الله در سکوت و جمود سیاسی و امنیتی دنبال خواهد شد که البته به نفع رژیم صهیونیستی نیست، اما اسرائیل مجبور است بین گزینه‌های بد و بدتر یکی را انتخاب کند.

در همین راستا “یوآف لیمور”  کارشناس صهیونیست طی مقاله ای در روزنامه “اسرائیل الیوم” درباره تهدیدهای دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر پاسخ به حملات اخیر این رژیم به سوریه و لبنان گفت که این تهدیدها را “این بار باید جدی گرفت”.او افزود: مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی با لبنان) روز گذشته وارد تنش شدیدی شد.لیمور در ادامه مقاله خود در روزنامه “اسرائیل الیوم” که نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است، تصریح کرد: اظهارات نصرالله “نشان دهنده هوشیاری است و اینکه حمله اسرائیل بی پاسخ نخواهد ماند”.

به گفته این کارشناس نظامی صهیونیست، “ایران و نمایندگانش به دنبال روشی برای اذیت اسرائیل به منظور انتقام خواهند بود”.

به اعتقاد لیمور، ایران این بار کوتاه نخواهد آمد و خواهان پاسخ خواهد شد و طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها – از هدف قرار دادن منافع اسرائیل در جهان گرفته تا جستجو برای یافتن اهداف نظامی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی – را در اختیار دارد. احتمال اول (هدف قرار دادن منافع رژیم اسرائیل در جهان) ضعیف است اما احتمال دوم (یافتن اهداف نظامی در مرزهای شمالی) زیاد است.او گفت: “فعالیت منسوب به اسرائیل در بیروت و همچنین در مرزهای لبنان، حزب الله را وارد معادله پاسخ دادن می‌کند”.

23311

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 50



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها