به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: نام‌گذاری هفته اول ماه محرم‌الحرام به برکت قیام ابی‌عبدالله الحسین(ع) و فلسفه قیام حسینی به عنوان هفته امر به معروف و نهی ازمنکر بسیار نام گذاری بجا و مناسبی است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: فضای عاشورایی جامعه ما اقتضاء می‌کند که با فلسفه قیام حسینی آشنا و آشناتر شویم، بدانیم که پرچم‌دار امر به معروف و نهی از منکر، حسین بن علی بن ابی‌طالب و یاران باوفای ایشان بودند و امروز در کسوت آمر به معروف و ناهی از منکر قرار گرفتن تاسی به حسین بن علی(ع) است.

وی افزود: موعظه، بسیار امر مبارکی است و موعظه شدن بسیار اهمیت دارد و سخن در اینجا از امر است. امر واژه‌ای است که تعریف مخصوص به خودش را در واژگان قرآنی دارد و نهی نیز در جایگاه ناهی قرار گرفتن و نهی کردن از منکر، بدی‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها است که در آن استعلایی وجود دارد.

 رئیسی تصریح کرد: فقها در باب امر به معروف و نهی از منکر بحث کردند و این امر را مجاهده‌ای در راه خدا محسوب کردند، برخی فقها در ذیل بحث جهاد، امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند لذا امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله، مجاهدت، در راه خدا و وظیفه جهادی انجام دادن است.

رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش در این گردهمایی اظهار کرد: در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار، منکرها نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکرها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است، گفت: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن در این زمینه است.

رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که مگر می‌شود یک مومن ایمان به خدا داشته باشد، اما نسبت به ترک معروف و نهی از منکر حس و احساس مسئولیت نداشته باشد، تصریح کرد: این حس داشتن امری است که همواره امامان و پیشوایان دین و اولیای خدا بر آن تاکید کرده‌اند تا جایی که فرمودند تمام فرائض بند به این فریضه است.

وی ادامه داد: بر اساس این تاکیدات، اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد، در آن جامعه گسترش فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها را باید شاهد باشید.

 رئیسی با اشاره به سخنان امام علی (ع) در واپسین لحظات زندگیشان، گفت: امیرالمومنین (ع) در آن لحظات امر به معروف و نهی از منکر و تسلط شِرار و بدان را در جامعه در دو کفه قرار دادند؛ به نحوی که اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر گسترش داشت، شاهد آن هستیم که بدان اهل قلم و اهل بیان، در بازار و کوچه و خیابان و در مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی میدان ندارند و اگر کفه امر به معروف و نهی از منکر سبک شد، شاهد تسلط شرار خواهید بود و شرار در جامعه سلطه پیدا می‌کنند و در هر کوی و برزنی میدان دار آن‌ها هستند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گله هم نکنید که چرا این‌ها میدان دار هستند؛ بلکه به خودمان نگاه کنیم که آیا وظیفه خود را انجام داده‌ایم یا کوتاهی و غفلت از انجام وظیفه کرده‌ایم.

وی بیان داشت: جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت و انجام وظیفه الهی نباشد، خطر پذیری نکند و مسئولیت پذیری در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر و دیار خودش نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود. در یک اداره رشوه می‌گیرند، او هم می‌شنود و می‌بیند، اگر احساس مسئولیت نکند، کم کاری کرده است.

۲۳۵۲۳۲

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 56



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها