راه حل دعوای زن و شوهر را بخوانید: ۶ روش کاملا عملی

زندگی همیشه فراز و نشیب‌های زیادی خواهد داشت. اگر این انتظار را دارید که هیچ گاه با همسر خود به مشکلی نخورید، کاملا در اشتباه هستید.

به گزارش ، انتظار ذهنی انسان‌ها همیشه شرایط سختی را در روابط بوجود می آورد. بدست آوردن توانایی حل مشکلات و برطرف کردن آن‌ها مهارتی است که برای زندگی زناشویی بهتر به آن‌ها نیاز دارید. در این نوشته ۶ راه حل عملی برای بحث‌های زناشویی را بخوانید.

زندگی انسان‌ها در روابط‌هایشان معنادار می‌شود و کیفیت روابط تاثیر زیادی بروی میزان آرامش و حس خوشبختی انسان خواهد داشت. اما احتمالا می‌دانید که داشتن روابط خالی از مشکلات نخواهد بود و می‌تواند پیچیده و چالش برانگیز و سردرگم کننده باشد.

بعضی وقت‌ها به کشمکش و دعواهای مختلفی کشیده می‌شود که در زندگی زناشویی کاملا اجتناب ناپذیر است. اما اصلا جای نگرانی نیست، راه حل دعوای زن و شوهر در پیش روی شما قرار دارد و با یادگیری این نوشته توانایی خود را در گسترش و بهبود رابطه خود با همسرتان افزایش خواهید داد. البته این نکته را همیشه بدانید که حس خوشبختی کاملا وابسته به احساس درونی و روابط شما با دیگران دارد.

بحث و مشاجره شما از کجا شروع شده است؟
قبل از صحبت به ۶ راه حل دعوای زن و شوهر بپردازیم بهتر است به شرایطی که برای شما ایجاد شده نگاهی بیندازید تا بدانید که کدام راه حل دعوای زن و شوهر مناسب شما خواهد بود. به شکل روابط خود با دوستان و آشنایان خود فکر کنید. آیا میزان ارتباط و صمیمیت شما به چه میزانی است؟ نحوه برخورد شما با افراد آشنا و اقوام نزدیک و دور آیا یکسان است؟

آیا از اینکه اشتباه فهمیده شوید به سختی آزرده خاطر می‌شوید؟ آخرین مشکلاتی که در روابط کاری و دوستانه داشته اید به چه شکل بوجود آمده و به چه شکلی آنها را حل کرده اید؟
در حال حاضر با چه افرادی مشکل دارید؟
مشکل شما در رابطه با چه مسائلی است؟
آیا برای برطرف کردن مشکل خود کاری انجام داده اید؟ چقدر موثر و به هدفی که خواسته اید دست یافته اید؟ آیا فقط با دور کردن خود از شرایط آن را حل کرده اید؟ زیرا که نمی دانسته اید آن مشکل را چگونه باید برطرف کنید؟
خب شاید همسرشما تنها کسی باشد که باید توانایی حل مشکل با وی را بدست آورید.

نقطه شروع:  پذیرا باشید و توجه کنید
اولین قدم در راه حل دعوای زن و شوهر این هست که وجود دعوای مشترک را بپذیرید و بدانید که برای پیشرفت شما نیاز به آن دارید و بعد از آن باید توجه خود را بروی چیزهایی که لازم هستند تغییر کنند قرار دهید.

بدون پذیرا بودن شرایط و توجه کردن به آن، دعوای شما همه چیز را بهم خواهد زد. راه حل دعوای زن و شوهر دوری از آن قطعا نخواهد بود. زیرا از نظر روانی و احساسی هر دو طرف را تخریب خواهد کرد و آسیب روحی آن مانند باری بروی دوش دو طرف خواهد ماند. راه حل دعوای زن و شوهر در این است که زودتر از آن که به مسائل وخیم تر تبدیل شود آن را کنترل و مدیریت کنید.

بهترین کاری که می‌توانید را انجام دهید و این کافی است. شاید احساس کنید که دعوای شما با همسرتان بسیار سخت و ترسناک است و همه چیز را نابود کرده است. وقتی تحت شرایط تنش زا شدید قرار بگیرید شاید رفتارهای پرخاشگرانه و خارج از شخصیت و ادب طرفین از خود نشان دهند و شاید واکنش طبیعی به شرایط بدانید اما این مسائل در روابط زناشویی به شکل مخربی عمل می‌کنند.

باید بدانید که دوری و جدایی راه حل نیست
راه حل دعوای زن و شوهر شاید در اینجا دوری از یکدیگر باشد اما هیچگاه این راه حل مناسبی نخواهد بود زیرا باید به آسیب های روانی بعد از آن نیز توجه کنید. دوباره یادآوری می‌کنیم: پذیرای دعوا و مشکلات روابط زناشویی باشید و به آن توجه خود را اختصاص دهید و بعد عمل کنید. چه عملی ؟ در ادامه بیان می‌کنیم.

خیلی حرکت جسورانه و قدرت بخشی هست که با بحث و مشاجره و دعوایی که با همسر خود دارید روبرو شوید و آگاهانه به دنبال راه حل هایی برای برطرف کردن آن باشید. شاید اگر چنین ویژگی را دارید باید از خود متشکر باشید.
هرچند که تمام دعواهای زن و شوهری قرار نیست پایان خوب و خوشی داشته باشند اما اگر با دید مناسبی به مسائل داشته باشید مشکلات کمتر خواهد بود.

زیرا وقتی شما نمی توانید دیگران را در شرایط مختلف کنترل کنید، باید توانایی کنترل و مدیریت اعمال و رفتار خود را پیدا کنید.
شما باید بتوانید بروی اعتقادات، افکار و احساسات و انتخاب‌ها و رفتار و اعمال خود کنترل داشته باشید. اگر این چنین باشد شما از حداکثر توانایی خود برای راه حل دعوای زن و شوهری و روابط دیگرتان استفاده کرده اید.

تمام چیزی که باید از خود بپرسیم این هست که آیا بهترین فردی که می‌توانم باشم هستم؟ آیا آموخته ام که از تجربیاتم درس بگیرم و رشد کنم؟
در ادامه ۶ راه حل دعوای زن و شوهر به شما می‌آموزیم که چگونه بتوانید مسائل و مشکلات روابط زناشویی‌تان را حل کنید و حتی با افراد دیگر نیز مشاجره و مشکلی نداشته باشید.

گام اول: از اینکه همیشه حق با شماست دست بکشید
بحث و مشاجره های زناشویی وقتی آغاز می‌شوند که طرفین زاویه دید متفاوتی دارند و جرقه های اولیه ناسازگاری از همین جا آغاز می‌شود.
تا زمانی که طرفین از زاویه دید خود به مسائل نگاه می‌کنند و خود را بر حق می‌دانند و طرف مقابل را نادرست می‌دانند و دعوای ایجاد شده ادامه پیدا می‌کند.
اگر کسی به شما بگوید که «شما فرد درستی نیستید» چه احساسی پیدا خواهید کرد و چه واکنشی نشان می‌دهید؟
احتمالا شما فورا مخالفت خود را نشان داده و از خودتان دفاع می‌کنید. خب این واکنش اکثر افراد است.
اگر به کسی بگویید که «حق با من است.» به نظر شما واکنش آنها چه خواهد بود؟
خب بیشتر افراد در مقابل چنین رفتاری احساس بی ارزشی می‌کنند و سعی خواهند کرد که با حرفای متضاد حرفایی که زده اید از دیدگاه خودشان دفاع کنند.

خب اگر می‌خواهید که راه حل دعوای زن و شوهر را بدانید اولین گام این هست که از برحق بودن خود بگذرید. اگر به این شکل وارد بحث و گفتگو شوید که «حق با من است» و «شما اشتباه می‌کنید» را کاملا فراموش کنید و به دنبال یافتن صلح و آرامش باشید احتمال آن نیز وجود دارد.
بله شما حق دارید که فکر کنید که کاملا درست فکر میکنید و حق با شما است اما نباید آن را بزبان بیاورید. این کار هیچ ارزشی به شما اضافه نخواهد کرد. این خودخواهی است و آتش دعوای شما را شعله ورتر می‌کند.

گام دوم: به طرف مقابل خود فضای بیان دیدگاه بدهید
یکی دیگر از مسائلی که باعث بالاگرفتن نزاع و بحث های بی پایان می‌شود این هست که کسی قدرت شنونده بودن را ندارد. بیشتر افراد دوست دارند موقع جر و بحث کردن متکلم باشند تا شنونده دیدگاه طرف مقابل.

یکی از چیزهای آرامش بخش برای ما انسان‌ها این هست که شنونده ای داشته باشیم که حرف های ما را گوش کند.یکی از بدترین چیزهایی که احتمالا تجربه کرده باشید زمانی هست که کسی شنونده شما نیست و دیدگاه شما را سرکوب می‌کند.

پس در راه حل دعوای زن و شوهر حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که به همسر خود فضای صحبت کردن را بدهید. بگذارید دیدگاه خود را بیان کنند. حرف آنها را قطع نکنید. با تمسخر درباره دیدگاه وی همیشه صحبت نکنید و فقط سعی کنید ساکت بمانید تا همسر شما شروع به صحبت کند و شما شنونده باشید.
حتی اگر به هیچ وجه با سخنان همسر خود موافق نیستید.
حتی اگر حرف هایی که همسرتان می‌زند به چیزهای با ارزش شما لطمه می‌زند و شما را خشمگین می‌کند.
حتی اگر صحبت های همسرتان را نیش زبان و زخم زننده می‌دانید.

در راه حل دعوای زن و شوهر نقش شنونده را بازی کنید
کار شما این خواهد بود که احساسات و افکار خود را بدون توجه به صحبت های همسرتان کاملا تحت کنترل خود بگیرید و فقط نقش شنونده را بازی کنید.

از درون احساس ناراحتی خواهید کرد و این موضوع را باید بپذیرید. صحبت های متضاد جریان فکری شما واقعا برایتان سخت خواهد بود و اگر به دنبال راه حل دعوای زن و شوهر هستید باید این توانایی را در خود ایجاد کنید. بعضی مواقع افراد فقط نیاز دارند که شنیده شوند.

اگرچه بعد از این کار شما آنها شاید همچنان به این عمل خوب شما توجه نکنند و وقتی می‌خواهید صحبت کنید حرف های شما را قطع کنند اما یادتان نرود که این شما هستید که می‌خواهید راه حلی برای دعوای خود با همسرتان بیابید.یکی از طرفین باید نقش بزرگتر را بازی کنید.
 
گام سوم: باید همیشه با آرامش صحبت کنید
همیشه سعی کنید در هر شرایطی که هستید با آرامش صحبت کنید. در این شرایط:
براحتی منظور خود را خواهید رساند.
در متقاعد سازی طرف مقابل توانایی بیشتری خواهید یافت و در این حالت زبان بدن شما اثر بیشتری خواهد داشت.
براحتی می‌توانید زبان بدن و حالت چهره خود را مدیریت کنید.

اگر آرامش و تمانینه نداشته باشید، احساسات بر شما چیره می‌شوند و شاید چیزی بر زبان بیاورید که بعدا پشیمان شوید و حتی فراموش کنید که به دنبال یافتن راه حل بحث و مشاجره با همسر خود بوده اید.
خب اگر احساسات شما خارج از کنترل تان شد …
بحث را ادامه ندهید.
نفس عمیق بکشید.
برای ۵ دقیقه بروی خودتان تمرکز کنید تا مجددا آرامش خود را بازیابی کنید. (نفس های عمیق و آرام بکشید)
وقتی آرامش خود را بازیافتید به صحبت و بحث خود ادامه دهید.
 
گام چهارم: فقط در جهت پیدا کردن راه حل صحبت کنید
برای یافتن راه حل دعوای زن و شوهر موضوعی که باید توجه داشته باشید این هست که در هر لحظه به دنبال یافتن راه حل  خروج از بحران نزاع خود باشید. شاید اکثر افراد بجای تمرکز بروی راه حل فقط بروی مشکل تمرکز می‌کنند.

مشکلات گذشته را فراموش کنید. اگر مشکلات قبلی حل نشده باقی مانده اند، آنها را یادآوری نکنید. بعضی از افراد همیشه سعی می‌کنند با یادآوری مشکلات گذشته انتقادات خود را برای حمله به طرف مقابل خود بیان کنند.

شاید برای خودتان چنین اتفاقی رخ داده باشد و طرف مقابل مشکلات گذشته شما را بیان کرده و احساس بدی پیدا کرده اید و خودتان از آن مشکلات آگاه بوده اید و نیازی به یادآوری نداشته اید و این کار به پیش برد رسیدن به توافق و آرامش دو طرفه کمک نخواهد کرد.
راه حل دعوای زن و شوهر این خواهد بود که مسائل و مشکلات گذشته را یادآوری نکنید.
فقط برای رسیدن به راه حل تازه صحبت کنید.

گام پنجم: شفافانه راه حل های بالقوه را بیان کنید
قبل از اینکه هر صحبتی درباره حل مشکلات زناشویی داشته باشید کمی درباره راه حل های ممکن برای مشکلات فکر کنید، شاید راه حلی پیدا کنید که تنها به کار شما می‌آید.
نقاط مشترک بحث خود را سریعا پیدا کنید و به دنبال راه حل برد برد باشید.
بجای صحبت درباره مشکلات، درباره راه حل های موجود صحبت کنید

گام ششم: به سمت راه حلی که به نفع هر دو طرف باشد پیش بروید
راه حل دعوای زن و شوهر، پیدا کردن راه حلی به نفع هر دو طرف کشمکش هست.
اگر فقط به خودتان فکر می‌کنید و به دنبال نتیجه ای که فقط دلخواه خودتان هست فکر می‌کنید شما مانند طرف مقابل فکر می‌کنید و به سمت راه حل مشترکی پیش نخواهید رفت.
برای راه حل دعوای زن و شوهر موارد زیر مفید خواهد بود:
به صورت جمع فکر کنید و فقط تنها خودتان را نبینید.
از کلماتی استفاده کنید نشان دهید به دنبال راه حل دو طرفه هستید، برای مثال : ما چطور می‌توانیم از پس این مشکل بربیاییم؟

همین حالا شروع کنید…
یکی از مشکلات زندگی مشترک خود را در نظر بگیرید و مراحل بالا را برای رسیدن به راه حل دوجانبه دنبال کنید. وقتی طرح ریزی شما کامل گردید بروی راه حل مشکل خودت کار کنید. پیدا کردن هر مهارتی نیاز به تمرین دارد و امیدواریم به زودی بتوانید هر مشکلی را مدیریت و حل کنید و به زندگی با آرامشی دست پیدا کنید.
 


 
مرجع : تکامل من

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 81



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها