ترجمه اختصاصی الکس وب تاکنون ۱۶ کتاب عکاسی منتشر کرده است؛ ازجمله ” رنج نور: کتابی تحقیقاتی درباره ۳۰ سالی که به عکاسی رنگی مشغول بود” . او از سال ۱۹۷۹ یکی از اعضای آژانس عکاسی مگنوم است. همچنین عکس های وب تاکنون در نشریات معتبری همچون نیویورک تایمز و نشنال جئوگرافیک منتشر شده است.

 

به گزارش مجله نوریاتو، وب توانسته جوایز متعددی از جمله جایزه گوگنهایم را در سال ۲۰۰۷ از آن خود کند. او و همسرش ربکا نوریس وب برای حدود ۲۰ سال، کارگاه های عکاسی در شش قاره برگزار کردند.

 

ربکا نوریس وب در اصل شاعر است. او اغلب عکس ها و متن هایش را در ۶ کتابی که تاکنون منتشر کرده، با هم ترکیب می کند. کارهای او در مجلاتی مانند نیویورکر، نیویورک تایمز و نشنال جئوگرافیک منتشر شده و علاوه بر آن در موزه هنرهای زیبا، موزه هنر کلیولند و جورج استمن به نمایش در آمده است.

 

الکس و ربکا وب در ادامه در گفتگویی که با جیمز آسترین داشتند، به معرفی کتاب جدیدشان به نام “Slant Rhymes”  می پردازند که در آن به صورت یکی در میان عکس هایشان به نمایش درآمده است.

الکس وب و ربکا نوریس مجله عکس نوریاتو

 

  • این کتاب درباره چیست و چرا عنوان “قافیه ها” را بر آن گذاشتید؟

 

الکس وب: این کتاب-که در هرصفحه یک عکس از من و در صفحه دیگر عکسی از ربکا را نشان می دهد-در حقیقت نوعی گفتگو میان ما دو نفر است. کتاب قافیه ها، نمایانگر ۳۰ سال رابطه ما است؛ از دوستی تا ازدواج. اولین بار در کتابی به نام جزیره بنفش با یکدیگر همکاری کردیم؛ در آن کتاب به عکاسی دو نفره از کوبا پرداختیم. بعد از آن به چنین شیوه ای از همکاری ادامه دادیم. وقتی برای اولین بار عکس هایی را که از کوبا گرفته بودیم، روی زمین پخش کردیم، متوجه شدیم که عکس هایمان به طرز شگفت انگیزی با یکدیگر صحبت می کنند.

 

ربکا نوریس وب: عکس های ما به دو شیوه متمایز گرفته می شود اما ارتباطی هم بین شان وجود دارد؛ گویی فاقیه های یک شعر هستند. مانند یک جفت از کلمات که دقیقا هم قافیه نیستند اما وزن و آهنگ به شعر می دهند.

 

  • چگونه عکس های شما با یکدیگر صحبت می کنند؟

 

الکس وب: عکس های این کتاب بیشتر مفاهیمی دوپهلو و مبهم دارند تا مفاهیمی منطقی و روشن. بنابراین سخت می توان گفت که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. گاهی اوقات قالب یا فرمی مشترک دارند گاهی نیز موضوع و لحن یکسانی را نشان می دهند. علاوه بر این هردو ما به نوعی از سورئالیسم باور داریم.

 

ربکا نوریس وب: گاهی اوقات نیز به سختی می توانیم بگوییم که چگونه عکس هایمان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در حقیقت ارتباط با شگفت انگیزترین استعاره هایی دارد که در عکس های خود به کار می بریم.

 

الکس وب و ربکا نوریس مجله عکس نوریاتو

  • چگونه ارتباط بین تصاویر شما با رابطه خودتان تفاوت یا شباهت پیدا می کند؟

 

الکس وب: همان طورکه نمی توانم به طور کامل توضیح دهم که چگونه تصاویرمان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، به همان اندازه نیز دشوار است که بخواهم ماهیت رابطه خودمان را شرح دهم. شاید انتشار این کتاب، شیوه ما برای نشان دادن رابطه بین نوع نگاه و ماهیت وجودی هریک از ما باشد.

 

ربکا نوریس وب: من می خواهم این نکته را اضافه کنم که رابطه میان ما- مانند رابطه عکس هایمان- به طور جزئی با داشتن باوری عمیق به رمزآلود بودن شان، خود را تقویت می کند.

 

  • بعضی از عکس ها در این کتاب خارج از چارچوب شان گرفته شده اند. هدف شما در این کتاب چیست؟

 

الکس وب: با وجود اینکه بعضی از عکس های این کتاب در بافتی متفاوت ظاهر شده اند اما می توانند مانند دیگر عکس ها، نمایش خوبی داشته باشند به این دلیل که این تصاویر پیچیده هستند و معنای بالقوه متعددی دارند. ربکا نوریس وب: جالب است که چگونه بعضی از عکس های مستند به آرامی به جریان خود ادامه می دهند، این عکس ها بی اعتنا به زمان هستند و به مسیرشان ادامه می دهند. برای همین از این نوع عکس ها نیز در کتاب مان استفاده کردیم.

 

  • عکاسی خود و عکاسی یکدیگر را چگونه توصیف می کنید؟

 

الکس وب: شعرهای عمیق و ظرافت کارهای ربکا را دوست دارم. چشم اندازهای او، ساکن و متفکرانه بودن عکس هایش، انسان را از خود بیخود می کند. برخلاف خاصیت نمادین بسیاری از عکس های چشم انداز، عکس های او بکر و خودمانی است. در واقع عکس ها از نظر من واکنشی شعرگونه و سریع به جهان پیرامونش است. اما باوجوداینکه کارهای ربکا پیچیدگی های عاطفی عمیقی دارد اما من بیشتر تمایل به پیچیدگی های بصری دارم. در واقع اغلب می خواهم تصاویر را به هرج و مرج و آشفتگی بکشانم.

 

ربکا نوریس وب: من شخصا الکس را برای به تصویرکشیدن بی نظمی و آشفتگی تحسین می کنم. به طور خاصی انرژی فریم های خام(RAW) او را دوست دارم؛ عکس هایی که اغلب با پارادوکس های بصری خاصی، گرفته شده اند. به نظر می رسد که در عکس های پرانرژی و پیچیده خیابانی او، یک مخاطب می تواند چیزی در آنها ببیند و مخاطب دیگر می تواند چیزی از عکس ها بشنود.

 

اما من تمایل به سکوت، وهم و خیال دارم – همچنین به آن دسته از احساسات ژرف و پیچیده ای که تنها به شیوه بصری می توان آنها را به نمایش درآورد.

 

الکس وب و ربکا نوریس مجله عکس نوریاتو

  • چگونه می توانید با یکدیگر کار کنید و همزمان در کنار یکدیگر زندگی کنید؟

 

الکس وب: همان طورکه به رابطه مان احترام می گذاریم برای کار یکدیگر نیز ارزش قائل هستیم و به دنبال پیداکردن تعادلی بین این دو امر نیز هستیم. ما به مرور متوجه شدیم که بهتر است سه پروژه را همزمان انجام دهیم: دو پروژه فردی و یک پروژه مشترک.

 

ربکا نوریس وب: پروژه های فردی، به ما اجازه می دهد تا قافیه و ریتم های خلاقانه خود را ادامه دهیم. همچنین باعث می شود تا یک دوره زمانی مفیدی را از یکدیگر دور باشیم که معمولا بیشتر از سه هفته نمی شود. پروژه های مشترک ما پیچیدگی بیشتری دارند اما اکثر اوقات تمایلات خلاقانه مان، ما را به سمت کشف مرزهای جدید عکاسی هدایت می کند و باعث می شود واژگان بصری مان گسترش پیدا کند.

 

مترجم: سعیده فراهانی

نوشته روایتی از زندگی مشترک دو عکاس

hotnewsعکس6 سال پیش • dahio.com • 107



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها