ابوالفضل خدائی: روز قدس امسال با شیوع گسترده کرونا در سرتاسر دنیا و زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری همراه شده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی به این مساله واقف هستند که شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمی تواند ملت های آزادی خواه را مایوس و آنها را از آرمان اصلی خود دور کنند.  کسی که با تشکیل هسته های مقاومت در منطقه و تبدیل آنها به حلقه و زنجیره یک سرمایه انسانی و مانعی برای توسعه طلبی رژیم صهیونیستی به تاثیرگذارترین چهره تبدیل شد و با شهادت خود مقاومت را وارد مرحله ای تازه کرد تا دیگران با تکیه بر خط مشی او ادامه دهنده راهش باشند. امسال اگرچه شرایط متفاوت بود اما چهره ها و شخصیت های سیاسی مختلف به تشریح مواضع خود پرداختند و بر آزادسازی قدس شریف تاکید کردند که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

قطع همکاری تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی 

به دنبال تصمیم یکجانبه دولت اسرائیل برای الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همزمان با روز جهانی قدس،  دستور توقف فوری همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی را صادر کرد. طبق گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، یک مقام اسرائیلی نیز تأکید کرده است، تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی به دولت اسرائیل اطلاع داده که کلیه توافق‌نامه‌های میان دو طرف از این پس دیگر لازم‌الاجرا نیستند.

گفتنی است که تشکیلات خودگردان فلسطین پس از قطع همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی، همکاری با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را نیز متوقف کرد.در همین راستا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) گفت که پس از اعلام خروج فلسطین از توافقنامه‌های امضا شده با اسرائیل و آمریکا توسط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، توقف همکاری با سیا نیز به آمریکا ابلاغ شده است.

وی افزود: قطع همکاری با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا همزمان با پایان سخنرانی محمود عباس و در اعتراض به تصمیم اسرائیل برای الحاق مناطقی از کرانه باختری صورت گرفت.

فرخوان گروه‌های فلسطینی برای ایجاد جبهه اسلامی-عربی جهت مقابله با رژیم صهیونیستی

گروه‌های فلسطینی در بیانیه خود به مناسبت روز جهانی قدس به تشکیل جبهه‌ای گسترده برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی فراخواندند و تأکید کردند، امت اسلامی «فلسطین» را فراموش نخواهد کرد.به گزارش فلسطین الیوم در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به توطئه‌های دولت آمریکا در اجرای معامله قرن برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی، کنار زدن حقوق ملت فلسطین، تشکیل کابینه تروریستی صهیونیستی که برای اجرای این قرارداد شوم با اشغال بخش‌های زیادی از کرانه باختری، اهمیت این همراهی ملی و اسلامی بیشتر شده است.

در ادامه این بیانیه بر اهالی کرانه باختری و عملیات‌های مقاومتی و فردی آنها علیه رژیم صهیونیستی درود فرستاده شده و تأکید شده عملیات‌های قهرمانانه و شجاعانه این روزها در کرانه باختری و قدس علیه دشمن صهیونیستی چیزی جز تأکید بر روحیه جهاد و مقاومت نیست که در رگ‌های ملت فلسطین جاری و ساری است و تمام ارعاب‌ها و سرکوب‌ها و هماهنگی امنیتی جز بر اراده این ملت برای ادامه این مسیر و تکمیل مسیر آزادسازی نیفزوده است؛ انقلاب ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر در کرانه باختری، قدس و سایر مناطق فلسطین چیزی جز مسأله زمان نیست و موضوعی حتمی است.

جهاد اسلامی: ایران پیشتاز در حمایت از فلسطین است

«محمد حمید» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد که روز جهانی قدس برای یادآوری وظیفه ملت‌های اسلامی و عربی در قبال فلسطین و مسجد الاقصی است. وی در گفتگو با  خبرگزاری فلسطین الیوم تصریح کرد، جمعه پایانی ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس است که حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی، آن را چهل سال پیش نام‌گذاری کرد تا به آزادگان جهان و کشورهای عربی و اسلامی، وظایفشان را در قبال فلسطین یادآوری کند.وی به روح شهدای مقاومت به ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده فقید سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی درور فرستاد و تأکید کرد: خون شهدای مقاومت، نفرینی خواهد بود که گریبان رژیم اشغالگر و همدستانش را خواهد گرفت.

سفیر سوریه در لبنان: دمشق هرگز دست از آرمان فلسطین نمی‌کشد

سفیر سوریه در لبنان توضیح داد این کشور 9 سال است که بهای ایستادن در مقابل رژیم صهیونیستی را می‌پردازد و هیچ زمانی دست از آرمان فلسطین برنخواهد داشت. به گزارش سایت العهد  علی عبدالکریم علی گفت: در این روز باید با قدردانی بسیار از امام خمینی به عنوان آغازکننده این قضیه و شهدای مقاومت که به اسوه‌های جاودان تبدیل شدند، یاد کرد. آخرین این شهدا فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سردار «قاسم سلیمانی» و دوست وی «ابومهدی المهندس» فرمانده الحشد الشعبی عراق بودند.

وی افزود: سوریه ۹ سال است که بهای ایستادن در برابر رژیم اسرائیل و ایستادن در کنار مسأله فلسطین را می‌پردازد و هیچ زمانی بر سر فلسطین چانه‌زنی نخواهد کرد. هیچ دستاورد بزرگی بدون فداکاری محقق نمی‌شود و به خواست خدا، پیروزی‌های به دست آمده تمام سیاست‌های شیطانی علیه مقاومت را رسوا خواهد کرد.

معاون هنیه: در حملات ۲۰۰۸، سردار سلیمانی در اتاق عملیات مقاومت حضور داشت/ سردار قاآنی روش شهید سلیمانی را در پیش گرفته است

صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با شبکه المیادین اظهار داشت:  قدس کل امت اسلامی را به فلسطین و آرمان آن گره می‌زند. گرامیداشت روز قدس محدود به ایران نیست؛ بلکه سال به سال نزد عموم مسلمانان دنیا گسترش پیدا می‌کند. موضع تهران ثابت است و ما جز موضع واحد که اسرائیل غده سرطانی است که باید از شرش خلاص شد، نمی‌شنویم. موضع جمهوری اسلامی در قبال فلسطین ثابت و اصولی است و ما به آن اعتماد داریم.

وی گفت: شهید سردار قاسم سلیمانی هیچ چیزی را در خصوص مقاومت و حمایت از آن رد نمی‌کرد. او مردی صادق و جسور و حامی مقاومت در هر آنچه که طلب می‌کرد، بود. شهید سلیمانی در اتاق عملیات گروههای مقاومت در دمشق هنگام جنگ علیه غزه در سال ۲۰۰۸ حضور داشت. سردار قاآنی ادامه دهنده راه شهید سلیمانی است و ما از حمایت راهبردی از مقاومت فلسطین اطمینان داریم.

العاروری تاکید کرد: اوضاع هم اکنون در کرانه باختری تغییر کرده است و در آستانه شعله‌ور شدن قرار دارد. اشغالگران مسئول محاصره غزه هستند و تحرکات آنها در راستای ایجاد دودستگی میان فلسطینی‌ها و شکاف میان کشورها عربی است. حماس هیچ حقی برای صهیونیست‌ها درباره وجبی از خاک فلسطین به رسمیت نمی‌شناسد، فلسطین حق ماست و راه دستیابی به آن فقط مقاومت است. حماس در خصوص مقاومت هیچ گونه چانه زنی را نمی‌پذیرد.

حکیم: روز جهانی قدس به دعوت امام خمینی (ره) نشان‌دهنده زنده بودن آن است

 دفتر رسانه ای جریان حکمت ملی عراق ، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس گفت: بزرگداشت روز جهانی قدس به دعوت امام خمینی (قدس سره) نشان‌دهنده زنده بودن این مسئله در ضمیر مرجعیت دینی شیعه در طی دهه‌ها بوده و فراخوانی برای ملت‌های عربی و اسلامی و تأکیدی است بر اینکه قدس نخستین مسئله در قلب، ضمیر و وجدان انسانی و نه فقط عربی یا اسلامی است.

 انصارالله یمن: مشکل ما با اسرائیل فراتر از اشغال جغرافیای فلسطین است

به گزارش شبکه المسیره، سید عبدالملک الحوثی، مسئله فلسطین را مسئله نخست دنیای اسلام قلمداد کرد.الحوثی خاطرنشان کرد هدف از نام‌گذاری روزی به نام روز جهانی قدس برای این بود تا امت اسلام مسئولیت خود در خصوص مقدسات اسلامی و این‌که نماد بزرگی هستند، یادآوری کنند.رهبر جنبش انصارالله تأکید کرد: مسئله قدس از ابتدا تا امروز در سطح خطراتی که با آن روبه‌رو است، مورد توجه نبوده است.الحوثی گفت: اسرائیل خطری برای تمام امت اسلام به‌شمار می‌رود و خطرناک بودنش تنها به خطر نظامی و امنیتی محدود نمی‌شود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی اکثر کشورهای عربی به مسئله فلسطین و رویکرد سازشکارانه آنها اظهار داشت: نبود یک طرح و برنامه نزد امت اسلام سبب طمع‌ورزی دشمنان شده است و این سبب می‌شود ما به منشأ مشکلی که امت در آن گرفتار شده است نگاهی بیندازیم.الحوثی با اشاره به توطئه‌چینی و سیاستها و اقدامات تجاوزکارانه صهیونیستها علیه امت اسلام گفت: قرآن کریم استراتژی یهود و وسایل و ابزارهایی را که آنها در هدف قرار دادن امت اسلام بر آن تکیه می‌کنند، فاش کرده است.

تأکید انجمن و شوراهای اسلامی یمن بر ضرورت جهاد در راه آزاد سازی فلسطین

انجمن اسلامی در این بیانیه خود ضمن توصیف مسئله قدس به مسئله مادر و حقی که دست کشیدن از آن جایز نیست، بر محوریت این مسئله برای تمام کشورهای عربی و مسلمانان تأ‌کید کرد. شوراهای اسلامی یمن نیز در بیانیه‌ای، خواست که با محور قرار دادن قرآن کریم با خطر صهیونیسم و طرح‌های آمریکا مقابله کنند.این شوراها در ادامه با غاصب توصیف کردن صهیونیست‌ها، از مسلمانان خواستند که دشمنی خود علیه آنان را از طریق حمایت جنبش‌های جهادی و تحریم کالاهای آمریکایی و صهیونیستی عملی کنند.

اردن: ناچار به تجدیدنظر در روابط با اسرائیل خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عمر الرزاز، نخست‌وزیر اردن همزمان با روز قدس در سخنانی گفت که کشورش اقدامات یکجانبه اسرائیل برای الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را نخواهد پذیرفت و در چنین صورتی ناگزیر به تجدید نظر در روابط خود با این رژیم خواهد شد. وی افزود: پادشاه اردن همواره متذکر می‌شود که نمی‌توان بدون حل و فصل کردن عادلانه مسأله فلسطین درباره صلح صحبت کرد و تهدیدات اسرائیل در شرایط استثنایی مطرح شده و اکنون آشکار شده است که طرف اسرائیلی درصدد استفاده از وضعیت کنونی برای تحمیل و اجرای اقدامات یکجانبه خود است.

الوفاق بحرین: فلسطین همچنان مسئله اول امت عرب و اسلامی باقی خواهد ماند

جمعیت الوفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فلسطین مسئله نخست امت عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و هیچ چشم‌پوشی و کوتاهی از این مسئله در کار نخواهد بود. طبق گزارش سایت مرآه البحرین، الوفاق همچنین تأکید کرد که هروله رژیم‌ها و گروه‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گزینه‌ها و پایبندی ما به مسئله فلسطین را مستحکم‌تر می‌کند.این جمعیت معارض بحرینی، ملت‌های عربی و اسلامی را به بیداری کامل و هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمن دعوت کرد و افزود که معامله قرن نیز شکست خواهد خورد چرا که ضد بشری، عقلانیت و کرامت عربی و تعهد دینی اسلامی و مسیحی است و ما نیز در سنگر واحد با تمامی مخالفان عادی‌سازی روابط و مبارزه با رژیم اشغالگر تا نابودی آن، باقی خواهیم ماند.  

انتشار ویدیویی از اقدامات سردار شهید درباره تحویل سلاح به فلسطین

همزمان با ساعت شهادت حاج قاسم سلیمانی، برای اولین‌بار فیلمی درباره فعالیت مستقیم ایشان در فلسطین منتشر شد. در ابتدای این فیلم سخنانی از رهبر معظم انقلاب پخش می شود. ایشان می فرماید: طرح آمریکایی ها فراموشی مساله فلسطین بود. آمریکا می خواست آنها را در حالت ضعف نگه دارد تا جرأت مبارزه نداشته باشند. این مرد(سردار شهید سلیمانی) دست آنها را پُر کرد.

رهبر انقلاب در ادامه فرمودند: سردار سلیمانی کاری کرد که منطقه کوچکی مانند نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با تمام ادعایش می ایستد و بلایی سر آنها می آورد که آنها در 48 ساعت تقاضای آتش بس می کنند. ایشان اظهار داشتند که سردار شهید با اقدامش کاری کرد که فلسطینی ها بتوانند مقاومت کنند. رهبر انقلاب گفت که این موضوع را برادران فلسطینی نیز مکررا به ایشان گفته اند.

در این ویدئو شهید سپهبد سلیمانی می گوید: در فلسطین محاصره شده از جنگ 52 روزه در سال 95 و 96 در سال 97 به جنگ دو روزه منتهی شد. ایشان فرمودند که توان تحمل دشمن به 2 روز نیز نکشید.

در ادامه زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین  می گوید: بدون شک حاج قاسم نقش بسیار بزرگی در پشتیبانی و تقویت مقاومت فلسطین داشت و خود به شخصه تمام مسائل را از کوچک به بزرگ پیگیری می کرد. وی افزود: رمانی که همه تعجب می کردند که چگونه ممکن است به باریکه محاصره شده سلاح رساند درست وقتی که هم توسط کشورهای عربی و هم اسرائیل در محاصره قرار دارد. وی در ادامه گفت: زمانی که انسان به این موضوع فکر می کند غیرممکن به نظر می رسد ولی من به شما می گویم حاج قاسم شخصا بر این عملیات پیچیده نظارت داشت و پیگیری می کرد. وی به چند کشور سفر می کرد تا بررسی کند چطور این سلاح ها را به دست ما برساند.

سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت روز قدس: وضعیت رژیم صهیونیستی بسی سخت‌تر خواهد شد/ویروس صهیونیسم از منطقه ریشه‌کن خواهد شد

مقام معظم رهبری طی سخنرانی در روز قدس با اشاره به اینکه فلسطین قابل فراموش شدن نیست، تأکید کردند: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌، بسی سخت‌تر خواهد شد. ایشان فرمودند که رژیم صهیونیستی زائده‌ای مهلک و زیان بخش برای این منطقه است و به‌یقین ریشه‌کن و ازاله خواهد شد، و بی‌آبرویی و سیه‌رویی برای کسانی خواهد ماند که امکانات خود را در خدمت این سیاست استکباری نهاده‌اند.

ایشان اضافه کردند: سیاست عادّی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه یکی از عمده‌ترین سیاست‌های ایالات متّحده‌ آمریکا است. برخی دولتهای عربی منطقه که نقش پادوی آمریکا را ایفا می‌کنند، در این ‌باره به تهیّه‌ مقدّمات لازم آن، از قبیل ارتباطات اقتصادی و امثال آن پرداخته‌اند؛ این تلاشها یک‌سره عقیم و بی‌نتیجه است.

رهبر انقلاب تاکید کرد: فلسطین متعلق به فلسطینیان است و باید با اراده‌ی آنان اداره شود. طرح همه‌پرسی از همه‌ی ادیان و اقوام فلسطینی که از نزدیک به دو دهه پیش از این ارائه کرده‌ایم، تنها نتیجه‌ئی است که باید بر چالشهای امروز و فردای فلسطین مترتّب شود. این طرح نشان میدهد که ادعای یهودی ستیزی که غربیان با بوقهای خود آن را تکرار میکنند، بکلی بی‌اساس است. در این طرح فلسطینیانِ یهودی و مسیحی و مسلمان در کنار هم در یک همه‌پرسی شرکت و نظام سیاسی کشور فلسطین را تعیین میکنند. آنچه قطعاً باید برود نظام صهیونیستی است و صهیونیسم، خود بدعتی در آئین یهود و کاملاً بیگانه از آن است.

تاکید روحانی بر اصل تغییرناپذیر “قدس پایتخت فلسطین” /روز قدس نمادی از استقامت، وحدت و همدلی مسلمانان در دفاع از آرمان‌های اسلامی است

رئیس جمهوری در آستانه روز جهانی قدس، با تأکید بر اصل تغییرناپذیر “قدس پایتخت فلسطین”، گفت: برگزاری مراسم حمایت از ملت مظلوم فلسطین، در آخرین جمعه هر ماه رمضان، سنتی طیبه به نام مبارک روز قدس است و نمادی از استقامت، وحدت و همدلی مسلمانان در دفاع از آرمان‌های اسلامی است. روحانی افزود: در روز جهانی قدس امسال گرچه با توجه به شرایط فعلی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم، امکان برگزاری حضوری این مراسم در دفاع از حقوق مردم فلسطین مهیا نیست، اما آنچه که اهمیت دارد و به آرمان فلسطین و آزادی قدس عمق و معنا می‌بخشد و رعب و وحشت در دل غاصبان قبله اول مسلمانان می‌اندازد، حضور معنوی و صلابت اراده‌هایی است که دل در گرو آزادی قدس شریف داشته و هیچ تردیدی بر نصرت الهی در آزادی سرزمین‌های اشغالی ندارند.

ظریف: مقامات آمریکایی در تمام جنایات رژیم اسرائیل علیه بشریت سهیم و مسئولند

همزمان با فرارسیدن روز قدس وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی نوشت:کسانی که منافع نتانیاهو را بر هر چیزی مقدم می‌دارند – خواه در وزارت امور خارجه ایالات متحده و خواه در کاخ سفید- در همه جنایات اسرائیل علیه بشریت همدست هستند. آنها درباره  همه تجاوزگری‌های اسرائیل مسئول هستند، از غصب سرزمین فلسطینیان تا آپارتاید تحت لوای معامله قرن تا کمک به کودک کشی با سلاح‌های آمریکایی! 

وزیرخارجه کشورمان در توئیتی دیگر رژیم صهیونیستی را بزرگ ترین تهدید برای صلح و امنیت بین المللی خواند و به زبان عربی نوشت:  روز قدس، روز احیاء حق فلسطین است و اشغالگری و شهرک‌سازی ها رو به زوال است. اسرائیل بزرگترین ناقض حقوق بشر و تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه و خطرناک ترین تهدید مزمن برای صلح و امنیت بین المللی است. توطئه نژادپرستانه معامله قرن اثبات کرده که واشنگتن شریک اشغالگر است و هیچ امیدی بدان نیست. همه پرسی تنها راه حل موجود است.

پیش تر نیز وزارت خارجه در بیانیه ای یادآور شد: امسال در شرایطی روز قدس را گرامی می داریم که شهادت چهره بین المللی و حامی صدیق مقاومت، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضرورت مبارزه با توطئه خبیثانه سردمداران آمریکایی و صهیونیستی در طراحی و ارائه طرح  ننگین معامله قرن و تلاش رژیم اشغالگر قدس در غصب اراضی بیشتری از سرزمین فلسطین، مسئولیت بیشتری بر دوش همه آزادگان و ملتها و دولتهای حق طلب قرار می دهد و بر همین اساس تاکید می کنیم که امروز فلسطین با سه مساله اساسی مواجه است: جنایات کم نظیر اسرائیل، استقامت صبورانه مردم فلسطین، سکوت و انفعال مجامع بین المللی و برخی دولتهای غربی و اسلامی.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز به مناسبت این روز در توئیتی نوشت: این همه اسارت اروپا به دست لابی صهیونیستی حیرت آور است. اروپا به لحاظ تاریخی ناکام در توقف نقض حقوق بین‌الملل از سوی رژیم صهیونیستی (یعنی سرکوب فلسطینیان و الحاق سرزمین) به اسم امنیت اسرائیل بوده است. چرا از “همه پرسی” در فلسطین به عنوان راه‌حلی پایدار واهمه دارند؟ “

به گزارش خبرآنلاین، روز قدس امسال در حالی از طریق فضای مجازی گرامی داشته شد که رژیم صهیونیستی در سایه سکوت کشورهای عربی به برنامه الحاق کرانه باختری را دنبال می کند. اردن نیز به تهدید بسنده کرده و تشکیلات خودگران نیز همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی را قطع کرده است و امارات نیز  در حال عادی سازی روابط با این رژیم غاصب است. گویا کشورهای عربی مهمترین رسالت اسلامی خودشان که مبارزه با صهیونیسم و دفاع از مسلمانان بود را فراموش کرده اند. در این مبارزه مجازی خبری از کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای اتحادیه عرب نبود!

311

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 15



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها