وی در مصاحبه با خبرآنلاین گفت:

*شرایط اقتصادی امسال نسبت به سال گذشته از جهاتی کمی بهتر شده و از جهاتی کمی سخت تر. در حال حاضر تلاطم و فشار روانی در بازار ارز وجود ندارد و عموم مردم ، صادر کننده و وارد کننده و تولید کننده و … از ثبات و آرامشی که در بازار، خصوصا بازار ارز است، بهره برده اند.

 دوم اینکه سرعت رشد تورم کاهش یافته در عین حال تولید رشدی را آغاز کرده و تولیدکنندگان از بابت قیمت ارز و بحث فروش محصولاتشان نسبتا احساس رضایت دارند.  در کنار این سه اتفاق، صادرات سر و سامانی یافته و در بخش هایی مانند درآمدهای مالیاتی، در نیمه اول سال رشد نسبتا چشمگیری حاصل شده است. وضعیت بازار مالی و بورس نیز تصویری نسبتا خوب را نشان می دهد .

* اما در شرایط کنونی همچنان با مشکلات اساسی روبرو هستیم که فهرست‌وار اشاره می‌شود. اول اینکه فشار معیشتی بر دوش مردم کم نشده و همچنان اقشار محروم، مستضعف، حقوق بگیران ثابت و تک درآمدی ها با مشکل مواجه هستند.

 *مشکل نقدینگی در بخش‌های تولیدی همچنان مشکل اساسی است به خصوص در بخش سرمایه در گردش. مهم تر از همه این‌ها، به دلیل کاهش صادرات نفت در اثر تحریم، مشکل عدم تحقق بخش درآمدی بودجه و احتمال کسری در بخش درآمدها تا ۱۵۱ هزار میلیارد تومان وجود دارد و چگونگی جبران این کسری ، جزء سختی ها خواهد بود.

*در حوزه اقتصادی، کشور در مسیر درستی قرار داشت و دولت آقای روحانی دستاوردهای اقتصادی خوبی را برای کشور رقم زد. فراموش نکنیم تورم سه سال پیاپی تک رقمی بود. سرمایه گذاری افزایش داشت و رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی همگی در سایه تلاش و حرکت در مسیر درست حاصل شد. امضای برجام هم در این راستا دستاوردهای اقتصادی مهمی را برای کشور داشت.

* اما به هر حال کارشکنی‌ها در مسیر برجام از داخل و خارج شروع شد و عده ای از داخل از روز اول با آن مخلفت علنی کردند. در خارج از کشور نیز رژیم صهیونیستی؛عربستان،امارات و طیف تندروی جمهوری خواه در آمریکا به شدت مخالف برجام بودند تا اینکه تلاش داخلی‌ها و پیگیری صهیونیست‌ها منجر به بهم خوردن برجام با خروج آمریکا شد. آمریکا علاوه بر خروج از برجام، شدیدترین و بی سابقه ترین و هوشمندانه ترین تحریم ها را بر ایران اعمال کرد. این اتفاق به عنوان عامل خارجی بر اقتصاد ایران تاثیری اساسی گذاشت.هر چند دولت ضعف‌های اساسی در مدیریت اوضاع داشت ولی همین دولت در سال های ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ توفیقات خوبی داشت که نباشد فراموش کرد.

*به هر حال اقتصاد ما وابسته به نفت است، صادرات نفت تا سال ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ با مشکل خاصی روبرو نبود اما از اردیبهشت سال گذشته که معافیت‌ها برداشته شد، صادرات نفت با مشکل روبرو شد؛ اصرار دارم بگویم مشکل‌دار شد، نه اینکه قطع شد چرا که به رغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت، صادرات نفت ما همچنان برقرار است و بی‌تردید قطع هم نخواهد شد. موضوع این است که ما با رقم‌های نسبتا پایینی صادرات می‌کنیم. طبیعی است وقتی صادرات نفت کم شود، درآمد ارزی ایران نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش می‌یابد. از این روست که امسال قطعا نسبت به سال قبل،از این جهت شرایط  سخت‌تری در پیش داریم اما امیدوارم این داستان سرآغاز یک تحول و منشا یک فرصت جدید شود تا به سمتی برویم که برای همیشه نفت را فراموش کنیم و برای اقتصاد بدون نفت برنامه‌ریزی کنیم.

* تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، ایران حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت صادر می‌کرد، نکته اینجاست که این درآمد شیرینی زیادی دارد و می‌تواند خیلی از سوراخ‌ها را پر کند، در نتیجه موجب تنبلی و کاهلی و عدم توجه به ظرفیت‌ها می‌شود. در عین حال سبب شده رانت وحشتناکی سرازیر کشور شود.

 این رانت‌ها فسادش فقط دزدی چند دلار نیست. زمینه را برای انفجار اساسی در زیربنای کشور ایجاد می‌کند.  وقتی در ایران گازوییل لیتری سیصد تومان فروخته می‌شود و همین ماده سوختی در کشور همسایه ۱۵ هزار تومان در هر لیتر قیمت دارد، کسی به این فکر نمی‌افتد که سمت تکنولوژی “های‌تک” با ظرفیت بالا و مصرف سوخت بسیار کمتر و … برود چون گازوییل ارزان قیمت در دسترس همه هست اما چون دنیا از این نعمت که برای ما تبدیل به “نقمت” شده بی‌بهره است تمام هم و غم را در پیشرفت خلاصه کرده است.

* سال ۱۳۹۴ که تورم نزولی بود، باید قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی آزاد می‌شد. از سوی دیگر فاصله قیمتی ارز رسمی ۴۲۰۰ را تا ۱۲ هزار تومان ببیند و فساد ایجاد شده را رصد کنید.  

*معتقدم هم با قاچاق سازمان یافته روبرو هستیم هم سازمان نیافته و شخصی. اصلا نگاهی به وضعیت بازار ایران بیندازید، ورود بسیاری از کالاها ممنوع است اما به وفور در بازار داخلی یافت می‌شوند، علت چیست؟ این‌ها از کجا می‌آیند. واردات “ماینر” به عنوان مثال قانونی نداشت و گمرک ورود آن را نمی‌پذیرفت اما می‌بینید هزاران انبار است پر است از این دستگاه‌ها. شاید برخی کوله‌بری این کالا را بیاورند و برخی ته لنجی اما این حجم عظیم از کجا می‌آید؟ من می‌گویم باید یک بار برای همیشه تکلیف قیمت را در اقتصاد ایران روشن کرد تا این انگیزه از میان برود.  

* بالاخره باید ببینیم بدون نفت می‌توانیم زندگی کنیم یا نه. الان بزنگاه تصمیم گیری در مورد این داستان است. ما پتانسیل بالایی داریم. مثلا معادن، هفت درصد معادن جهان در کشور ماست. ۱۰ درصد از آن تا به حال اکتشاف شده است، این هم مربوط به زمانی است که وزارتخانه‌ای تخصصی با عنوان معادن و فلزات در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر می‌توانیم به بحث گردشگری ورود کنیم. برخی می‌ترسند خانم‌هایی به ایران سفر کنند که حجابشان ضعیف باشد اما تجربه ۴۰ سال نشان داده حجاب توریست‌ها از خیلی خانم‌های ایرانی که در خیابان تردد می‌کنند بهتر است. برخی شائبه و احتمال جاسوسی را مطرح می‌کنند که در این صورت بهتر است اصلا ما در دنیا زندگی نکنیم اگر بخواهیم این قدر محافظه کارانه ماجرا را ببینم.

 

۲۲۳۲۲۳

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 49



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها