سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص تحریم وزیر امورخارجه ایران از سوی دولت آمریکا، گفت: امروز آن عده ای که معتقد بودند هنوز هم می شود با آمریکایی ها مذاکره کرد، باید  به این نتیجه برسند که اساسا آمریکا اعتقادی به مذاکره ندارد و درهای گفتگوی واقعی و به دور از فشار سیاسی-اقتصادی را بسته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این اقدام آمریکایی ها در واقع اثبات حقانیت راهبرد سیاسی-دفاعی کشور است، گفت: تحریم ظریف پایان ادعای دیپلماسی فریبنده بود که هدفی جز تحت فشار قرار دادن ایران نداشت.

وی با اشاره به اینکه هدف از تحریم ظریف، بایکوت کردن صدای جمهوری اسلامی در سطح جهان است، افزود: از روزی که دستگاه دیپلماسی ما الگوی انقلابی را در دستور کار خود قرار داده است منفور آمریکایی ها و محبوب قلب ملت های آزاده به ویژه در سطح منطقه شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ای کاش آنهایی که دم از دفاع آمریکا از آزادی بیان می زدند اقدام کاخ سفید در تحریم وزیر امور خارجه ایران را نیز در تاریخ ثبت کنند، گفت: آمریکا با این اقدام نشان داد پدر فیلترینگ و سانسور جهان است!

سردار جلالی با تاکید بر اینکه نیروهای دفاعی و توان دیپلماتیک کشور همه در ذیل سیاست های راهبردی مقام معظم رهبری و در راستای تامین منافع ملی است، افزود: رفتار به دور از عقلانیت و شأن دیپلماتیک آمریکایی ها نشان از پایان کارزار فشار سیاسی بر ایران دارد.

وی با این اینکه امروز معادلات در منطقه بر خلاف خواست استکبار و در راستای منافع ملت ها در پیش است، گفت: اگر به نصرت الهی ایمان داشته باشیم و پشت سر ولایت دست در دست هم دهیم پیروزی تاریخی ملت ایران بر استکبار جهانی و پایان همیشگی فشارها نزدیک است و همون چهار دهه گذشته محور مقاومت پیروز واقعی میدان خواهد بود.

حزب کارگزاران سازندگی: تحریم «مذاکره کننده» تحریم«مذاکره» است

هم‌چنین باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: به دنبال تصمیم دولت آمریکا در رابطه با تحریم وزیر امور خارجه کشورمان، حزب کارگزاران سازندگی ایران طی بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

درست در شرایطی که واسطه‌ها از چهار گوشه جهان به تهران می‌آیند تا کوس مذاکره‌خواهی دولت آمریکا گوش جهان را پر کند، تحریم ارشدترین مقام مذاکره‌کننده ایرانی؛ دکتر محمدجواد ظریف تشت تشتت در سیاست خارجی آمریکا را از بام رسوائی انداخت و نشان داد این دولت نه در پی مذاکره واقعی و معطوف به نتیجه که در پی مذاکره نمایشی و محدود به تبلیغات سیاسی است.

محمدجواد ظریف حرفه‌ای‌ترین مذاکره‌کننده ایرانی در ۴۰ سال گذشته است که سوابق مذاکره از قطعنامه ۵۹۸ تا برجام را داشته است. اما ترامپ آن قدر از برجام متنفر است که پدر برجام را به خیال خام خویش تنبیه می‌کند! و این واکنش خام نشان از سرگشتگی در دستگاه دیپلماسی آمریکا دارد که خود از جناح‌بندی و فراکسیون‌سازی در آن ناشی می‌شود. در حالی که جان بولتون و مشاورین منافقش در سازمان مجاهدین خلق به هر بهانه‌ای در پی بهانه تعرض به ایران هستند، دونالد ترامپ و مشاورین کاسبکارش در سرمایه‌داری آمریکا به معامله با ایران فکر می‌کنند و به همین جهت از چهار جهت به ایران پیام دوستانه می‌فرستند.

یک روز می‌گویند آمریکا ژاندارم تنگه هرمز نیست و امنیت کشتی‌های عربی و اروپایی با آمریکا نیست و روزی دیگر پیشتازی ایران در فن مذاکره را ستایش می‌کنند. اما جناح سوم، مایک پمپئو و مشاورانش فکر می‌کنند با حذف ظریف می‌توانند مرگ برجام را جشن بگیرند و مذاکره‌ای دیگر را آغاز کنند. این جناح تاب زبان و منطق اقناع‌گر ظریف را در مبارزه رسانه‌ای حتی داخل خاک آمریکا را ندارد و می‌خواهد یا خواست ترامپ در مذاکره‌ای به دور از ارثیه اوباما را برآورده سازد یا کار علیه ایران را در پیوند با تیم بولتون تکمیل کند. این تنش داخلی در آمریکا به این تناقص منتهی میشود که یک روز دست دوستی از سوی آمریکا دراز شود و روز دیگر ناو آمریکایی عزم خلیج فارس کند و سرانجام هم هرگز به مقصد نرسد و در آب‌ها در تعلیق بماند.

همین تنش‌ها و تضادها در دستگاه سیاست خارجی آمریکا سبب می‌شود که ما ندانیم با کدام آمریکا مواجهیم؟! آن‌که از تغییر رژیم حرف می‌زند؟ آن‌که از اصلاح رفتار ایران سخن می‌گوید؟ یا آن‌که ایران را با همین حاکمیت، اما به شرط مذاکره با آمریکا رستگار می‌پندارد؟! به نظر ما آمریکایی‌ها راه را گم کرده‌اند و به علت مشاوران ناوارد و دولتمردان بی‌تجربه به در و دیوار می‌زنند. ما فکر می‌کنیم دیر یا زود امریکایی‌ها در خواهند یافت راهی جز بازگشت به برجام، نخواهند داشت و برای دیدار با پدر برجام روزشماری خواهند کرد. چرا که حذف ظریف نه به معنای” عبور از برجام” بلکه به معنای “بازگشت از برجام” در ایران است و از آن پس آمریکا باید با دیپلمات‌هایی نه فراتر از ظریف که پائین‌تر از او مواجه شود و شاید حتی رویاروگران آینده ایران در برابر آمریکا دیگر از میان دیپلمات‌ها انتخاب نشوند. اما مخالفت آمریکایی‌ها با ظریف به سود او و جبهه متحد “صلح و اصلاح” ایران است و اعتبار داخلی و خارجی ظریف را بیشتر می‌کند. امروز اصولگرایانی که معتقد بودند ظریف با برجام به آمریکا خدمت کرده باید استغفار کنند و به ارزش تاریخی و حقوقی برجام اذعان کنند که این چنین دشمن را خشمگین ساخته است که معتدل‌ترین دیپلمات ایران را مجازات می‌کند.

امروز روشن شده است عزتمندانه‌ترین مجرای مذاکره با ایران، کانال دیپلماسی رسمی کشور است که ریاست آن با فردی بود که به جرم سخنگویی کل حاکمیت جمهوری اسلامی تحریم شد. ظریف نقطه اجماع ملت و دولت و حاکمیت ایران برای مذاکره بود و هست.

ما کارگزاران سازندگی ایران با توجه به عزت و احترام ظریف نزد حاکمیت و مقام رهبری، دولت و ریاست جمهوری، روشنفکران و نخبگان سیاسی، اقدام دولت آمریکا در تحریم ظریف را مشکوک و محکوم می‌دانیم و حذف ظریف را تلاشی هدفمند برای تخریب نهاد دیپلماسی ملی ایران می‌دانیم. ما فکر می‌کنیم با توجه به عنایت همه‌جانبه حاکمیت به ظریف لازم است در این مقطع بر صیانت از جایگاه نهادهای قانونی کشور تاکید شود و با همه اقداماتی که ممکن است تضعیف نهاد وزارت خارجه را داشته باشد برخورد شود. امروز همه ما باید از حرمت و عزت تنها نهاد نماینده ملت ایران در مذاکرات خارجی حمایت کنیم و با صدای بلند بگوییم که او سخنگوی همه ماست. امروز باید همان طور که در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشت سر این نهاد ملی قرار گرفتیم، پشت سر محمدجواد ظریف قرار بگیریم و در برابر حذف او مقاومت کنیم.

امروز مهمترین شرط مذاکره، بازگشت مذاکره‌کننده است؛ چرا که مذاکره بدون مذاکره‌کننده بی‌معنی است.

۲۱۷۲۱۷

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 42



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها