به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛  مهر پویان، مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشاورزان و باغداران استان برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی، توصیه‌های فنی کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند.
او افزود: با توجه به پیش بینی شمالی شدن جریانات هوا ازامروز دوشنبه ۲۵فروردین ماه، ضمن افزایش ناپایداری ها، شامل افزایش ابر، وقوع پدیده مه و بادهای سرد شمالی، کاهش محسوس دما و رگبار و رعد و برق در بعضی مناطق، به لحاظ دمایی کاهش دما تا آستانه های صفر درجه سانتیگراد در صبح روز سه شنبه قابل پیش بینی است و همچنین احتمال رگبار پراکنده و وقوع تگرگ نیز می رود.
مهر پویان تصریح کرد: با توجه به اینکه این سامانه فاقد رطوبت و بارش کافی است، احتمال وقوع یخبندان تشعشعی با توجه به گذر سامانه، سکون باد و صاف شدن هوا و بدون ابر بودن آسمان، از سه شنبه شب تا اول صبح روز چهارشنبه ۲۷فروردین ماه بسیار بالاست.
 به گفته این کارشناس، عموماً یخبندان های تشعشی موجب خسارت سرمازدگی در باغ‌های میوه می‌شود؛ بنابراین کشاورزان و باغداران  سوخت، ادوات و تجهیزات لازم را تهیه کنند.
مدیر راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به باغداران توصیه کرد  نسبت به درزگیری و ترمیم پوشش گلخانه‌ها، و اماکن نگهداری دام و طیور و تأمین سوخت کافی، آماده سازی سوخت و تمهید تجهیزات و ادوات اعم از پلار باغی، بخاریها، هیترها، مواد سوختنی بادوام، و یا بکارگیری فن ها و دراگون ها، ماشین مولد باد، توری های ضد سرما، محافظ ها و … اقدام کنند.
مهرپویان همچنین توصیه کرد با حضور شبانه در باغ‌های حساس به سرمازدگی در شب سه شنبه و شب چهارشنبه و پایش دما، وضعیت باد و میزان ابر در آسمان از شخم باغ‌ها به‌دلیل کاهش هدایت گرمایی و افزایش احتمال خطر سرما پرهیز کنند؛ البته علف های هرز  را بدون شخم زدن  از بین ببرند؛ چون وجود علف های هرز باعث افزایش احتمال سرمازدگی در شرایط خاص  می‌شود و هرس باغ‌ها را  تا چند روز دیگر به تاخیر بیاندازند. 
او همچنین به کشاورزان پیشنهاد داد درصورت نداشتن دستگاهی خاص چنانچه بخواهند از توده‌های آتش استفاده کنند، حتماً تعداد آن زیاد تا حداقل ۱۰۰عدد در هر هکتار و حجم آتش کم باشد؛ زیرا آتش های بزرگ کارساز نبوده و گرمای آنها مستقیماً به بالا حرکت کرده و از لایه وارونگی خارج می شود و آتش زدن تعدادی لاستیک و ایجاد دود غلیظ و سیاه بیهوده است و جز آلودگی محیط زیست و هدر دادن انرژی مزیتی ندارد.
مدیر راهبردی سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد که مواد سوختنی باید تا زمان طلوع آفتاب دوام داشته باشند؛ چون زهرآگین ترین دما درست کمی قبل طلوع آفتاب رخ می دهد.

48

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 24

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها