وی افزود: این اقدام در واکنش به بازداشت موقت شنبه گذشته راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران صورت گرفته است.

در جریان تجمع غیرقانونی شامگاه شنبه در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران، مک ایر که در میان این تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد.  

سفیر انگلیس در تهران با انکار حضور در این تظاهرات، گفت: من نیم ساعت بعد از ترک محل بازداشت شدم.

وی در توییتی نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده ام! ‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای #PS۷۵۲ بودند، رفته بودم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم.»
وی افزود: تعدادی از آنها (قربانیان)  بریتانیایی بودند. پس از پنج دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند، محل را ترک کردم.
مک ایر ادامه داد: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیر قانونی است. ممنون از پیام‌های شما که پر از حسن نیت بود.
وزیر امور خارجه انگلیس نیز بازداشت سفیر این کشور در ایران را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته است.

 مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی بامداد دوشنبه در این رابطه اعلام کرد: ساعت ۱۸:۳۵ روز شنبه سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع کنندگان مقابل دانشگاه امیر کبیر تهران از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد.
با هوشیاری ماموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در ساعت ۱۹:۱۰ دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد.
لازم به ذکر است، فرد همراه با سفیر انگلیس با مشاهده این صحنه اقدام به فرار کرد و به سفارت انگلستان پناه برد.

به گزارش ایرنا، «رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر یکشنبه به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.  

در این احضار، مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلیس باید در این خصوص توضیح دهد.

سفیر انگلیس شنبه شب به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی دستگیر اما به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و پس از احراز هویت آزاد شد.

310 310

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 17

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها