سپرهای ایمنی بدن در فصول سرد سال

 سپرهای ایمنی بدن در فصول سرد سال
افزایش آلرژی و ابتلا به ویروس های حاد تنفسی در فصول سرد سال، بدن را به استفاده از ویتامین ها حاوی آنتی اکسیدان نیازمند می کند تا بدن در برابر آسیب های این فصول از سپر دفاعی برخوردار شود.

به گزارش ، آنتی اکسیدان موادی هستند که با فدا کردن خود در برابر ویروس ها باعث می شوند دیواره های سلولی بدن افراد آسیب نبینند.
فراوانی آنتی اکسیدان در ویتامین های D، E ،A ،C و روی (زینک ) بیشتر وجود دارد که متخصصان تغذیه به افراد توصیه می کنند که استفاده از این پنج ویتامین برای افزایش ایمنی بدنشان را در فصل سرد سال جدی بگیرند.

هر چند بسیاری از این ویتامین ها به صورت روزمره در غذای مصرفی ما وجود دارد، اما مقداری دقت و نیز صرف زمان در تهیه برخی از مواد خوراکی چون هویچ، لبو، اسفناج و مرکبات که به راحتی در دسترس و نیز ارزان است می تواند ما را در برابر برخی از بیماریها بیمه کند.

پزشک متخصص تغذیه روز سه شنبه گفت: تابش غیر مستقیم و کم آفتاب در پاییز و زمستان باعث می شود تا بدن ویتامین D کمتری جذب بکند و کمبود این ویتامین بر تامین و ذخیره سازی کلسیم و همچنین سیستم دفاعی بدن تاثیر خود را می گذارد.

دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه افزود: افراد با خوردن ماهی های چرب مثل سالمون ، مواد غنی شده شیر ، غلات ، زرده تخم مرغ و قارچ خام می توانند مکمل غذایی این ویتامین مورد نیاز خود را تامین بکنند.
وی از روی (زینک ) به عنوان دیگر مکمل غذایی مورد نیاز برای بالا بردن سیستم دفاعی بدن افراد سرماخورده نام برد و ادامه داد: استفاده از این مکمل غذایی بخصوص در روزهای آغازین ابتلا به بیماری می تواند در کاهش مدت زمان رفع نقاهت افراد تاثیر بگذارد.

این متخصص تغذیه توضیح داد: سرماخوردگی باعث کاهش حس بویایی افراد و کم اشتهایی می شود که زینک با خاصیت تنظیم کنندگی اشتها می تواند در این زمینه کارکرد داشته باشد.
وی به افراد توصیه کرد که در روز اول سرما خوردگی۲۰ دقیقه قبل از خوردن وعده اصلی، خوراکی های دارای زینک بخورند تا از این طریق سیستم ایمنی بدنشان تقویت شود.
رئیس انجمن تغذیه مازندران با اشاره به اینکه خشکی پوست یکی از اثرات سرمای هوا است، گفت : ویتامین E که اغلب با روغن بادام و آفتابگردان نیز مخلوط شده اند می تواند در مراقبت از پوست نقش خود را ایفا بکند.

وی ویتامین A را به عنوان دیگر مکمل غذایی موردنیاز بدن در فصول سرد سال نام برد و افزود: استفاده از این ویتامین برای مقابله و کم کردن عفونت های تنفسی و کاهش آلرژی تاثیر دارد که از طریق مواد غذایی زرد تا نارنجی رنگ مانند هویج، کدو زرد، اسفناج و زردآلو می توان این مواد را تامین کرد.

رئیس انجمن تغذیه مازندران ضمن توصیه به افراد برای مصرف ویتامین C در فصول سرد سال ،گفت: استفاده از مکمل های غذایی این ویتامین که در مرکبات ، توت فرنگی و انواع سبزی موجود است برای اواخر دوره سرما خوردگی لازم است.

وی سبزی ها و میوه های هر فصل را منطبق با بیماری های همان فصل می داند، افزود: مردم در فصول سرد سال مصرف میوه های بنفش رنگ از جمله توت سیاه، تمشک، لبو ، ولیک و شاه توت که حاوی آنتی اکسیدان معروف ( آنتوسیانین) هستند و نقش ضد التهابی دارند فراموش نکنند.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه پاییز و زمستان فصول الرژی هستند مصرف دمنوش های ضد التهاب از جمله چای سبز ، دارچین و زنجبیل توصیه می شود.

 

 

ایرنا

منبع

شاید دیگر مطالب را هم دوست داشته باشد

نوشته سپرهای ایمنی بدن در فصول سرد سال اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 91

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها