خبرگزاری ایسنا: بخش‌های اصلی پل آجری قاجاری «کن» دو روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ فروردین) بر اثر طغیان رودخانه کن تخریب شد.

پایه میانی، عرشه پل و پشت‌بند پل آجری کن که در دوره قاجار روی رودخانه کن و به عنوان تنها راه ارتباطی روستاهای شمال رودخانه با ده کن ساخته شده بود، به گفته مردم محلی روستا دو روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ فروردین) تخریب شد، این در حالی است که به نظر می‌رسد مسئولان یک روز بعد یعنی ۱۳ فروردین متوجه این تخریب شده‌اند.

احمد، سرایدار یکی از خانه‌های مجاور رودخانه و پل که در زمان طغیان رودخانه نیز خانه را ترک نکرده به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تا دیوارهای کناری رودخانه و تا پای در خانه (سه متر ارتفاع) آب بالا آمده بود، آخرین لحظات فقط درختانی که از تنه جدا شده بودند، روی آب شناور بودند.

او با بیان که پل در آخرین ساعات ۱۲ فروردین تخریب شده، ادامه می‌دهد: با این اتفاق امکان رفت و آمد مردم دو طرف پل از بین رفته است.

سیل، پل قاجاری کن را با خود برد

باقی مانده اجرهای ریخته شده از بدنه پل آجری کن در کنار رودخانه

عزیز ساکن یک خانه دیگر که خانه را در زمان طغیان رودخانه تخلیه کرده بود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: آب تا طاقی پل بالا آمده بود، بیشتر مردم مجبور شدند خانه‌هایشان را تخلیه کنند، آب داخل خانه‌ها آمده بود.

به گفته او، با وجود سه متر ارتفاع سطح رودخانه تا خانه‌ها، باز هم طغیان رودخانه وضعیت ترسناکی برای مردم به وجود آورده بود.

سیل، پل قاجاری کن را با خود برد

سجاد که چند ساعت قبل از ریزش پل از روی آن عبور کرده نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: آب چند ساعت قبل از تخریب تا پیاده‌راه کناری پل بالا امده بود، مسیری که مردم همیشه می‌توانستند از آن عبور کنند، اگر مسؤولان همان زمان متوجه شده بودند شاید می‌توانستند از تخریب پل جلوگیری کنند.

سیل، پل قاجاری کن را با خود برد

دلاور بزرگ‌نیا مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران که نظر خود را براساس گزارش کارشناسانش به خبرنگار ایسنا بیان می‌کند، نخست معتقد است: آسیب‌ها زیاد نیستند و بر اساس اعلام آمادگی شهرداری منطقه پنج قرار است این پل به زودی با همکاری میراث فرهنگی مرمت شود.

او بعد از دیدن تصاویر بیشتر از تخریب پل هم بیان کرد: اهمیت پل در بخش آرک (کمان پل) آن است که خوشبختانه آسیب ندیده است، در بقیه بخش‌ها مرمت هزینه چندانی ندارد، مهم این است که پل و کمان روی ستون‌ها، محکم مانده و بخشی از آن خراب شده است.

به گفته‌ی بزرگ‌نیا و بر اساس صحبت‌هایی که بین این دو مسئول رد و بدل شده قرار است مرمت این پل قدیمی به زودی در دستور کار قرار گیرد.

سیل، پل قاجاری کن را با خود برد

پل تاریخی کن در دوره قاجار و در سال ۱۲۸۹ شمسی در قسمت شرقی رودخانه کن با نمای آجری ساخته شد، اما بعد از طغیان رودخانه و بر اساس دیده‌های خبرنگار ، یکی از بخش‌های اصلی پل یعنی پایه، عرشه و پشت‌بند پل به عنوان راه ارتباطی و رفت و آمد مردم ده کن با سولقان از طریق این پل از بین رفته است و آجرهای باقی مانده در کناره‌های رودخانه وسیله‌ای برای تفریح کودکان شده است، در حال حاضر نیز مردم کن برای دیدن وضعیت پل به کنار رودخانه می‌روند.

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 61



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها