در حالی که انتظار می رفت عقب نشینی قیمت دلار در بازار همچنان روند اصلاحی شاخص بورس را تداوم بخشد اما آغاز فعالیت بورس در روز شنبه تا حدی دور از انتظار کارشناسان بود .

 از میان شش کارشناسی که در نظرسنجی دنیای اقتصاد شرکت کرده بودند، چهار کارشناس انتظار منفی شدن بازار را اعلام کردند و از دو کارشناس باقی مانده یکی نیز رشد بورس را مشروط به عدم عقب نشینی دلار کرده است 

 با این حال دیروز بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه نظرات منفی خود را در خصوص عقب نشینی شاخص تعدیل کرده و هفته خوبی را پیش روی بازار سهام ترسیم می کنند .

 شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با ثبت رشد بیش از ۵۴هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۹۵۵هزار واحد قرار گرفت.

 دیروز در بورس بیش از ۹میلیارد و ۵۳۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۸هزار و ۸۳۶میلیارد تومان در بیش از ۲ میلیون و ۱۱۹هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۵۴هزار و ۷۱۱واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۹۵۵هزار و ۸۵۸واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، بانک پارسیان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۴۳۹۰واحد، کل (هم‌وزن) ۲۲۶۶۳واحد، قیمت (هم‌وزن) ۱۴۸۸۲واحد، آزاد شناور ۷۴۵۹۸واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب ۴۰۴۱۵و ۱۰۸۸۹۸واحد رشد کردند.

در معاملات دیروز نمادهای “فملی”، “شستا” و “فولاد” به ترتیب با ۴۵۸۱، ۴۵۳۳ و ۲۷۳۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل نماد “ومعادن”، “وپارس” و “افق” به ترتیب با ۸۵۱، ۵۸۵ و ۲۴۱ واحد بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را ثبت کردند. همچنین امروز “فولاد”، “فملی” و “وغدیر”  پربیننده ‌ترین نمادهای بورسی بودند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲میلیارد و ۲۴۵میلیون ورقه به‌ارزش ۵هزار و ۸۵۲میلیارد تومان در ۶۹۸هزار و ۹۱۸نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۶۸۵واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۰هزار و ۲۰۴واحد قرار گرفت.

هر چند امیرعلی امیرباقری در گفتگو با ایرنا پیش بینی کرده بود اصلاح ایجاد شده در بازار در روزهای پایانی هفته گذشته را ناشی از دو عامل دانست و گفت: در ابتدا بسیاری از سهام با رشد چشمگیر قیمتی همراه و به سطوح مقاومتی رسیدند، این امر باعث قرار گرفتن این سهم‌ها در مسیر اصلاح و همزمانی آن با اصلاح در نرخ ارز و از بین رفتن چشم‌انداز نرخ ارز در کوتاه‌مدت شد.

امیرباقری افزود: این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد که تا حدودی بازده مورد انتظار بازار کاهش و بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به شناسایی سود و اصلاح پرتفوی خود کنند.

حالا اما ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه خالص خرید حقیقی‌ها مورد دیگری است که همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد، تا زمانی که ورود سرمایه‌گذاران و پول‌های جدید به بازار ادامه داشته باشد، شاخص همچنان صعودی خواهد بود. امروز نیز روز مهمی است چرا که شاخص کل در آستانه ورود به کانال دو میلیون واحدی قرار گرفته و به احتمال زیاد با کمک سهم‌های شاخص‌ساز بتواند از مرز دو میلیون واحد عبور کند.

وی با ذکر این که روند دلار مجددا افزایشی شده و به بالای ۲۲ هزار تومان برگشته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که کف و سقف دلار بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بسته شده و بین این عدد نوسان پیدا خواهد کرد که اتفاق بدی برای بازار سرمایه نیست و اکثر سهم‌های دلاری رشد خواهند کرد.

 به این ترتیب شمار کسانی که یکشنبه بورس را سبزپوش ترسیم می کنند بالاتر از کسانی است که به منفی شدن شاخص اعتقاد دارند . توصیه همه کارشناسان اما خرید علمی و اقتصادی بر مبنای مطالعه دقیق است.

۲۲۳۲۲۳

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 6

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها