این خبرگزاری آلمانی نوشت: یک هفته پیش انگلیس پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف کاملا اروپایی برای حفظ امنیت تردد دریایی در تنگه هرمز را مطرح کرد. در این مدت یک نخست وزیر ویک وزیر خارجه جدید در انگلیس بر سرکار آمدند و به یکباره مسیر اجرای این پیشنهاد تغییر کرد.

خبرگزاری د پ آ ادامه داد: آنگونه که پیداست دولت جدید «بوریس جانسون» و وزیر خارجه وی دیگر خود را به تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی برای حفظ امنیت تنگه هرمز ملزم نمی بینند.

در همین ارتباط وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سوال خبرگزاری د. پ. آ. آلمان تاکید کرده است که «یک ائتلاف اروپایی مورد حمایت از سوی آمریکا» بهترین راه حل خواهد بود.  

با این حال چنین رویکردی خلاف نظر هم پیمانان اروپایی لندن یعنی پاریس و برلین است زیرا آنها اعلام کرده اند که تمایلی به پیوستن به رویکرد واشنگتن برای اعمال «فشار حداکثری» به ایران ندارند.

این تغییر موضع لندن به اختلاف نظرها بین اتحادیه اروپا و انگلیس، مشکل جدیدی را افزوده است. تنها سه روز پس از پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی از سوی «جرمی هانت» وزیر خارجه وقت، «بوریس جانسون» به نخست وزیری انتخاب شد و هانت را با گزینه «دومینیک راب» جایگزین کرد.

وزیر خارجه جدید انگلیس روز شنبه در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با «تایمز» با بیان این که قصد ادامه سیاست سلف خود را ندارد تاکید کرد: فکر می کنم یک ائتلاف دریایی به رهبری اروپا بدون حمایت آمریکا، عملی نیست.

اما این خواسته لندن تنها در حد حرف باقی نماند؛ آنگونه که خبرگزاری آلمان و زوددویچه سایتونگ گزارش می دهند اوایل این هفته انگلیسی ها در کنفرانسی نظامی در مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در «تامپا» فلوریدا تمایل خود برای همکاری با آمریکا در ماموریت تنگه هرمز را اعلام کرده اند.

خبرگزاری آلمان تاکید می کند که این چرخش موضع، همکاری اروپایی ها در خصوص ایران را به خطر می اندازد. سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ماه ها است که در تلاش هستند با همکاری یکدیگر توافق هسته ای با ایران را نجات دهند.

در موضوع پیشنهاد لندن نیز، آلمان با وجود اختلاف نظرهای داخلی به وضوح اعلام کرده است که اگر جزئیات و چارچوب این ائتلاف مشخص باشد، حاضر به گفتگو است.

با این حال ابهامات موجود در این طرح و نگرانی ها از تشدید اوضاع درمنطقه با توجه به هشدار های ایران، برلین را بیش از پیش در همراه شدن با لندن مردد کرده است.

در همین حال با نگاهی به اظهارنظرهای مختلف نهادهای دولت آلمان در روزهای اخیر می توان از وجود شکاف عمیق بین دفتر صدراعظم و وزارت خارجه این کشور پی برد.

بر این اساس در حالی که سخنگوی دولت، وزیر دفاع و برخی دیگر از مقامات حزب دموکرات مسیحی احتمال مشارکت آلمان در این طرح را بعید ندانسته اند، وزارت خارجه اجرای این پیشنهاد را به اما و اگرهایی مشروط کرده است.

در این ارتباط «هایکو ماس» از حزب سوسیال دموکرات تاکید کرده است که برلین نمی خواهد در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران حرکت کند.

همچنین«رالف مونتزنیش» از مقامات پارلمانی فراکسیون سوسیال دموکرات در گفتگو با نشریه «زوددویچه سایتونگ» ضمن هشدار در مورد انجام هرگونه ماموریت نظامی مشترک آلمان با آمریکا، این اقدام را موجب وخامت بیشتر اوضاع منطقه دانسته است.

در کنار سوسیال دموکرات ها، سیاستمداران حزب سبزها نیز از مخالفان جدی حضور نظامی بی برنامه آلمان در منطقه هستند.

علاوه بر این «توبیاس لیندنر» سخنگوی امنیت ملی این حزب، آلمان را از آزمودن این مسئله که حضور نظامیان چه تاثیری می تواند در تنش های منطقه داشته باشد، برحذر داشته و در عین حال بر شفاف بودن چنین ماموریت نظامی تاکید می کند.

برخی سیاستمداران آلمانی نیز در واکنش به بالاگرفتن بحث ها در بین هم قطاران خود، هرگونه تصمیم گیری در این خصوص را به تصمیم پارلمان منوط می کنند؛ «تورستن فرای» رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی در بوندستاگ می گوید در مورد ماموریت خارجی نظامیان آلمانی، پارلمان تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آلمان برای پیوستن به یک ائتلاف بین‌المللی نظامی درخلیج فارس چیست؟ گفته است: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند، ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارد و براساس توهم است. ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند. راضی به آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت تنگه هرمز نیستیم زیرا این منطقه امنیت دارد. 
 

310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 46



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها