به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ انتشار تصاویر شلوغ جاده‌های منتهی به شمال در روزهای گذشته، منجر به انتقادات بسیاری از برخی شهروندان شد و این باور را به وجود آورد که برخی از مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند.

در رابطه با علت این جدی نگرفتن، چند روز پیش در خبرآنلاین نظرخواهی منتشر شد، نظراتی که همگی این برخورد نامناسب در زمان شیوع ویروس کرونا را تایید می‌کردند. برای مثال یکی از کاربران نوشته بود: «دیروز خانمم رفت آرایشگاهی در میرداماد تهران. با تعجب تعریف می‌کرد که خانمهایی که آنجا بودن اصلا انگار نه انگار که کرونایی وجود داره. خیلی راحت با لیوانهای آرایشگاه که عمومی بود چایی می‌خوردند، عطسه یا سرفه میکردند بدون دستمال… بدون ماسک یا ضد عفونی کردن… این که اوضاع بالاشهر و تحصیل کرده هامون هست وای به حال بقیه…»

اما درباره علل این موضوع، تقریبا همه نظرات متفاوت بود؛ برخی رسانه‌ها، برخی دولت‌مردان و برخی دیگر هم خود شهروندان را مقصر این موضوع می‌دانستند.

«ذهن مسخره، عامل جدی نگرفتن بیماری»

کاربری که خود را «یک معلم» معرفی کرده بود، در این رابطه می‌نویسد: «من همیشه سر کلاس به شاگردام میگم دلیل پیشرفت نکردن ما ایرانی ها چیزی است به نام ” ذهن مسخره” ما همه چیز رو به مسخره میگیریم هم مردم ، هم مسئولان که اونا هم جزیی از همین مردم هستند. مثلا برای موضوعی چند هزار نفر ساعت کار میشه بعد توی جلسه ی اصلی یکی یهو میگه ؛ این که شدنی نیست . همین یک جمله از یک ذهن مسخره همه چیز رو بهم میریزه مثل موضوع مالیات بر خانه‌های خالی تمام مشکلات امروز ما از بیکاری و فقر و گرانی و بی‌فرهنگی و هزاران چیز دیگر فقط از ذهن مسخره‌ ماست که هیچوقت جدی نیستیم . همیشه زمان حال رو برای رسیدن به یک آینده نامعلوم خراب کرده‌ایم و دائم نق و نوق کردیم. یک بار جدی نبودیم.»

یک فرد دیگر هم نظر مشابهی داشت: «چون در طی سالها عادت کرده‌اند که همه چیز شوخی است از قوانین راهنمایی و رانندگی تا مالیات و … بنابراین عادت به سهل انگاری پیدا کرده‌اند در حالی که موارد شوخی مربوط به بشر بود و این یکی ویروسی است که نه رشوه می شناسد و نه دور زدن و مسخره بازی.»

نظرات مشابه این چنینی دیگری هم در این نظرخواهی وجود داشت: «چون تو این مملکت عادت کردیم همه چیز به شوخی بگیریم مسخره کنیم و جوک بسازیم همه چیز»، «مردم ما همه چیز رو به شوخی و جک میگیرن و به این جمله کلیدی اعتقاد دارند مرگ خوبه برای همسایه.»

نبود «آگاهی» دلیل جدی نگرفتن کرونا

برخی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم ناآگاهی را عامل این ویژگی رفتاری برخی از مردم می‌دیدند، کاربری در این رابطه می‌نویسد: « نظر بنده این است که آگاهی مردم بسیار کم است و متاسفانه از راه زور واجبار وسرسختی باید با مردم ایران رفتار بشود چشم وهم چشمی در خرید کردن مسافرت رفتن جان هزاران نفر که رعایت میکنن به خطر می‌اندازد.»

کاربر دیگری هم همین نظر را به شکل تندتری داشت: «نا آگاهی،کم سوادی،از همه بالاتر خودخواهی و خود را برتر از دیگران دیدن!مگر بقیه مردم که خود را خانه نشین کرده اند،حوصله شان سر نمی‌رود!؟ باید در مورودی جاده ها و شهرها به اجبار آنها را بازگردانند.»

در نظرات دیگر هم آمده است: «آگاهی مردم نسبت به عوامل بیماری زا کم است از طرف دیگر باید بدون هیچ گونه ملاحظه ای مردم را از عمق فاجعه آگاه کرد.»  «ملت ما از نظر سواد اجتماعی و رسانه ای کاملا بیسواد هستند و تا یک مشکل را از نزدیک لمس نکنند، به دنبال راه علاج نیستند. بیسوادی و خودبزرگ بینی چیزیه که باعث میشه این افراد بدون توجه به هشدارها هر مبالاتی را انجام بدهند.»

رسانه درست اطلاع‌رسانی نکرد، مردم جدی نگرفتند

اما گروه دیگری از کاربران خبرآنلاین هم مقصر اصلی را اطلاع‌رسانی غلط رسانه‌ها می‌دیدند. کاربری در این باره نوشته است: «وقتی در تمام برنامه‌های صداوسیما به مردم تلقین میشه که کرونا از آنفلوآنزا خطرش کمتره، الآن هم نباید انتظار داشت مردم جدی بگیرن.»

کاربر دیگری هم به نوعی این موضوع را تایید کرده است: «صدا و سیما که می‌گوید نگران نباشید، ما چرا باید نگران باشیم؟؟ کلا تا الان کمتر از ۲۰۰ نفر فوت کردند، چرا اینقدر باید موضوع نگران کننده باشه؟ شرکت ها و سازمان ها هم که خدا رو شکر همه در حال کار و فعالیت، به اینا فکر کنید دیگه سوال ندارد. واقعا با این تفاسیر اگر شما جای نگرانی دیدی، به ما هم بگو.»

برخی دیگر از کاربران هم مسائلی مثل بی‌فرهنگی، نبود آموزش مناسب و جدی گرفته نشدن ماجرا توسط دولتمردان را مقصر این اتفاق دانستند.

۲۳۵۲۳۷

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 34

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها