به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیوید هالب فینگر ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، در آستانه انتخابات سرزمین های اشغالی به شکاف سیاسی و مذهبی، میان ساکنان سرزمین اشغالی با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

او مقاله خود را با عنوان “سوالی که بر انتخابات اسراییل سایه انداخته است: دولت یهودی باید چقدر یهودی باشد؟”  آغاز کرده است و معتقد است که یهودیت از درون در حال فروپاشی است چراکه آنها افراط را سرلوحه سیاست های خود قرار داده اند و به همین دلیل نتانیاهو شانس زیادی برای پیروزی ندارد، نویسنده هم شکاف جامعه با رژیم را یکی دیگر از دلائل شکست احزاب سیاسی رژیم اشغالگر می داند و معتقد است که ساکنان سرزمین اشغالی از پاسخ صندوق های رای وحشت دارند.

این مقاله را می خوانیم:

سالهاست که نارضایتی در اسراییل در حال افزایش است. مردان و زنان یهودی در اسراییل به سربازی می روند اما ارتدوکس های افراطی عمدتا از خدمت وظیفه معاف هستند. بر خلاف سایر اسراییلی ها، بسیاری از ارتدوکس های افراطی برای مطالعه تورات و هزینه خانواده پر جمعیت خود از دولت یارانه می گیرند.
در کشوری (سرزمین اشغالی) که خود را مسکن تمام یهودیان معرفی می کند، هیات خاخام های ارتدوکس یگانه نهاد دولتی تصمیم گیر درباره موضوعاتی چون ازدواج، طلاق و تغییر دین است.
انتشار رشته توییت های سیاسی به ناگاه این موضوعات را در صدر قرار داده و شکاف دایم سکولار – مذهبی در جامعه اسراییل به موضوع اصلی انتخابات روز سه شنبه تبدیل شده است.
فضای انتخابات در کشوری که از یک سو درگیر جنگ با فلسطینی ها و در معرض کشمکش دائمی با ایران است و از طرفی نخست وزیرش متهم به فساد شده، به شکل عجیبی به این سو رفته که دولت یهودی باید چقدر یهودی باشد و عقاید کدام فرقه یهودی برآن حکومت کند.

لیورآمیل کاسب 49 ساله که در حال خرید در منطقه رامات هاشارون است می گوید «من با ارتدوکس های افراطی دشمنی ندارم اما باید پایشان را به اندازه گلیم شان دراز کنند. خود من همین الان دارم به خاطر نوع زندگی ای که آنها دارند پول می دهم».
انتخابات سه شنبه حکم کار تکراری را دارد که بار دیگر این فرصت را به نتانیاهو می دهد تا دوباره انتخاب شود و البته مخالفانش هم این فرصت را دارند تا او را از گردونه خارج کنند.
به قول یوهانان پلسنر، رییس انستیتو دموکراسی اسراییل، انتخابات کنونی در تعیین مسیر آینده کشور نقش بسزایی دارد.
تقصیر اویگدور لیبرمن سیاستمدار سکولار راستگرا بود که به خاطر امتناع از پیوستن به ائتلاف ارتدوکس های افراطی به رهبری نتانیاهو، اصرار بر برگزاری انتخابات جدید داشت. نزاع لیبرمن بر سر قانون جدیدی است که معافیت خدمت وظیفه مردان ارتدوکس را لغو می کند.
قانونگذاران ارتدوکس افراطی به دنبال ماستمالی کردن قانون جدید بودند و لیبرمن با آنها کنار نیامد.
این تاکتیک لیبرمن برای جلب توجه رای دهندگان بود و البته طرف مقابل را هم بدجوری عصبانی کرد. حمایت از لیبرمن یک شبه دوبرابرگردید و درعین ناباوری تبدیل به قهرمان جماعت لیبرال شد.

جیسون پرلمن از فعالان سابق سیاسی جناح راست می گوید «سالهاست که دو ستون اصلی سیاست در اسراییل یعنی دین و موضوع فلسطینی ها موضوعات در هم تنیده ای هستند. کار ائتلاف نتانیاهو فقط این بوده که رای دهندگان جناح راست را – که خواهان برخورد تند با فلسطینی ها هستند – به ارتدوکس های افراطی – که به شرط گرفتن امتیازات مذهبی رای گروهی می دهند- نزدیک کند.

پرلمن می گوید کاری که لیبرمن کرد این بود که این دو موضوع درهم تنیده را از هم جدا کرد.

رهبران سکولار و لیبرال جناح چپ و میانه رو در واکنش به این اقدام لیبرمن، از او در مقابل نخست وزیر ائتلاف ناسیونالیت های مذهبی و ارتدوکس های افراطی حمایت کردند.
رقبای سیاسی نتانیاهو می گویند جمعیت ارتدوکس با این رشد قارچ گونه و محصلان مذهبی بیکار و خانواده پر جمعیتی که یارانه بگیر دولت هم هستند، گرفتاری ها اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای سایر اسراییلی ها درست می کنند. در ضمن مخالفان نتانیاهو می گویند خواهان آزادی بیشتر برای ازدواج و تغییر دین هستند.

رقبای نتانیاهو از این عصبانی هستند که احزاب افراطی مذهبی، خواهان اعطای مصونیت قضایی به نتانیاهو هستند تا در مقابل خدمت نتانیاهو برای تبدیل اسراییل به یک رژیم مذهبی تئوکراتیک، او را از زندان رفتن نجات دهند.

آنها از رشد فزاینده ی جمعیت یهودیان ملی گرا و شبه اوانجلیست که مخالف فمینیسم وهمجنسگرایی هستند و از تفکرات راست افراطی و ایدیولوژی مسیح باوری حمایت می کنند بسیار خشمگین هستند.

نیتسان هورویتس، رهبر حزب چپ گرای اتحاد دموکراتیک، می گوید اوضاع روز به روز خطرناکتر می شود و مردم تهدید را احساس می کنند.

احزاب ارتدوکس افراطی می گویند ما فقط داریم از وضعیتی دفاع می کنیم که در زمان تاسیس اسراییل هم همین وضعیت را داشتیم، یعنی می خواهیم تورات خوانی را در میان با تقواترین مومنان یهودی حفظ کنیم. خاخام های ارتدوکس در زمان تاسیس اسراییل به جامعه مذهبی و نوظهور یهودیان آن زمان، این وعده را می داد که در مقابل حمایت آنها از تاسیس اسراییل، احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها و خانواده را بر اساس شریعت یهود در اسراییل اجرا کنند.

آمار نشان می دهد که تنها 10 درصد افراد واجد شرایط رای دادن، ارتدوکس افراطی هستند و در مقابل 44 درصد خود را سکولار می دانند اما این اقلیت به لطف وعده هایی که در مقابل حمایت از نامزدها می دهد توانسته بر امتیازات دریافتی اش بیافزاید.

ایساک زیو پندروس، نماینده کنست از حزب ارتدوکس «اتحاد یهودیان توراتیUnited Torah) Judaism)»، می گوید ما اقلیتی نیستیم که روز به روز کوچکتر شویم. ما در حال تبدیل شدن به یک اقلیت بزرگ هستیم. ما داریم تلاش می کنیم که هر چیزی را در مسیر خودش حفظ کنیم.

ملی مذهبی ها انتقادات را رد می کنند و نمونه خودزنی یهودی ستیزانه می دانند.

ایتان فولد سخنگوی حزب راستگرای یامینا می گوید «منتقدان ما کمپین نفرت علیه هر چیزی که بوی یهودیت می دهد راه انداخته اند».

موازنه  دین و حکومت در کانون هویت ملی اسراییل قرار دارد.

آریل پیکارد از کارشناسان موسسه شلوم هارتمن در اورشلیم (بیت المقدس) می گوید آیا اسراییل یک دولت ملی و یهودی است و بس؟ یا یک دولت دموکراتیک یهودی با ارزش های انسانی است؟ پاسخ به این سوال نتایج خود را دارد.

مذهبی های افراطی به هواداران شان هشدار می دهند که اسراییل ممکن است روح خود را از دست بدهد و از نظر اقتصادی و اجتماعی جای مناسبی برای خداترسان و عاملان به تورات نباشد. مخالفان این افراطیون هم می گویند اسراییلی را که عاشق اش هستند دارد به تدریج تبدیل به یک محیط  خصمانه و بی هویت می شود.

بحث برسرمعافیت محصلان و دانشجویان مدارس مذهبی از خدمت وظیفه و لغو قانون ممنوعیت باز بودن مغازه ها، اتوبوسرانی و مسافرت با قطار در روز شنبه همیشه داغ بوده است.

البته این بحث ها همیشه بین ارتدوکس ها و سکولارها معمول بوده اما این بار بحث به میان ملی مذهبی هایی که کیپا برسرمیگذارند و حرمت شنبه را پاس می دارند و بر خلاف بسیاری از ارتدوکس های افراطی، جزو صهیونیست های دو اتشه و طرفدار اسراییل بزرگ والحاق کرانه باختری نیزهستند کشیده شده است.

آنچه که موجب احساس خطر از سوی سکولارهای اسراییل شده، نفوذ فزاینده فرقه ی چرب زبان ارتدوکس های افراطی به اسم یهودیان حریدی (Haredi) است که از نظر اجتماعی محافظه کار و در پی اوانجلیست کردن محیط اسراییل هستند.

اکثر افراد این فرقه خواهان الحاق کرانه باختری به اسراییل – که راه حل دو دولت  دو ملت را برای پایان دادن به نزاع با فلسطینیان به محاق می برد – هستند و بسیاری از آنها از ساخت معبد سوم در محل مسجد الاقصی حمایت می کنند که این خود می تواند موجب جنگ مذهبی با مسلمانها شود.

همزمان با افول قدرت نتانیاهو، این رهبران افراطی جناح راست نفوذ بیشتری در دولت پیدا کردند و تابستان امسال دو تن از افراد خود را در کابینه منصوب کردند. یکی بتسالل اسموتریش به عنوان وزیر راه بود و دیگری هم خاخام رافی پرز، ریاست سابق ستاد ارتش به عنوان وزیر آموزش و پرورش.

خاخام پرز در اظهارات اغراق آمیزی گفت به عنوان وزیر آموزش و پرورش در پی آشنا کردن نوجوانان با شهرک سازی است و اسموتریش هم وعده داد که برای انتقال صدها هزار اسراییلی به کرانه باختری بزرگراه خواهد ساخت.

خاخام پرز در مصاحبه ای گفت که پیشتر در کار درمان همجنس بازان بوده و الان هم پیش از آنکه مخالفان او را مجبور به عقب نشینی کنند، حامی برنامه درمانی برای تغییر گرایش جنسی آنهاست. خاخام پرز افزود مدارسی را که پیشگو تربیت می کنند جایگزین دانشگاه ها خواهم کرد.
اسموتریش هم از تشکیل دستگاه قضا بر پایه تورات صحبت کرد و همین موجب برانگیختن انتقادهای زیادی مبنی بر اینکه او دنبال حاکمیت بر پایه شریعت یهود است گردید.
هورویتس رهبر حزب اتحاد دموکراتیک که هوادار پلورالیسم دینی است می گوید از همه مشمئزکننده تر مجبور کردن سربازان ارتش و دانش آموزان مدارس به گوش دادن به سخنرانی های مذهبی است.

او می گوید والدین دانش آموزان از این شکایت دارند که کودکان شان که در مدارس سکولار درس می خوانند باید هفته ای 9 ساعت آموزش دینی ببینند و بچه ها در خانه از والدین می پرسند چرا به کوشر ( حلال مطابق شریعت یهود) پایبند نیستید؟ بچه های این والدین نگران این هستند که شلوارشان آنقدر کوتاه نباشد که مواضعی را که موظف به پوشاندن اش هستند نپوشاند. حتی دروسی مثل ریاضیات با محتوای مذهبی آموزش داده می شود.

با همه اینها، سیاستمداران مذهبی راست افراطی در اسراییل می گویند تلاش هایشان از باب دلسوزی است. سخنگوی حزب یامینا می گوید هدف یهودی تر شدن است. او می گوید درباره اقدامات اسموتریش و خاخام پرز به شکل غیر منصفانه ای اغراق می کنند. هیچکس دنبال یک رژیم تئوکراتیک در اسراییل نیست.

مذهبی های افراطی حتی موجب هراس رای دهندگان جناح راست که به طور معمول به نتانیاهو رای می دهند شده اند و بحث برسراینکه کدام ارزشهای یهودی باید اولویت داشته باشند موجب شکاف در میان خانواده های مذهبی و رای دهندگان شده است.

با هری گرینبرگ وکیل 62 ساله در یکی از کنیسه های منطقه کاتامون در اورشلیم (بیت المقدس) مصاحبه کردیم. او گفت در انتخابات ماه آوریل به حزب لیکود و نتانیاهو رای داده اما این بار چنین نخواهد کرد. وی می گوید تمرکز خاخام پرز و اسموتریش بر موضوعات تفرقه افکنانه موجب شده که او در انتخابات کنونی، طرفدار حزب آبی و سفید (میانه روها و لیبرالها) به رهبری بنی گانتس، که وعده وحدت و یکپارچگی کشور را می دهد شود.

گرینبرگ می گوید من هم بچه دارم و هم نوه. آدم وقتی به اسراییل نگاه می کند دوست دارد جامعه را متحد و نه تکه تکه ببیند.

نتانیاهو تا امروز معامله هوشمندانه ای با ارتدوکس های افراطی داشته و در ازای حمایت سفت و سخت  آنها از برنامه های اقتصادی و امنیتی اش، دست شان را در زمینه موضوعات مذهبی باز گذاشته اما با اوج بحث بر سر دین احتمالا این بار در مخمصه افتاده است.

گیلاد مالاخ  بر اساس مطالعاتی که داشته می گوید بیش از 70 درصد مردم می خواهند روز شنبه آزادی بیشتری داشته باشند و خواهان ازدواج مدنی و سایر مواردی که ارتدوکس های افراطی آن را ممنوع کرده اند هستند.

نتانیاهو مایوسانه در تلاش است تا بحث را عوض کند و دایم موضوعات امنیتی را پیش بکشد.

پلزنرعضو انستیتو دموکراسی اسراییل می گوید «این موارد برای نتانیاهو حکم بمب ساعتی را دارند. او دایم با رای دهندگان خودش اصطکاک دارد. اکثر رای دهندگان حزب لیکود یا سکولار و یا سنتی هستند و از خواستهای ارتدوکس های افراطی حمایت نمی کنند.

البته مخالفان نتانیاهو یاد گرفته اند که او را دست کم نگیرند چرا که او هنوز این توان را دارد که خیلی کارها بکند. انتقادهای شدیدی که اخیرا متوجه ارتدوکس های افراطی شده ممکن است موجب اتحاد بیشترشان شود و رای دهندگان همفکر آنها را که در حالت معمولی ممکن است به احزاب مدرن تری رای دهند به سمت آنها جذب کند.

توییت حزب شاس که یک حزب ارتدوکس افراطی و سِفاردی محسوب می شود پیام معناداری دارد. یک زوج مسن روز شنبه  سرمیز نشسته اند و به صندلی های خالی دور میز نگاه می کنند. شوهر از زن می پرسد بچه ها کجا هستند؟ زن می گوید یکی رفته مهمانی. دیگری رفته خرید. سومی هم داره گذرنامه اش را تمدید می کند و چهارمی هم سر کار است. توییت حزب شاس هشدار می دهد «در صورتی که مواظب نباشیم، شنبه ی ما این طور خواهد شد».

نیویورک تایمز.16/سپتامبر/2019/ترجمه: حامد ضرغامی

23/ 310 310

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 91



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها