به گزارش خبرآنلاین، در حالیکه به اذعان رسانه های داخلی و خارجی سفر هیات سیاسی کشورمان به سازمان ملل همراه با دستاوردها و خروجی قابل قبولی بود اما منتقدان همچنان در تلاشند تا حضور رئیس جمهور و دیدارهایش در حاشیه این حضور را زیر سوال ببرند. 

رویکردی که علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات از اساس آن را مردود می داند و می‌گوید: وزارت خارجه به صورت لحظه به لحظه با مجموعه حاکمیت هماهنگ شده و پس از گرفتن استعلام‌های لازم تصمیمات را اتخاذ می‌کند.

تصمیمات وزرات خارجه با مجموعه حاکمیت هماهنگ می شود

صوفیبا مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت به ویژه در نشست اخیر سازمان ملل به خبرآنلاین گفت: واقع امر این است که اگرچه دستگاه دیپلماسی ما بسیار قوی، دقیق و حساب شده عمل می‌کند اما در عین حال به دلیل حساس بودن جایگاه این وزارتخانه، تصمیمات و عملکرد این مجموعه به صورت لحظه به لحظه با مجموعه حاکمیت هماهنگ شده و پس از گرفتن استعلام‌های لازم تصمیمات اتخاذ می‌شود، دقیقا شبیه آنچه در مذاکرات 1+5 شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید این موضوع را قطعی بدانیم که دستگاه دیپلماسی به صورت سیستمی پیش می‌رود، افزود: آقای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه برای هر اقدامی برنامه ریزی دقیق داشته و مانند بازی شطرنج به خوبی می دانند که چه زمانی کدام مهره را حرکت دهند.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در عمل ثابت کرده که از کارایی و کارآمدی برخوردار است، ادامه داد: اطمینان دارم دستگاه دیپلماسی فرصتی را از دست نخواهند داد و دغدغه آنها فقط حفظ منافع ملی است بنابراین باید به آن اعتماد کرد و اجازه داد راه خود را طی کند.

نباید انتظار داشت مشکلات بین ایران و آمریکا لحظه ای رفع شود

وی با مثبت ارزیابی کردن موقعیت ایران در منطقه و جهان، تصریح کرد: شواهد گویای آن است که پروسه‌ای که ایران برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف سیاسی خود در پیش گرفته گام به گام رو به جلو است به طوریکه تغییرات در سطح منطقه کاملا مشهود بوده و توازن قوا به نفع ایران در حال رقم خوردن است.

صوفی دیدارهای رئیس‌جمهور با مکرون و جانسون در حاشیه نشست سازمان ملل را ارتقا سطح دیپلماسی کشور و از نقاط مثبت عملکرد دولت خواند و گفت: همین که رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس درخواست دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا را داشتند حاکی از آن است که ارتباطات به این سطح رسیده که حتی می توان متصور بود که ایران و آمریکا بتوانند مشکلات شان را حل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آنهایی که انتظار دارند کشاکشی که بین ایران و آمریکا وجود دارد در همین اجلاس سرانجام پیدا کند خطا است چون پروسه‌ای که دستگاه دیپلماسی طی می‌کند تا به نتیجه برسد زمان بر است و نمی توان انتظار داشت که مشکلات آنی و لحظه ای رفع شود.

وی با بیان اینکه آمریکا امروز متوجه شده که فشار حداکثری بر ایران کارساز نیست، ادامه داد: آمریکایی‌ها تصورشان این بود که فشارهای همه جانبه کارساز است اما در عمل جواب نداد و امروز خودشان مشکل پیدا کردند، بر همین اساس می بینیم که راه حل گفت و گو و مذاکره در دستور کار قرار گرفته است.

صوفی با اشاره به انتقادات منتقدان داخلی به عملکرد دولت، ادامه داد: انتقادهایی که امروز وجود دارد از قبل هم وجود داشته به طوریکه در دولت اصلاحات هر بار که آقای خاتمی سفری داشتند در داخل عده‌ای همه دستاوردهای مثبت آن را نادیده می‌گرفتند و فقط به دنبال برجسته کردن نقاط ضعف بودند.

رفتار آقای رئیس‌جمهور در سازمان ملل دیپلماتیک بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: امروز هم همین گونه است این در حالی است که رفتار آقای رئیس‌جمهور در سازمان ملل بسیار حساب شده و دیپلماتیک بود و حتی خنده ها و عکس العمل‌های بدنی و گفتاری ایشان همه حساب شده بود.

وی با انتقاد از دیدگاه منتقدان دیپلماسی دولت، تاکید کرد: واقع امر این است که عده‌ای در حوزه دیپلماسی نگاه ضعفی دارند، آنها همیشه طرف مقابل را متصلب می بینند و اینکه خواهان نابودی است، بله ممکن است خواهان نابودی ما هم باشد اما آیا شرایط به آنها اجازه نابودی ایران را می‌دهد یا اینکه آن ها در این شرایط مجبور به تغییر رفتار خواهند شد؟

صوفی یادآور شد: زمانی بود که دشمنان ما را تهدید به جنگ می کردند اما امروز کاملا گزینه جنگ منتفی است زیرا آنها به این حقیقت پی برده اند که تعبیر و تفسیرشان اشتباه است، با این حال در عرف دیپلماتیک تهدیدهای لفظی زیاد است و طرفین سعی می کنند طرف مقابل را با جنگ روانی به زانو درآورند اما ما نباید به جنگ روانی دامن بزنیم، امروز در حالیکه آمریکا اعلام کرده جنگ کاملا منتفی است اما متاسفانه در داخل عده ای بر طبل جنگ می کوبند غافل از اینکه این برخوردها جامعه را دچار اضطراب می کند و به معنای ستون پنجم دشمن حساب می شود.

عربستان مجبور به تجدید نظر در روابط خود با ایران شده است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اثبات اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران به دنیا و دشمنان تصریح کرد: امروز عقب‌نشینی دشمن یک واقعیت مسلم است به طوریکه امارات کاملا ارتباط خود را با ایران عادی کرده و عربستان نیز که لحظه به لحظه ضربه‌هایی را از یمن و حوثی می‌خورد مجبور به تجدیدنظر در روابط خود با ایران شده است.

صوفی ادامه داد: در داخل آمریکا و کاخ سفید هم شاهد تغییراتی به نفع ایران هستیم و تمام کسانی که در طول دو سالی که ترامپ بر سر کار آمده نقشه نابودی ما را می کشیدند و 12 شرط می گذاشتند که اجرای آن به معنی حذف جمهوری اسلامی بود اما امروز همه آنها یکی بعد از دیگری کنار گذاشته می شوند، حال سوال این است که چرا عده ای در داخل این دستاوردها و پیروزی های عظیم را نمی بینند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: امروز نه تنها به اذعان مقام معظم رهبری، آقای رئیس جمهور و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دست بالا را دارد بلکه اروپایی ها هم به این موضوع اذعان دارند.

23/ 27219

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 19

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها