امام علی (ع) فرمود : خدایا تو میدانی از ما نیست کسی که برای رسیدن به قدرت تلاش کند و از ما نیست کسی که برای رسیدن به ثروت و مظاهر مادی دنیا کوشش نماید، بلکه تلاش شبانه روزی ما برای زنده کردن ارزش ها و اصول ، اصلاح در بلاد و شهرها، امنیت برای مظلومان و اجرای قانون و حدود شرعی است.
با نگاه به گذشته در می یابیم که انقلاب اسلامی ایران در راستای همین اصول و اهداف به وقوع پیوسته و امروزه پاسداری از اصول و حرکت در مسیر اصلاح، ضرورتی انکار ناپذیر و وظیفه ای همگانی بوده که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بدان تصریح شده است.
بسیار روشن و آشکار است که پاسداری از اصول با قدرت طلبی ، مقام خواهی، زراندوزی ، رفاه شخصی و فساد همخوانی ندارد و فردی که خود را در جایگاه اقدام و عمل به اصول می داند، سیاست و ریاست را نباید وسیله ای برای رسیدن به قدرت و افزون خواهی های مادی قرار بدهد. 
مهمترین هدف او باید خدمت به هم نوعان و تعالی و رشد در جهت خودسازی و تقرب به خدا باشد. 
بنا به موارد گفته شده، در تحلیل شرایط جاری کشور علی رغم وجود مفاسد، تنگناها و مشکلات، خوشبختانه روحیه ارزشی و وفاداری رییس جمهور منتخب به اصول تصریح شده در قانون اساسی امیدوار کننده بوده و هست و التزام ایشان به ارزش ها ، رفتارهای اصلاحی و مقابله با فساد و افزون خواهی های سیاسی و مادی آن هم در جهت تامین حقوق اساسی مردم و توجه به مطالبات ملت جالب توجه هست. 
دو سفر استانی ایشان به خوزستان و سیستان و بلوچستان گویای همین واقعیت است. روی همین جهت است که باید گفت امروزه بیش از هر زمان دیگر فرصت دیدبانی از اصول و قیام برای اصلاح فراهم است. 
مردم و نخبگان دلسوز می دانند که مفهوم اصلاح در برابر افساد قرار دارد و قیام برای اصلاح به معنی واقعی کلمه از لوازم ضروری کار در مدیریت های اجرایی کشور است و با دو تجربه و یک آینده نگری دولت و به ویژه رییس جمهور می تواند در تحقق آن موفق باشند. تحلیل گذشته، بررسی دقیق وضع موجود و نگاه آگاهانه به آینده بستر ساز این حرکت اصلاحی خواهد بود.
دولت جدید به خوبی می داند ، اداره کشور بدون اتخاذ روش های اصلاحی مطلوب میسور نخواهد بود. اعتدال ، آسان بینی، عقلانیت، پشتکار و خستگی ناپذیری از لوازم حرکت اصلاحی است به همین جهت باید گفت همچنان که اصلاح طلبی با ولنگاری سازگار نیست ، اصول گرایی و پاسداشت از اصول نیز با تحجر و رفتارهای خشن و دگم اندیشی همخوانی ندارد و راه درست، اصولگرایی اصلاح طلبانه است آن هم از راه توجه به چهار اصل کلی: اسلام، انقلاب، مردم و رهبری.
با اقدام های اصلاحی موثر و قانون مند و در نظر گرفتن مطالبات به حق مردم ، آن هم با یک نوآوری سیاسی و اجرایی کارآمد می توان ناراحتی و خشم مردم از وضع پیش آمده را فرونشاند و به بی لیاقتی های مشهود در بعضی حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خاتمه داد. 
عقلانیت و کارآمدی مورد رضایت مردم از دولت مطالبه جدی همگان است و این با رفتارهای شعاری و برخوردهای سرکاری آن هم برخلاف تعهد و اخلاق سازگاری ندارد.
همه می دانیم که دلیل و فلسفه مهم حکومت از نظر اسلام و به ویژه تشیع علوی رضایت مردم است به همین دلیل بود که امام علی (ع) بدون خواست مردم قبول دار حکومت نشد و وقتی هم که چندسالی بنا به خواست مردم در مصدر کار قرار گرفت بعنوان نتیجه کار خودش در لوای دولت و حکومت با افتخار فرمود : در حکومت من کسی نیست مگر اینکه از آب آشامیدنی مطلوب ، نان و مسکن برخوردار است و دغدغه این نوع از ضرورت های زندگی را ندارد.
این فرمایش حضرت نشانگر این است که در زمان زمامداری خودش به رفاه مردم اندیشه کرده و نیازهای ضروری مردم را تامین نموده است. 
نتیجه اینکه با دیدبانی از اصول و قیام برای اصلاح هم حقوق اساسی و آزادی های مشروع مردم را می توان تامین کرد و هم با اتخاذ روش های علمی ، معقول و کارآمد و البته با انتخاب مدیران متعهد و خلاق مشکلات را از سر راه مردم برداشت و رضایت ملت را بیش از گذشته فراهم کرد.

* نماینده پیشین مشهد

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها