زهره نوروزپور: هفته گذشته 11 بهمن ماه مصادف با 31 ژانویه سال میلادی، لبنان پس از نه ماه فارغ شد؛ دولت لبنان بالاخره به ریاست سعدالحریری تشکیل شد. (اینجا)

این کابینه در پی ۹ ماه کش و قوس و پیشنهادات عدیده درباره توسعه دولت با حضور ۳۲ وزیر یا کوچک کردن دولت با ۲۴ وزیر بالاخره متولد شد.(اینجا)

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به تولد دولت لبنان بر استمرار حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت لبنان تاکید و ابراز امیدواری کرد تشکیل دولت لبنان مرحله جدیدی را در این کشور رقم زده و به نزدیکی بیش از پیش همه جریان های سیاسی و زمینه سازی برای توسعه و بالندگی هر چه بیشتر لبنان منجر شود.(اینجا)

سهمیه حزب‌الله در دولت جدید لبنان از دو وزیر صنایع و ورزش و جوانان به سه پست اصلی افزایش یافت و پست وزارت بهداشت را نیز در برگرفت. این به رغم مخالفت آمریکا با دستیابی حزب الله لبنان به این پست بود.(اینجا)

حضور بی سابقه و قدرتمند جریان هشت مارس در دولت جدید حریری با خشم سران کشورهای خلیج فارس و دولت آمریکا روبه رو شد. در این باره برخی از حاکمان عربی اعلام کردند که سعدالحریری کشور را به دست حزب الله سپرده است.(اینجا)

به نظر می‌رسد دولت لبنان که نور امیدی را برای لبنانی‌ها روشن کرد، علاوه بر مشکلات داخلی، با مشکلات خارجی نیز روبه‌ باشد.(اینجا)

یک منبع عربی درباره کابینه جدید حریری معتقد است: برخی کشورهای منطقه خلیج (فارس) پیشتر در حال بررسی امکان دعوت از مردم خود برای افزایش سفرهایشان به لبنان بودند اما با توجه به تحولات اخیر دولتی و کنترل سیاسی کامل حزب الله و هم‌پیمانان آن بر دولت جدیدی که با مشارکت قوی حریری و جریان آزاد ملی، هم‌پیمان حزب الله و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شکلی ایجاد شده که ضامن استمرار کنترل این حزب بر پست‌های سیاسی حساس لبنان باشد، تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد.(اینجا)

در همین حال دبیرکل حزب‌الله لبنان در پی شایعه مربوط به اینکه دولت جدید لبنان، دولت حزب‌الله است گفت که چنین موضع‌گیری اشتباه و دروغ است، چون حضور برخی جریان‌های سیاسی در دولت بزرگتر از حضور جریان‌های مقاومت است.(اینجا)

سید حسن نصرالله در ادامه بیان کرد: حزب‌الله در این دولت مشارکت دارد و حضور ما در این دولت، مؤثر است، اما به‌نفع لبنان نیست که به‌دروغ، چنین توصیفی از دولت صورت گیرد. این دولت، دولت همه کسانی است که در آن شرکت دارند و همان‌طور که همگان مسئولیت‌پذیر هستند، ما هم مسئولیت‌پذیر خواهیم بود.(اینجا)

همزمان با اعلام تشکیل دولت لبنان،هفته گذشته روز دوشنبه 16 بهمن ماه ولید المعلم وزیرخارجه سوریه به تهران آمد. وی در این سفر با ظریف دیدار کرد و درباره تحولات اخیر سوریه اعم از مسائل مرزی و همسایگان این کشور گفتگو و رایزنی کرد.

در روزهای اخیر با توجه به برگزاری نشست های اتحادیه عرب در بیروت ( اواخر دی ماه 1397) و نشست آتی این اتحادیه در سطح سران در تونس بار دیگر موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه مطرح شده، ولی سوریه همچنان بر روابط مستحکم خود با تهران اصرار داشته و چنین شرط هایی را رد کرده و می توان گفت که سفر وزیر خارجه سوریه نیز تاکیدی تلویحی و حاوی این پیام و تاکید دوباره بر این موضع است که با توجه به نقش تهران در چیره شدن سوریه بر بحران هشت ساله و نقش برخی اعراب و کشورهای همسایه در آن، دست برداشتن دمشق از تهران ممکن نیست.  این در حالی مطرح می شود که کشورهای عربی در شوک قدرت گرفتن حزب الله در دولت جدید سعدالحریری هستند. (اینجا)

در این باره روزنامه ‘الانباء’ کویت گزارش داد بیروت پایتخت لبنان در دو روز آینده میزبان مقامات کشورهای ایران، عربستان و نمایندگان اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا خواهد بود. این روزنامه کویتی نوشت،محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، ‘احمد ابوالغیط’ دبیر کل اتحادیه عرب، ‘نزار العلولا’ مشاور دیوان پادشاهی سعودی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی امروز و فردا به بیروت سفر می کنند.

به نوشته این روزنامه، دبیر کل اتحادیه عرب هم به منظور دعوت از لبنان برای حضور در کنفرانس عربی-اروپایی ‘شرم الشیخ’ مصر به بیروت خواهد رفت و موگرینی هم برای بررسی دستور کار این کنفرانس با مقامات لبنان دیدار می کند.
مقام سعودی نیز برای تقدیم تبریکات آل سعود به مناسبت تشکیل دولت در لبنان به بیروت سفر می کند..(اینجا)

پس از گذشت یک هفته از سفر ولید المعلم به تهران وزیر امور خارجه کشورمان، امروز 21 بهمن ماه راهی بیروت شد.(اینجا)

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همزمان با چهلمین سالگی انقلاب میهمان عروس خاورمیانه می شود، در این باره نصرالله در سخنرانی خود (با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران) گفت:  انقلاب اسلامی ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) مسیر تاریخ و منطقه را تغییر داد و این انقلاب با سرنوشت فلسطین و مقاومت و سرنوشت منطقه و موجودیت و فرهنگ ما در ارتباط و در پیوند است.

ما خود را از اولین کسانی می‌دانیم که به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اهتمام و توجه ورزیدند و از همگان به‌ویژه اهالی ضاحیه در جنوب بیروت دعوت می‌کنیم که در جنش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور یابند.(اینجا)

ظریف در حالی امروز به بیروت می رود که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز برای رفتن به مسکو شال و کلاه کرده است!(اینجا)

ظریف چرا در چهلمین سالگی انقلاب امروز وارد بیروت شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه راهی لبنان خواهد شد تا با مسئولان این کشور دیدار کند. وزیر امور خارجه در صدر هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد لبنانی به بیروت سفر می‌کند.(اینجا)

در دولت جدید سهم شیعیان افزایش یافته به طوری که سهم حزب‌الله لبنان از دو وزیر صنایع و ورزش و جوانان به سه پست اصلی رسیده و پست وزارت بهداشت را نیز دربرگرفت.

در این رابطه ایرنا گزارش داده است: آخرین سفر ظریف به لبنان حدود دو سال پیش بود؛ درست زمانی که ژنرال میشل عون به ریاست جمهوری رسیده بود و سعد حریری، نخست وزیر، مامور تشکیل دولت جدید لبنان شده بود، محمدجواد ظریف در آن زمان نیز اولین وزیر خارجه‌ای بود که با میشل عون، رییس‌جمهوری جدید و با سعد حریری پس از نخست وزیری دیدار کرد.

طی آن دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با سعد حریری در «بیت الوسط» در مرکز بیروت دیدار و گفت وگو کرد. در دیدار آبان ماه 1395 طرفین در مورد تحولات منطقه و لبنان و روابط و همکاری های ایران و لبنان در مرحله جدید بعد از انتخاب میشل عون، رئیس جمهوری جدید و تشکیل دولت جدید لبنان تبادل نظر کردند.

این بار نیز محمدجواد ظریف، نخستین وزیر امور خارجه ای است که پس از تشکیل دولت جدید به لبنان سفر می کند. ظاهرا در این سفر قرار است وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر دیدار با سعد حریری، نخست وزیر با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان نیز دیدار کند، دیدار با میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان این کشور نیز جزو برنامه های این سفر است.

محمد جواد ظریف احتمالا در ادامه برنامه های سفرش به لبنان با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان و همچنین مقامات حزب الله لبنان ملاقات و گفت وگو کند.

این سفر ظریف به لبنان قطعا دارای اهمیتی ویژه و پیام های سیاسی است. سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان از لحاظ زمانی و از حیث موضع گیری های او با توجه به تحولات مهم منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت بسزایی است.

سفر امور خارجه ایران در بحبوحه تحولات مهم منطقه صورت می گیرد و با توجه به سطح روابط لبنان و ایران، این سفر باعث تقویت روابط و گسترش بیش از پیش آن خواهد شد، هرچند لبنان دارای روابطی قوی و برادرانه با جمهوری اسلامی ایران است.

ایران نیز استقرار ثبات و امنیت در لبنان از طریق گفتگوهای سیاسی را بسیار مهم می داند و درعین حال بارها تاکید کرده که در مسائل داخلی لبنان دخالت نمی کند.
ایران همواره دست دوستی به سوی همه دوستان و برادران خود دراز کرده و هیچگاه از تلاش برای تقویت روابط با لبنان در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی به خود تردید راه نداده است.

ایران گرچه در میان گروه های لبنانی روابط نزدیک تری با حزب الله دارد و این حزب همپیمان استراتژیک ایران است اما این روابط مانعی برای توسعه روابط با دیگر جریان های سیاسی لبنان نشده و در مسیر همگرایی سیاسی در این کشور بوده است.

از سوی دیگر حمایت ایران از حزب الله لبنان بیش از هر چیز در چارچوب دفاع از یکپارچگی، حاکمیت و مقاومت در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی بوده است و ایران از دخالت در روندهای سیاسی در لبنان همچون انتخابات یا تشکیل دولت خودداری کرده است.

طی دو سال اخیر لبنان موفقیت های بزرگی را در عرصه سیاسی و امنیتی داشته است. اخراج داعش از مناطق شرقی لبنان پس از سه سال و برگزاری انتخابات پارلمانی و در پی آن تشکیل دولت را می توان مهمترین  دستاوردهای لبنان در دوره ریاست جمهوری عون بدانیم.

ایران همواره آمادگی خود را برای حمایت از لبنان و توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و امنیتی اعلام کرده است.

تحکیم ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان در کنار بهبود اوضاع امنیتی در سوریه، وضعیت حوزه شامات را طی دو سال اخیر به نحو محسوس بهتر کرده است.

ایران، طی سال های اخیر برای غلبه بر گروه های تروریستی و بازگشت ثبات و صلح در سوریه به دولت این کشور کمک کرده است. بهبود اوضاع امنیتی در سوریه بر فضای لبنان نیز که در همسایگی این کشور قرار دارد، تاثیر شگرفی داشته است.

پیام ظریف در سفر امروزش به لبنان، حمایت ایران از ثبات و بازگشت آرامش به منطقه با وجود همه تلاش ها برای ممانعت از این دستاورد است.

آیا خاورمیانه شاهدجنگی تازه خواهد بود؟

این سفرها و آمد و رفت ها در حالی صورت می گیرد که سیدحسن نصرالله در مصاحبه با المیادین در هشداری بی سابقه رسماً نتانیاهو را تهدید کرد. عطوان تحلیلگر مسائل عرب در این باره می نویسد: وقتی نصرالله می‌گوید ممکن است محور مقاومت هر لحظه تصمیم به برخورد متفاوت با تجاوزگری‌های اسرائیل و واکنش نشان دادن به آن‌ها بگیرد و حزب الله تعداد کافی از موشک‌های نقطه زن را در اختیار دارد و دریادار شمخانی هم بعد از چهار روز به واکنش قاطع و بازدارنده در برابر این تجاوزگری‌های تهدید می‌کند، همه این‌ها حاکی از آن است که تصمیم پاسخگویی عملا گرفته شده است از این رو نتانیاهو بعد از دو هفته ترسان و لرزان به سوی مسکو می‌شتابد. امیدواریم همین طور باشد باید منتظر ماند و دید.(اینجا)

درباره تشکیل دولت جدید و هشدار سید حسن نصرالله در آستانه انتخاباتت اسرائیل به نتانیاهو و آغاز پساجنگ سوریه، احمد دستمالچی سفیر اسبق کشورمان در لبنان به خبرآنلان گفت: اهمیت کابینه جدید لبنان و نگرانیهای فزاینده امریکا واسرائیل به این خاطر میباشد که پس از شکست سختی که مثلث شوم در جنگ‌های نیابتی متحمل شده و محور مقاومت پیروزی بزرگی را در عرصه  نظامی از آن خود کرد در عرصه سیاسی نیز نیازمند پیروزی بزرگ بود که در گام اول در انتخابات پارلمانی پیروزی قاطعی را در پارلمان بدست آورد و امروز نیز پس از کارشکنی های زیاد که توسط مخالفان بر سر تشکیل کابینه ایجادشده بود غلبه کرده و کابینه مورد دلخواه خود را تشکیل داد.
به همین دلیل به نظر میرسد بیشترین کارشکنی را رژیم صهیونیستی و مثلث شوم عبری عربی امریکایی برای شکست این کابینه به کار خواهند بست.
از جمله اقدامات آنان تشدید فضای رقابتی  وحساسیت های طائقه ای و ایحاد ناامنی در لبنان خواهدبود. باید به انتظار روزهای آینده وحوادث آن در مورد لبنان بود.
همانطور که آقای سید حسن نصرالله اشاره نمود هرحرکت ناشیانه رژیم صهیونیستی می تواند تحولات بزرگ وغیرقابل محاسبه ای را در سطح منطقه به وجود آورد.(اینجا)

52310

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 126



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها