عفونت روتاویروس

عفونت روتاویروس یک عفونت شایع در کودکان است، که کودکان بزرگ تر و بزرگسالان نیز ممکن است دچار این عفونت شوند. زمانی که فرد در معرض روتاویروس قرار می گیرد، بروز علائم به ۲ روز زمان نیاز دارد. با روژان همراه شوید.

علائم عفونت روتاویروس

علائم عفونت روتاویروس به صورت اسهال آبکی، استفراغ، تب یا درد شکمی بروز می کنند. استفراغ و اسهال آبکی به عنوان علائم روتاویروس در کودکان ۳ تا ۸ روز به طول می انجامد. علائم دیگر این عفونت شامل بی اشتهایی و کم آبی بدن می باشد که خصوصا برای نوزادان و کودکان با سن کمتر خطرناک هستند.

علائم کم آبی ناشی از روتاویروس در کودکان، عبارتند از:

  • کاهش ادرار
  • خشکی دهان و گلو
  • احساس سرگیجه هنگام ایستادن
  • گریه کردن بدون اشک یا اشک کم
  • خواب آلودگی غیر طبیعی

نکات مهم:

  • حتی کودکانی که واکسن روتاویروس را دریافت کرده اند نیز ممکن است، آلوده شده و بیش از ۱ بار به این عفونت دچار شوند. این به این دلیل است که نه عفونت و نه واکسیناسیون هیچ یک نمی توانند یک ایمنی کامل در برابری عفونت های بعدی ایجاد کنند.
  • در کودکانی که واکسن روتاویروس را دریافت نکرده اند، علائم بیماری شدیدتر ظاهر می شوند.
  • کودکان واکسینه شده کمتر به این عفونت دچار می شوند.

انتقال و تشخیص روتاویروس در کودکان

افراد مبتلا به عفونت روتاویروس، عامل عفونی را در مدفوع خود منتشر می کنند. این راهی است که از طریق آن ویروس وارد محیط شده و می تواند به سایر افراد انتقال یابد. عفونت روتاویروس در دورانی که علائم ظاهر شده اند و ۳ روز بعد از ریکاوری، بیشتر میزان انتقال و بیماری زایی را دارد. این عفونت همچنین قبل از بروز علائم نیز به دیگران انتقال می یابد.

اگر روتاویروس از طریق دهان وارد بدن شود، می توانید به این عفونت مبتلا شوید.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که:

  1. دست های شسته نشده خود را که به روتاویروس آلوده است، در دهان خود قرار دهید.
  2. اشیا یا سطح آلوده را لمس کرده و سپس انگشتان خود را در دهان قرار دهید.
  3. غذای آلوده بخورید.

روتاویروس در کودکان به راحتی در میان آن ها و همچنین نوزادان انتقال می یابد. این بیماری می تواند به اعضای خانواده و سایر افرادی که در تماس نزدیک با این کودکان قرار دارند، انتشار یابد. رعایت بهداشت مانند شستشوی دست ها در پیشگیری از انتقال عفونت روتاویروس در کودکان بسیار اهمیت دارد، اما برای کنترل از انتقال بیماری کافی نیست. دریافت واکسن روتاویروس بهترین راه برای ایمن سازی کودک در برابر این بیماری است. بیماری روتاویروس اغلب در فصل زمستان و پاییز دیده می شود.

تشخیص روتاویروس در کودکان:

پزشک متخصص اطفال برای تشخیص عفونت، آزمایش خون و ادرار یا مدفوع را انجام می دهد، تا اطمینان یابد که اسهال ایجاد شده در اثر روتاویروس است و منشا باکتریایی ندارد. استفاده از نمونه مدفوع، روشی سریع برای تشخیص این عفونت در کودکان است. در این آزمایش، وجود تیره هایی از روتاویروس به طور خاص و در تست های خاصی مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان روتاویروس در کودکان

راه مشخصی برای درمان روتاویروس در کودکان وجود ندارد، اما پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علائم بیماری تجویز نماید. آنتی بیوتیک ها در درمان روتاویروس در کودکان کمک کننده نیستند، زیرا آن ها با باکتری ها مقابله می کنند و تاثیری بر روی ویروس ها ندارند. از آن جایی که این بیماری می تواند موجب اسهال و استفراغ شدید شود، این بیماری کم آبی بدن را به دنبال دارد. نوزادان، کودکان خردسال، افراد مسن و افرادی که به بیماری های دیگر دچار هستند، بیشتر در معرض کم آبی ناشی از عفونت روتاویروس قرار دارند.

  • بهترین راه برای محافظت در برابر کم آبی بدن در اثر روتاویروس، مصرف مقدار زیاد مایعات است. برای پیشگیری از کم آبی بدن، می توانید از محلول های آبرسان خوراکی استفاده کنید. این محلول ها برای درمان کم آبی خفیف کمک کننده هستند. در صورتی که کم آبی ناشی از روتاویروس شدید باشد، ممکن است کودک برای دریافت مایعات وریدی بستری شود. در این روش برای درمان بیماری، مایعات به طور مستقیم وارد عروق می شوند. در صورت بروز کم آبی شدید در اثر روتاویروس، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

منبع




مطلب قبلیمرگ یک هوادار بیسبال بر اثر برخورد توپ


مطلب بعدیجشن تکلیف دختران در شاهچراغ



drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 57



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها