نشانه های عمومی که به تشخیص نوع تومور کمک می کند، شامل موارد ذیل است.سر درد ممکن است شدید باشد و با فعالیت یا در اوایل صبح بدتر شود.ممکن است هر فردی در طول عمر خود، تجربه نوعی از تشنج را داشته باشد. برخی داروها می توانند به پیشگیری یا کنترل آنها کمک کنند. تشنج حرکتی، حرکات غیرارادی ناگهانی ماهیچه های فرد است. در علائم تومور مغز ، نوع میوکلونیک، شامل انقباضات عضلانی منفرد یا چندگانه و اسپاسم می شود.

در نوع تونیک کلونیک، از دست دادن هوشیاری و به دنبال آن انقباض و شل شدن عضلات اتفاق می افتد که می تواند از دست دادن کنترل عملکردهای بدن، مانند از دست دادن کنترل مثانه روی دهد. همچنین، در علائم تومور مغز، این احتمال وجود دارد که یک دوره کوتاه 30 ثانیه‌ای بدون تنفس باشد و پوست فرد سایه‌ای از آبی، بنفش، خاکستری، سفید یا سبز شود.

پس از این نوع تشنج، فرد ممکن است خواب آلود باشد و سردرد، گیجی، ضعف، بی حسی و درد عضلات را تجربه کند. ضمن آنکه احتمال دارد تغییر در حس، بینایی، بویایی و یا شنوایی بدون از دست دادن هوشیاری رخ دهد.

از دیگر علائم تومور مغزی می توان به از دست دادن تعادل و مشکل در مهارت های حرکتی ظریف با تومور در مخچه اشاره کرد. تغییرات در قضاوت، از جمله از دست دادن ابتکار عمل، کندی و ضعف یا فلج عضلانی با تومور در لوب فرونتال مغز همراه است.

از دست دادن کامل یا جزئی بینایی به دلیل وجود تومور در لوب پس سری یا لوب تمپورال مخ ایجاد می شود. همچنین تغییرات در گفتار، شنوایی، حافظه یا حالت عاطفی مانند پرخاشگری و مشکلات در درک یا بازیابی کلمات می تواند از یک تومور در لوب پیشانی و گیجگاهی مخ ایجاد شود.

تغییر ادراک لمس یا فشار، ضعف بازو یا پا در یک طرف بدن، یا گیجی در سمت چپ و راست بدن با تومور در لوب فرونتال یا جداری مغز مرتبط است. ناتوانی در نگاه کردن به بالا نیز در علائم تومور مغز است که می تواند ناشی از تومور غده صنوبری باشد.

مشکل در بلع، ضعف یا بی حسی صورت، یا دوبینی از علائم تومور در ساقه مغز است. تغییرات بینایی، از جمله از دست دادن بخشی از بینایی یا دوبینی، می تواند ناشی از تومور در لوب تمپورال، لوب پس سری یا ساقه مغز باشد.

اگر در مورد تغییراتی که تجربه می کنید نگران هستید، لطفاً با پزشک خود در خصوص علائم تومور مغز صحبت کنید. پزشک از شما می پرسد که چه مدت و چند وقت یکبار علائم را تجربه کرده اید. اگر تومور مغزی تشخیص داده شود، تسکین علائم تومور مغز، بخش مهمی از مراقبت و درمان شما خواهد بود.

تومورهای هیپوتالاموس

 

تومورهای هیپوتالاموس موارد بسیار نادری در جراحی مغز و اعصاب محسوب می شوند که ناشی از رشد غیرطبیعی سلول ها در غده هیپوتالاموس مغز هستند. دلیل بروز این تومورها هنوز ناشناخته است. به نظر می رسد علت تومورهای هیپوتالاموسی ترکیبی از عامل های ژنتیک و مسایل محیطی باشد.

تومورهای هیپوتالاموس کودکان بطور معمول گلیوما هستند؛ یعنی ناشی از رشد بی رویه سلول های گلیایی هستند. این سلول ها در مغز نقش حمایت سلول های عصبی را بر عهده دارند. تومورهای هیپوتالاموس در کودکان بطور معمول بدخیم نبوده و با دارو قابل درمان هستند.

در بزرگسالان اغلب تومورهای هیپوتالاموس سرطانی بوده و عمدتاً ناشی از گسترش (متاساتاز) سلول های سرطانی بافت های دیگر هستند. در اغلب موارد، این گونه تومورهای هیپوتالاموسی خطرناک بوده و لازم به جراحی مغز و اعصاب برای برداشتن آنها است.

افرادی که دارای بیماری نوروفیبروماتوز هستند نیز در معرض خطر بالاتری برای ابتلاء به تومورهای هیپوتالاموس هستند. همچنین مشخص شده اشعه درمانی (رادیوتراپی) نیز احتمال بروز تومورهای هیپوتالاموس را افزایش می دهد.

شیوه تشخیص تومورهای هیپوتالاموس با استفاده از ترکیب آزمایش خون، معاینات، سابقه پزشکی و تصویر برداری های مغزی CT اسکن و MRI است. بهترین جراحان مغز و اعصاب بر اساس این بررسی ها اقدام به مشخص ساختن دقیق محل تومور و نحوه درمان آن می نمایند. دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری با سابقه ای طولانی در جراحی قاعده جمجمه بهترین و سریع ترین شیوه های درمانی تومورهای هیپوتالاموس با سطح اطمینان بالا برای شما عزیزان ارائه می نمایند.

جراحی تومور مغزی بدخیم

 

یکی از مهم ترین روش ها برای درمان تومور های بدخیم مغزی جراحی تومور مغزی بدخیم

است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انجام عمل های جراحی تومور مغزی بدخیم، ریسک پذیری کمتری را نسبت به سالهای گذشته را دارد اما هنوز نیاز است که مراقبت ها و تشخیص های به موقع برای این نوع تومور ها انجام گیرد تا ریسک عمل جراحی را به حداقل برساند.

تومور مغزی بدخیم چیست؟

نوع تهاجمی‌تری از تومورها که تمایل به رشد سریع دارند و به بافت‌ها و اندام‌های مجاور نفوذ می‌کنند و حتی پس از برداشتن کامل با جراحی تومور مغزی بدخیم، اغلب دوباره ظاهر می‌شود.  بسته به این که کانون اصلی تومور در کجا قرار دارد، بین تومور مغزی اولیه و ثانویه تمایز قائل می‌شوند،

تومور اولیه مغز از بافت خود مغز منشأ می گیرد و به کندی رشد می‌کند و تومور ثانویه یا تومور بدخیم بسیار شایع تر است و نتیجه سرایت سرطان از اندام دیگری است که در آن تومور بدخیم ایجاد شده است.

تومور مغزی بدخیم به چه دلایلی به وجود می‌آید؟

تومور بدخیم در به دلیل عوامل زیر ایجاد می شود:

  • استعداد ژنتیکی
  • موقعیت های استرس زا مکرر
  • کار بیش از حد مداوم
  • اتیولوژی ویروسی
  • آسیب تروماتیک مغز
  • فشار داخل جمجمه بالا
  • اختلال در عملکرد سیستم گردش خون
  • شرایط کاری نامطلوب مانند استفاده از مواد شیمیایی مداوم

نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) چیست؟

مایع مغزی نخاعی (CSF) یک مایع آبکی است که از طریق بطن های مغز (حفره ها یا فضاهای توخالی) و در اطراف سطح مغز و نخاع گردش می کند. این مایع مغز و نخاع را از آسیب محافظت می کند و همچنین به عنوان یک سیستم تحویل مواد مغذی و دفع زباله برای مغز عمل می کند. CSF به طور مداوم در مناطقی از مغز به نام بطن ها تولید می شود و توسط جریان خون جذب می شود.نشت مایعات مغزی یا  CSF شرایطی است که وقتی CSF از نقص در  دورا یا جمجمه خارج می شود و از طریق بینی یا گوش بیرون می زند.

از دست دادن مایعات همچنین باعث کاهش فشار در جمجمه می شود ، وضعیتی به نام افت فشار خون داخل جمجمه.

نشت CSF می تواند در مغز (نشت CSF جمجمه) یا در هر نقطه در امتداد ستون فقرات (نشت CSF نخاعی) رخ دهد

نشت CSF ناشی از سوراخ یا پارگی در دورا ، بیرونی ترین لایه meninges است . دلایل سوراخ یا پارگی می تواند شامل آسیب دیدگی سر و جراحی مغز یا سینوس باشد. نشت CSF ممکن است بعد از نمونه گیری مایع نخاع  کمر LP نیز ایجاد شود که به آن tap نخاع  یا بی حسی نخاعی گفته می شود . نشت خود به خودی CSF نیز بدون هیچ دلیل مشخص می تواند رخ دهد.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها