بخش عمده ای از اطلاعات مربوط به ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) بر روی زنان متمرکز است، زیرا داشتن این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس HPV در مردان نیز می تواند باعث مشکلاتی شود. در مردان دانستن این نکته که چگونه خطر ابتلا به HPV را کاهش دهند مهم است.

زگیل تناسلی  می تواند خطر ابتلای مردان را به سرطان های تناسلی افزایش دهد، هرچند این سرطان ها شایع نیستند. زگیل تناسلی همچنین می تواند زگیل های تناسلی را در مردان (همانند زنان) ایجاد کند. در این مقاله میخوانیم:

علت و خطر ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

آزمایشات برای زگیل تناسلی در مردان

درمان زگیل تناسلی  در مردان

نحوه مدیریت زگیل تناسلی در رابطه

چگونگی جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی


علت و خطر ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

برخی از انواع زگیل تناسلی مرتبط با سرطان های دستگاه تناسلی می توانند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مردان شوند. هر دو نوع سرطان نادر هستند، به ویژه در مردان با سیستم ایمنی سالم.  خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنسگرا و دوجنسگرا حدود ۱۷ برابر بیشتر از مردانی است که تنها با زنان رابطه جنسی دارند. مردان مبتلا به HIV (ویروس نقص ایمنی بدن انسان) نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

اکثر سرطان هایی که در پشت گلو یافت می شوند، از جمله در پایه زبان و در لوزه ها، مربوط به زگیل تناسلی هستند. در واقع، این ها شایع ترین سرطان های مرتبط با زگیل تناسلی در مردان هستند.  سایر انواع ویروسهای HPV به ندرت باعث ایجاد سرطان در مردان می شوند، اما باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند. 

علائم زگیل تناسلی در مردان

انواع HPV با خطر بالا که می توانند سرطان ایجاد کنند، به ندرت علائمی را در مردان یا زنان نشان می دهند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که با زگیل تناسلی دیده می شود.

آزمایشات برای زگیل تناسلی در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک به صورت بصری ناحیه تناسلی مرد را بررسی می کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. بعضی از پزشکان محلول سرکه برای کمک به شناسایی زگیل هایی که دیده نمی شوند استفاده می کنند. اما این آزمون عاقلانه نیست. گاهی اوقات پوست نرمال به اشتباه به عنوان زگیل شناسایی می شود.

هیچ آزمایشی برای مردان برای بررسی  HPV با خطر بالا که می تواند موجب سرطان شود وجود ندارد. با این حال، بعضی از پزشکان از آزمایشات پاپ مقعد برای مردان همجنس گرا و دوجنسگرا که در معرض خطر بالایی از سرطان مقعد ناشی از زگیل تناسلی هستند، استفاده می کنند. در آزمایش پاپ مقعد، دکتر سلول ها را از مقعد جمع آوری می کند، و سپس آنها را برای ناهنجاری ها در آزمایشگاه بررسی می کند.

درمان زگیل تناسلی  در مردان

هنگامی که هیچ نشانه ای وجود نداشته باشد، هیچ گونه درمانی برای زگیل تناسلی  در مردان وجود ندارد. در عوض، پزشکان مشکلات بهداشتی ناشی از ویروس HPV را درمان می کنند. وقتی زگیل تناسلی ظاهر می شود، می توان از انواع درمان ها استفاده کرد. بیمار می تواند کرم های تجویزی را در خانه اعمال کند. یا یک پزشک می تواند زگیل ها را با جراحی خارج کند یا آن را منجمد کند.

درمان زود هنگام زگیل توسط برخی از پزشکان توصیه نمی شود زیرا زگیل های تناسلی می توانند به صورت خود به خود از بین بروند. همچنین ظهور زگیل زمان می برد. پس فردی که زگیل را زودهنگام درمان می کند، ممکن است دوباره به درمان دیگری نیاز داشته باشد.

سرطان مقعد می تواند با اشعه، شیمی درمانی و جراحی درمان شود. درمان های خاص به مرحله سرطان (اندازه تومور و گسترش سرطان) بستگی دارند.

واکسن زگیل تناسلی برای مردان؟

درمان زگیل تناسلی در مردان

واکسن HPV Gardasil، که برای استفاده در زنان در سال ۲۰۰۶ مورد تایید قرار گرفت، برای مردان در سال ۲۰۰۹ تأیید شد. این واکسن برای مردان و پسران ۹ تا ۲۶ ساله برای پیشگیری از زگیل های تناسلی ناشی از دو نوع HPV: HPV 6 و HPV 11 مورد تایید قرار گرفته است. این ویروس ها دو نوع از چهار نوع HPV است. در اواخر سال ۲۰۱۰ این واکسن برای جلوگیری از سرطان مقعد نیز تایید شد.

اخیرا FDA ، Gardasil 9 را تأیید کرده است. این واکسن از عفونت با همان نوع HPV مانند Gardasil plus HPV-31، HPV-33، HPV-45، HPV-52 و HPV-58 جلوگیری می کند. به طور خلاصه، این نوع در ۹۰٪ سرطانهای رحم دخالت دارد. Gardasil 9 برای استفاده در مردان ۹ تا ۱۵ ساله تایید شده است.

نحوه مدیریت زگیل تناسلی در رابطه

اگر شریک جنسی مرد دارای زگیل تناسلی باشد، شانس انتقال ویروس بسیار بالا است . زگیل تناسلی در مردان راحت تر از بدن خارج می شود. به طور کلی زنان معمولا ویروس را طی دو سال یا کمتر از بدن خارج می کنند. انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم معمولا برای مردی که در رابطه جنسی با زن مبتلا به HPV می باشد، مشکلات سلامتی ایجاد نمی کند.

اگر فرد دارای زگیل تناسلی باشد، لزوما به این معنی نیست که اخیرا رابطه جنسی با شخص دیگری داشته است. این ویروس می تواند سال ها بدون ایجاد نشانه های قابل توجه در بدن خفته باشد.

چگونگی جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی

جلوگیری از رابطه تنها روش مطمئن برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی است. خطر انتقال را می توان با برقراری رابطه جنسی با یک فرد غیر آلوده کاهش داد. برای کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی ، مرد باید تعداد شرکای جنسی را محدود کند و با کسانی رابطه داشته باشد که در گذشته تعداد زیادی شریک جنسی نداشته اند.

کاندوم می تواند در برابر انتقال زگیل تناسلی محافظت فراهم کند. اما متأسفانه کاندوم ۱۰۰٪ موثر نیست، چرا که زگیل تناسلی به واسطه تماس پوست به پوست منتقل می شود. این ویروس می تواند پوستی را که توسط کاندوم محافظت نشده است را آلوده کند.

در مطالعه اخیر بر روی زنان جوان که به تازگی از نظر جنسی فعال شده اند، کسانی که شرکای جنسی آن ها هر بار در رابطه از کاندوم استفاده می کنند ۷۰٪ کمتر نسبت به کسانی که شرکای جنسی آن ها کمتر از ۵% زمان ها از کاندوم استفاده می کنند، به زگیل تناسلی  مبتلا شده اند.

 www.webmd.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 193



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها