سردرد می تواند در هر جایی از سر خودش را نشان دهد، اما سردرد لوب پیشانی موجب درد ناحیه هایی مانند پیشانی و شقیقه ها می شود. سردرد لوب پیشانی به رغم نام آن معمولا به عارضه ای در این بخش از مغز مربوط نمی شود و نشانه عوارض دیگری است.

به گزارش ، درد جلوی سر یا پیشانی علامت مشخصه برخی از سردردها است. از این درد گاهی با نام «سردرد لوب پیشانی» یاد می شود.آمارها نشان می دهد از هر ۱۰ نفر ۹ نفر در طول دوره زندگی خود سردرد را تجربه کرده اند. سردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه به پزشک یا غیبت از محل کار یا مدرسه است.

در این مقاله، به سردرد هایی که موجب درد جلوی سر می شوند نگاهی می اندازیم و در مورد علل، علایم، پیشگیری، گزینه های درمان و زمان مراجعه به پزشک صحبت می کنیم.سردرد می تواند در هر جایی از سر خودش را نشان دهد، اما سردرد لوب پیشانی موجب درد ناحیه هایی مانند پیشانی و شقیقه ها می شود. سردرد لوب پیشانی به رغم نام آن معمولا به عارضه ای در این بخش از مغز مربوط نمی شود و نشانه عوارض دیگری است.

هر یک از سردردهای ذکر شده در زیر عاملی برای درد جلوی سر هستند.
۱٫ سردرد تنشی
سردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است. اغلب افراد حداقل یک بار به آن دچار می شوند. این سردرد دارای علایم زیر است:
    درد خفیف مداوم که در تمام سر احساس می شود
    دردی که اغلب از پیشانی، شقیقه ها یا پشت چشم شروع می شود
    حساسیت به لمس در اطراف سر، پوست سر، صورت، گردن و شانه ها
    احساس تنگی یا فشار، طوری که انگار بندی دور سر بسته اید و آن را سفت می کنید
    شدت سردرد تنشی از خفیف تا شدید متغیر است.

این سردردها معمولا بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول می کشند، اما تا چند روز بعد هم امکان ادامه آن وجود دارد و ممکن است ظرف یک ماه چند بار فرد را گرفتار کنند.سردرد تنشی اغلب ناشی از استرس، اضطراب یا افسردگی است. گاهی اوقات ناشی از خستگی، وضعیت بد بدن یا مشکلات اسکلتی عضلات گردن هم هست.

درد ناشی از سردرد تنشی اغلب با مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا آسپرین کاهش می یابد. موارد زیر هم در تخفیف درد مفیدند:
    ماساژ گرفتن
    ورزش آرام گردن
    دوش آب داغ
    قرار دادن یک حوله گرم روی پیشانی یا گردن

اگر سردرد شدید یا ماندگار بود به پزشک مراجعه کنید. سردرد تنشی که بیش از ۱۵ بار در ماه بروز کند مزمن در نظر گرفته می شود و فرد باید در این زمینه با دکتر مشورت کند. برای کنترل موارد مزمن گاهی اوقات آمی تریپتیلین تجویز می شود.

۲٫ خستگی چشم
خستگی چشم هم گاهی به سردرد لوب پیشانی منجر می شود. سردرد ایجاد شده در اثر خستگی شبیه سردرد تنشی است. این سردرد معمولا ناشی از عیوب بینایی اصلاح نشده یا آستیگماتیسم یک یا هر دو چشم است.

خستگی چشم علل مختلفی دارد؛ از جمله:
    کار کشیدن طولانی مدت از چشم، مانند خواندن یا استفاده از کامپیوتر به مدت زیاد
    دوره های تمرکز طولانی مدت
    استرس
    وضعیت بد بدن

افراد مبتلا به سردرد ناشی از خستگی چشم باید به چشم پزشک مراجعه کنند. اگر علت سردرد نقص بینایی باشد، پزشک به او استفاده از عینک یا لنز تماسی را پیشنهاد می دهد. موارد زیر به سردرد ناشی از خستگی چشم کمک می کنند:
    اگر مجبور شدید به مدت طولانی از چشمتان استفاده کنید هر چند وقت یک بار به چشمتان استراحت دهید
    هنگام نشستن روی میز تمرین کنید صحیح بنشینید
    گردن، بازو و پشت خود را با تمرینات کششی تقویت کنید
    از فیلتر ضد خیرگی برای صفحه نمایش کامپیوترتان استفاده کنید
    
۳٫ سردرد خوشه ای
سردرد خوشه ای نادر و بسیار دردناک است. درد معمولا در یک طرف سر، اغلب در اطراف چشم، شقیقه یا پیشانی احساس می شود.این سردردها معمولا بدون هشدار شروع می شوند و چند ساعت طول می کشند. فرد ممکن است روزانه بیش از یکی از این سردرد ها را تجربه کند.

سایر علایم سردرد خوشه ای شامل موارد زیر است:
    احساس بی قراری یا آشفتگی
    ترشحات بینی
    انسداد بینی
    آبریزش یا تورم چشم

گاهی به مدت چند هفته یا چند ماه بعد از اولین سردرد خوشه ای تکرار دفعات آن بالا می رود. این سردردها معمولا در همان زمان قبلی اتفاق می افتند و اغلب اوقات فرد را از خواب بیدار می کنند.علت سردرد خوشه ای به درستی مشخص نیست، اما ممکن است بین اعضای یک خانواده دیده شود. الکل و سیگار امکان حملات را بیشتر می کنند.

مبتلایان به سردرد خوشه ای باید با پزشک مشورت کنند. گزینه های درمانی عبارتند از:
    سوماتریپتان
    مسدود کننده های کانال کلسیم
    کورتیکواستروییدها
    توپیرامات
    ملاتونین
    اکسیژن درمانی
    لیتیم

۴٫ سردرد سینوسی
سینوس ها در اثر عفونت یا واکنش آلرژیک -سینوزیت- ملتهب می شوند. تورم سینوس ها منجر به سردرد لوب پیشانی و حساسیتِ پیشانی، گونه و چشم به لمس می شود. علایم سردرد سینوسی به شرح زیر است:
    درد مبهم و ضربه ای
    دردی که با تکان دادن سر بدتر می شود
    ترشحات بینی
    انسداد بینی
    تب
    دندان درد

معمولا سینوزیت در پی آنفولانزا یا سرماخوردگی ظاهر می شود و به خودی خود بهبود می یابد.

برای رفع احتقان می بایست از محلول آب نمک برای پاک کردن مجرای بینی استفاده کرد یا اینکه برای نرم کردن راه های هوایی با آب گرم بخور داد.  انتخاب روش درمانی سینوزیت بستگی به علت آن دارد:
    برای درمان سرماخوردگی و یا آنفولانزا، می توان از ضد احتقان های بدون نسخه بینی و مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد.
    برای درمان عفونت باکتریایی پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.
    برای کنترل آلرژی، پزشک آنتی هیستامین پیشنهاد می کند.

همچنین پزشک اسپری کورتیکواستروییدی بینی را برای تسکین تورم تجویز می کند. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد فرد مبتلا به سینوزیت به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شود.اگر سینوزیت بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

۵٫ آرتریت گیجگاهی
آرتریت گیجگاهی – آرتریت تمپورال – عارضه ای است که در آن رگ های خونی واقع در سمت بیرونی سر دچار التهاب می شوند.

این بیماری با سردردهای شدید و مکرر و درد و حساسیت در اطراف شقیقه ها همراه است. سایر علایم آرتریت گیجگاهی عبارتند از:
    درد هنگام جویدن یا صحبت کردن
    نابینایی
    کاهش وزن
    دردهای عضلانی
    افسردگی
    خستگی

آرتریت گیجگاهی در میان افراد زیر ۵۰ سال کمتر دیده می شود. این بیماری جدی است و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. درمان آرتریت تمپورال با داروهای کورتیکواسترویید، مانند پردنیزولون انجام می شود.

پیشگیری
تغییر در سبک زندگی به جلوگیری یا کاهش دفعات سردرد کمک می کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:
    خواب کافی: سعی کنید در زمان معین به خواب بروید و بیدار شوید. با تمایلتان به خواب بیشتر در روز های تعطیل مقابله کنید. اکثر بزرگسالان با ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیازشان برطرف می شود.
    انجام فعالیت بدنی منظم: تمرین ورزشی چندین بار در هفته، برای کاهش استرس و حفظ تناسب اندام لازم است.
    تصحیح وضعیت بدن: صاف بنشینید و اطمینان حاصل کنید که پشتتان درست حمایت می شود. از نشستن در یک وضعیت برای مدت طولانی اجتناب کنید. تمرینات کششی و استراحت های منظم به منظور فاصله گرفتن از میزو کامپیوتر را فراموش نکنید.
    مدیریت مصرف کافیین: مصرف بیش از حد کافیین باعث سردرد می شود، همچنان که ترک ناگهانی آن سردرد می آورد، به ویژه اگر فرد عادت به مصرف زیاد کافیین داشته باشد.
    نوشیدن آب زیاد: از دست دادن آب بدن باعث سردرد می شود.
    اجتناب از استفاده مکرر از داروهای مسکن: مصرف مسکن برای سردرد هایی که بیش از ۱۵ روز در ماه هستند، خود باعث سردرد می شود. این اثر جانبی مصرف بیش از اندازه مسکن است. در مورد مراقبت های پیشگیرانه این شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درمان ها و فعالیت هایی که به آرامش بخشی یا کنترل درد و استرس کمک می کند هم به جلوگیری از سردرد کمک می کند. این روش ها شامل موارد زیر هستند:
    بیوفیدبک
    ماساژ ستون فقرات توسط متخصص، از جمله متخصصان کایراپراکتیک
    تمرینات ذهنی -مدیتیشن- و تنفسی
    یوگا و تای چی
    درمان رفتاری شناختی
    طب سوزنی

 بهتر است فهرستی از غذاها یا رویدادهای روز مره خود تهیه کنید و بعد از مدتی ببینید چه روزهایی دچار سردرد شده اید. از این طریق می توانید از عواملی که شخص شما را تحریک به سردرد می کند، آگاه شوید.

عوامل محرک سردرد عبارتند از:
    بو
    مواد شیمیایی
    داروها
    خوراکی ها
    نوشیدنی ها
    بعضی از فعالیت ها

 

بهپو

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 100



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها