همزمان با شیوع بحران کرونا، موضوع رعایت بهداشت فردی و شستشوی مکرر دست با آب و صابون و محلول های ضدعفونی کننده بیش از پیش مورد توجه و توصیه قرار گرفته است. اما رعایت این اصل به عنوان اولین و ساده ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس علاوه بر اثرات مثبت پیشگیرانه، باعث بوجود آمدن مشکلات پوستی و اگزما برای بسیاری از مردم شده است.

براین مبنا گفت و گویی داشتیم با دکتر اولدوز حیدری، پزشک متخصص عمومی و از اعضای تیم پزشکان کلینیک پوست و موی صدف تا درباره پیشگیری و حل عوارض پوستی ناشی از شستشوی مکرر دست ها  نکاتی را با ما در میان بگذارند.

این روزها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا همه به کرات دست هایشان را شستشو می دهند، این شستشوی چند برابری چه عوارضی برای پوست ایجاد می کند؟

کمترین عوارض شستشو مکرر دستها با مواد شیمیایی خشکی پوست است که درصورت عدم رعایت اصول بهداشتی و وجود بیماری های پیش زمینه ای ممکن است به اگزما یا حتی زخم های باز مبدل شود. در هر صورت و در عادی ترین حالت این تعدد شستشو ناگزیر پوست دست ها را خشک و حساس می کند.

آیا استفاده از محلول های ضدعفونی کننده نیز عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از محلول های ضدعفونی کننده یکی دیگر از موارد پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است اما در حال حاضر به دلیل کمبود موارد ضدعفونی کننده استاندارد، عده ای اقدام به درست کردن محلول ها به طور غیر حرفه ای می کنند که متاسفانه معمولا به صورت اصولی صورت نمی گیرد.

با توجه به این مسئله افراد باید محلول های مورد تایید وزارت بهداشت را تهیه کنند و یا حداقل مواد اولیه وغلظت الکل بکاررفته در محلول ها را مورد توجه قرار دهند چرا که این روزها حجم گسترده ای از محلول های نامعتبر به بازار آمده  که حتی عناصر تشکیل دهنده مشخصی ندارد و یا بطور مشخص بوی الکل طبی نمی دهند.

 چه نکاتی برای استفاده از مواد ضدعفونی کننده در نابودی کرونا ویروس نیاز به توجه دارد؟

برای حفاظت از پوست، محلول های الکلی و ژل های ضدعفونی کننده بسیار موثرند اما دوز مصرف الکل نکته بسیار مهمی است که باید حداقل 70درصد باشد تا اثرگذاری داشته باشد چرا که در صورت پایین بودن از این حد مجاز برای نابودی ویروس کرونا موثر نخواهد بود.

نکته مورد توجه اینکه تا 10دقیقه زمان لازم است تا الکل بتواند اثر ویروس را از روی سطوح از بین ببرد که متاسفانه بسیاری از افراد این بازه زمانی را رعایت نمی کنند.

دوز بالای الکل باعث خشکی پوست می شود ولی محلول های ضدعفونی کننده این عارضه را برجای نمی گذارند. اما خط قرمز استفاده از فراورده های غیر استاندارد است که آسیب های جدی پوستی و داخلی بوجود آورده و برای بیماران زمینه ای عوارض ناخوشایندی بر جای می گذارند.

اما برای اثربخشی سریعتر محلول های آب اکسیژنه و یا هیدورکلراید سدیم تا 2 دقیقه عمل می کنند که برای ضدعفونی پوست گزینه مناسبی نمی باشد.

علائم پوستی کرونا در کودکان چیست؟

در مقاله کهیر در کودکان و کرونا می‌خوانیم :” کهیر، انگش پای کویدی، لب های بی رنگ و موارد زیر از علائم کروناست

  • برجستگی‌های ملایم قرمز یا بنفش روی دست‌ها یا انگشتان پا
  • تاول‌های کوچک روی سینه و کمر
  • احساس سوزش در انگشتان که اغلب با درد و حساس شدن انگشتان همراه است
  • حلقه‌های رنگی کوچکی در کف پا یا انگشت شست”

 دستکش های محافظ چه تاثیری در مقابله با ویروس ها و حفاظت از دست ها دارند؟

اکثر دستکش ها نمی توانند جایگزین قطعی شستشوی دستها باشند و تمام دستکش های محافظ قابلیت ضدعفونی با الکل را ندارند. مثلا دستکش های ساده نایلونی تقریبا هیچ محافظتی در برابر ویروس نداشته و قابلیت گندزدایی هم ندارند در حالی که دستکش های وینیلی در برابر ویروس محافظت مناسبی دارند اما در صورت برخورد با الکل دو سوم اثربخشی خود را از دست می دهند.

بهترین نوع دستکش از جنس لاتکس است که هم اثرات ضدویروسی کاملی دارد و هم اینکه با الکل قابل شستشو است اما نکته این که این جنس دستکش بسیار نایاب شده و با توجه به نیاز بالا و کمبود آن در مراکز درمانی توصیه می شود، مردم عادی خیلی از آنها استفاده نکنند تا مراکز درمانی را دچار بحران نکنند. پس بهترین و اولین روش همان شستشو و ضدعفونی است چرا که غشای ویروس لیپیدی بوده و با آب و صابون به راحتی از روی پوست پاک می شود.

برای افرادی که با شستشوی زیادپوست با آلرژی و اگزمای شدید مواجه می شوند چه درمانی توصیه می شود؟

برای رفع خشکی پوست عادی به طور معمول مصرف مرطوب کننده توصیه می شود اما برای افراد دارای اگزما و حساسیت های پوستی، درمان های ساده جوابگو نبوده و این افراد نیازمند تجویز درمان های دارویی هستند. مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی مثل بتامتازون و مومتازون برای این دسته از افراد لازم بوده و درصورت استفاده به موقع براحتی درمان می شوند.

این افراد اگر هنوز به مرحله ترک خوردگی پوست و زخم نرسیده اند می توانند از کرم های حاوی اوره استفاده کنند که مرطوب کننده های قوی تری هستند و دوز سه درصدی آن برای کودکان سه سال به بالا نیز قابل استفاده است.

ارتباط داروهای پسوریازیس و میزان ابتلا به کرونا چیست؟

در مقاله پسوریازیس و کرونا سایت صدف می‌خوانیم: “ما بر این باور هستیم که داروهای سرکوب‌گر ایمنی و داروهای بیولوژیک، احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های عفونی مثل کرونا ویروس را افزایش می‌دهند و به همین دلیل است که افراد مبتلا به پسوریازیس بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند. اما برخی از پزشکان و پژوهشگران دیگر عقیده دارند که خود بیماری پسوریازیس بیمار را نسبت به بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیر می‌کند. که البته این نظریه هنوز به طور کامل به تأیید نرسیده‌است.”

علاقه مندان برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر می توانند مقاله علمی موجود در لینک زیر را بخوانید

لینک مقاله علمی

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت3 سال پیش • dahio.com • 32

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها