‌‎مراسم اکران خصوصى فیلم کاشى “هفت رنگ” به کارگردانی و تهیه کنندگى مینا سلیمى، عصر یکشنبه، ١٣ مرداد با حضور هنرمندان حوزه سینما و تئاتر، اصحاب رسانه و منتقدان سینمایى در خانه هنرمندان برگزار شد.

‌‎به گزارش سینماسینما ،على دهکردى ، سیروس الوند، حبیب رضایی، هوشنگ گلمکانی، امیر شهاب رضویان ،منوچهر زنده دل، نگار اسکندر فر، ابوالحسن داوودی، دکتر اکبر عالمی، محمد امیر یاراحمدی، عادل بزدوده ، حسن بشکوفه، محمود گبرلو، جمشید آهنگرانى، احسان لاجوردى، محمدرضا مقدسیان، یاسر نوروزى و … روز یکشنبه در خانه هنرمندان حضور پیدا کردند تا به تماشاى این فیلم بنشینند.
مسعود دلخواه و آریا توسلى از بازیگران فیلم و ارس رزاز، مدیر تولید فیلم نیز در این مراسم حضور داشتند.

‌‎بعد از اکران کاشى هفت رنگ، جلسه نقد و بررسى فیلم با حضور آرش خوشخو، منتقد سینمایى و اجراى حسام مقامى کیا برگزار شد که در این جلسه على دهکرد، منوچهر زنده دل و مسعود دلخواه با اشاره به وجوه تمایز فیلم، جسارت کارگردان در استفاده از تکنیک جدید براى روایت فیلم را تحسین کردند.

‌‎علی دهکردی در این جلسه با اشاره به این موضوع که این فیلم نوید نگاه متفاوتی است برای بچه های فیلمساز که خودشان را از محدوده های آهنینی که برای فیلمسازی در ذهنشان ساختند رها کنند. دهکردی گفت: ” برایم خیلی غیر منتظره و هیجان انگیز بود فیلمی را ببینم که در آن بازی کرده ام، بدون اینکه خودم بدانم.”

‌‎دهکردی در ادامه گفت:”فارغ از این که خط فکری فیلمساز چیست و چقدر به خط فکرى خودم نزدیک است یا نه، من از فیلم به عنوان اثرى سینمایی لذت بردم.”

‌‎مینا سلیمی، کارگردان فیلم در ادامه این جلسه توضیح داد:”پلانهای مربوط به کاخ عالیقاپوی شاه ( با بازی على دهکردی ) در سریال شیخ بهایی در استودیو فیلمبرداری شده بود. ما بازى آقاى دهکردى را از آن پلانها جدا کردیم و در کاخ واقعی عالیقاپو گذاشتیم. بنابراین آقای دهکردی شاه تر شدند!”

‌‎ در ادامه، منوچهر زنده دل نیز گفت:”خانم سلیمی رویای خودشان را به تصویر کشیده اند. من هم رویاى مشابهی داشتم وقتی به تخت جمشید رفتم.می‌خواستم خودم را جای افراد واقعی در تاریخ بگذارم. اما این کار را نکردم.

‌‎همچنین مسعود دلخواه از بازیگران فیلم در این جلسه توضیح داد: “این فیلم باعث شد دفعه بعد که به مسجد شیخ لطف الله مى روم برای کاشی های آنجا ارزش دوچندان قائل شوم،آنقدر که رنگ دیدم در این فیلم، واقعا مثل نقاشی بود.”

‌‎آرش خوشخو منتقد سینمایى حاضر در این جلسه نیز، با اشاره به این که ما نمونه مشابه این فیلم در سینمای ایران نداریم، فیلم کاشى هفت رنگ را تجربه اى پر از وسواس و دقت درباره رازورزى معمارى شرقى در طى گذر زمان دانست و گفت: “در سینمای جهان هم به شکل محدود از کولاژ استفاده شده. من خیلی کنجکاوم فیلم بعدی ایشان رو ببینم‌.”

در این مراسم آرش خوش خو ضمن تاکید بر دقت و وسواس به کار رفته از سوی مینا سلیمی در ساخت این فیلم و بداعت و خلاقیت نهفته درآن ،‌کاشی هفت رنگ را تلاشی برای نفوذ به وجه رازورزانه معماری باشکوه مسجد شیخ لطف الله قلمداد کرد و در توصیف آن گفت :” فیلم کولاژى از هنر و فلسفه و حکمت است.”

خوش خو همچنین فیلم را متعلق به ژانری دانست که درآن شاهکار بزرگی مثل کشتی روسی به کارگردانی الکساندر سوکوروف هم ساخته شده است:” استفاده از اتمسفر الهام بخش شاهکارهای معماری برای گذری دراماتیک و خلاقانه از سپهر تاریخ در چنین فیلم هایى مشهود است. او اضافه کرد:”فیلم کاشی هفت رنگ فیلم نقایص ملموسی دارد و از توازن کافی برخوردار نیست اما پرچمدار راهی جدید در هنر و سینمای ایران در تلاقی با میراث بزرگ معماری اسلامی است.”

‌‎فیلم سینمایی «کاشى هفت رنگ» اولین فیلم بلند مینا سلیمى، و یک اثر تجربى است که تنها برای یک بار نمایش در ایران مجوز گرفته است.

‌‎«کاشی هفت رنگ» فیلمی تجربی و خلاقانه است که براى اولین بار در سینماى ایران از تکنیک کولاژ براى روایت داستان بهره گرفته و داستان آن همزمان در دو دوره صفوی و معاصر پیش می رود. در این فیلم از بعضی تصاویر سریال «شیخ بهایی» و «روشن تر از خاموشی» استفاده شده است. سکانس هاى مهم فیلم کاشى هفت رنگ با سکانس هاى بازى درخشان على نصیریان، على دهکردى و حسین یارى در این دو سریال کولاژ شده اند.

‌‎به گفته کارگردان فیلم، بداعت تکنیکی و پیچیدگی های دیجیتالی فیلم موجب شده تا ساخت آن قریب به ۴ سال طول بکشد.

‌‎مینا سلیمی کارگردان و نویسنده فیلم، متولد تهران و فارغ التحصیل دانشگاه گلداسمیت لندن در رشته هنر های زیباست که در حوزه هنرهاى تجسمى نیز فعالیت دارد.

عوامل این فیلم عبارتند از:
نویسنده، کارگردان ، تهیه کننده و تدوینگر :مینا سلیمی
مدیر تولید: ارس رزاز
بازیگران: مسعود دلخواه، مینا سلیمی، آریا توسلی، مصطفی بهشتی و آریاز ذولفقاری/ با حضور افتخارى منوچهر زنده دل و زنده یاد بهرام زند
صداپیشگان:ابولحسن طحامی، کتایون اعظمی ، حسین نورعلی ، حمید منوچهری و امیر منوچهری
مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، آهنگساز: پورنگ ثقفى ، طراح صدا:‌سپهر ملک
مشاور کارگردان:‌ریچارد کیویت نیوفسکی
.
مشاور رسانه: فرنوش آباء
مسئول روابط عمومى: میترا زمانى

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 66



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها