آی پی ال (IPL) در واقع خلاصه شده عبارت intense pulsed light به معنی نور با پالس قوی است. روش آی پی ال از جمله روش های نور درمانی محسوب می شود که برای رفع چروک های پوستی، لک ها و موهای زائد به کار می رود. درمان به کمک روش آی پی ال، شباهت زیادی به لیزر درمانی دارد. با این حال، در لیزر درمانی تنها یک طول موج نوری بر روی پوست شما متمرکز می شود در حالی که به کمک دستگاه آی پی ال پرتو هایی با طول موج های مختلف مانند فلاش یک عکس بر روی پوست تابانده می شود. نور تولید شده توسط دستگاه آی پی ال، پراکندگی بیشتری دارد و تمرکز آن از پرتو های لیزری کمتر است. با همراه شوید.

شما همچنین می توانید به مقاله های آیا می دانید فیلر پوست چیست؟، لایه برداری پوست به روش شیمیایی و ۲۰ علامت هشدار دهنده پوست بدن که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

آنچه در مورد آی پی ال (IPL) باید بدانید

لیزر آی پی ال در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. لکه های پوستی ناشی از افزایش سن و نور خورشید
  2. قرمزی پوستی ناشی از آکنه و روزاسه
  3. رفع موهای زائد
  4. جوانسازی پوست

در روش آی پی ال، سلول های رنگدانه ای پوست شما، پرتو های نوری را جذب می کند و آن را به حرارت تبدیل می کنند. حرارت حاصله به منظور رفع کک و مک ها و سایر لکه ها، رنگدانه های ناخواسته را تخریب می کنند. همچنین این پرتو ها می توانند با تخریب فولیکول های مو، از رشد مجدد مو ها در ناحیه مورد نظر پیشگیری کنند. شما می توانید از دستگاه آی پی ال در هر بخشی از بدن خود استفاده کنید، اما این دستگاه در نواحی ناهموار عملکرد مناسبی ندارد. این پرتوها می توانند با تخریب عروق خونی به رفع قرمزی ناشی از آکنه، روزاسه، اسکار و … کمک کنند. همچنین پرتو های لیزر آی پی ال با تحریک سلول های کلاژن ساز پوست می توانند سبب سفت شدن پوست و رفع چروک های آن شوند. روش آی پی ال برای افرادی که دچار اسکارهای کلوئیدی ضخیم و برآمده می شوند و یا تون پوستی تیره ای دارند توصیه نمی شود.

آمادگی برای روش آی پی ال:

قبل از انجام روش آی پی ال شما باید از موارد زیر خودداری کنید:

  • قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
  • حمام آفتاب یا دستگاه سولار
  • وکس کردن پوست
  • لایه برداری پوست (شیمیایی، کرم های لایه بردار)
  • تزریق ژل
  • مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می دهند، مانند آسپرین و ایبوپروفن

نحوه انجام آی پی ال

به منظور استفاده از دستگاه آی پی ال، ابتدا ناحیه ای که قرار است در معرض پرتو های آی پی ال قرار گیرد، تمیز می شود. سپس یک ژل خنک کننده بر روی پوست شما گذاشته می شود. حال پرتو های نوری از دستگاه آی پی ال بر روی پوست شما تابانده می شوند. در طول درمان به کمک آی پی ال، شما باید از عینک محافظ برای محافظت از چشم های خود استفاده کنید. برخی افراد احساس می کنند که با نوارهای لاستیکی ضربه هایی به پوست آن ها زده می شود، ولی درد آن اغلب خفیف و قابل تحمل است. بسته به این که چه بخشی از بدن شما در معرض دستگاه آی پی ال قرار می گیرد و وسعت این ناحیه چه قدر است، این روش درمانی ممکن است به ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

  • در مورد مشکلاتی مانند آکنه یا ضایعات عروقی برای کسب نتیجه مورد نظر ممکن است لازم باشد، شما روش آی پی ال را برای ۳ تا ۶ جلسه تکرار کنید. این جلسات درمانی باید با فاصله ۱ ماه انجام گیرند تا در این بین پوست زمان کافی برای ریکاوری داشته باشد. برداشت موهای زائد با آی پی ال به ۶ تا ۱۲ جلسه درمان نیاز دارد.

عوارض آی پی ال:

بیشتر افراد بعد از روش آی پی ال، علائمی همچون قرمزی یا تورم خفیف را به عنوان عوارض آی پی ال تجربه می کنند. این عوارض معمولا در طول ۱ یا ۲ روز بعد از انجام آی پی ال برطرف می شوند.

در برخی موارد شما ممکن است بعد از انجام آی پی ال، علائم زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • بروز تاول
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت

بعد از انجام آی پی ال:

شما می توانید بعد از انجام آی پی ال به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید. ناحیه ای که تحت پرتو های دستگاه آی پی ال قرار گرفته است، برای چند ساعت دچار قرمزی و حساسیت و تورم می شود. حساسیت پوستی ممکن است برای چندین روز بعد از انجام آی پی ال نیز ادامه داشته باشد.

  • بهتر است تا زمان بهبودی پوست از شستشو با آب گرم و استفاده از کرم های لایه بردار اجتناب کنید.

مزایای آی پی ال:

  1. این روش برای از بین بردن لکه های تیره و ضایعات عروقی و همچنین موهای زائد به خوبی عمل می کند.
  2. جلسات درمانی در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه یا سایر روش های زیبایی پوست انجام می شوند.
  3. پرتو دستگاه آی پی ال به لایه بالایی پوست آسیب نمی رساند، بنابراین اثرات جانبی کمتری در مقایسه با لیزر و میکرودرم ابریژن دیده می شود و دوره ریکاوری کوتاه تری دارد.

معایب آی پی ال:

  1. برای کسب نتیجه مناسب در روش آی پی ال، شما باید درمان را برای چندین جلسه تکرار کنید.
  2. این روش اثرگذاری مناسبی بر روی پوست تیره و موی روشن ندارد.

نکته مهم:

  • برای انتخاب روش مناسب از میان روش های زیبایی پوست، در مورد مزایا، معایب، خطرات و هزینه آن ها با متخصص پوست خود مشورت کنید.

منبع

نوشته عوارض و نحوه انجام آی پی ال IPL اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 89

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها