بیبی چک همان تست بارداری در خانه است که اولین راهی است که مادران برای فهمیدن بارداری خود به سراغ آن می روند. تا حدی همان رویدادی است که در آزمایشگاه و تست خون رخ میدهد. در این تست شما تنها به یک بیبی چک نیاز دارید که آن را برای دو ثانیه در ادرار قرار دهید. اگر در ادرار هورمون بارداری وجود داشته باشد در روی نوار بیبی چک دو خط می افتد و بیبی چک مثبت را نشان میدهد و به شما مژده میدهد که باردار هستید اما اگر تنها یک خط را نشان دهد بیبی چک منفی را نشان میدهد.

برخی بیبی چک ها در اولین روز قاعدگی یعنی ۱۴ روز بعد از لقاح اثرات خود را نشان میدهند و برخی دیگر ۷ تا ۸ روز بعد از لقاح هورمون بارداری در ادرار را تشخیص خواهند داد. در حالیکه در این زمان خیلی قابل اعتماد نیست زیرا ممکن است در این زمان یا تولید نشده باشد و یا خیلی کم تولید شده باشد.

بهترین زمان برای چک کردن بیبی چک در اولین روز قاعدگی است که پریود نشده اید. چندین بار قابل تکرار است. اگر با چند تکرار همچنان دو خط قرمز نمایان شد، شما باردار هستید.

بیبی چک  چیست و چگونه عمل می کند؟

تست بارداری برای بررسی هورمون گنادوتروپین انسانی در ادرار و خون طراحی می شود. این هورمون زمانی دقیقا بعد از چسبیدن تخمک بارور به دیواره رحم خانم تولید می شود. این اتفاق معمولا ۶ روز بعد از لقاح رخ می دهد. اگر باردار هستید، سطح hCG به سرعت افزایش می یابد و بعد از ۲ تا ۳ روز دوبرابر می شود.

نتیجه بی بی چک  به چه معنی است؟

اگر نتیجه مثبت باشد:

باید بدانید نتیجه مثبت یا منفی به چه معنی است. اگر نتیجه مثبت باشد، باردار هستید. اگر نتیجه مثبت باشد، بهتر است با پزشک تماس بگیرید. در موارد بسیار نادر، ممکن است نتیجه مثبت کاذب باشد. این به این معنی است که باردار نیستید اما تست نشان میدهد باردارید. می توانید نتیجه مثبت کاذب داشته باشید اگر خون یا پروتئین در ادرار شما موجود باشد. بعضی داروهای خاص مانند آرام بخش، ضد انسداد یا خواب آلودگی نیز ممکن است نتایج مثبتی داشته باشند.

اگر نتیجه منفی باشد، باردار نیستید. هرچند در صورت موارد زیر احتمالا باردار هستید:

  •  تاریخ انقضای آزمون گذشته است.
  •  آزمون را به روش اشتباه انجام داده اید.
  •  خیلی زود آزمایش کرده اید.
  •  ادرار شما بیش از حد رقیق شده است، زیرا شما مقدار زیادی مایعات قبل از آزمایش نوشیدید.
  •  داروهای خاصی مثل دیورتیک ها یا آنتی هیستامین ها مصرف می کنید.

اگر نتیجه تست بارداری منفی است:

یک هفته بعد دوباره تست را انجام دهید. برخی تست های بارداری توصیه می کنند تست دوباره را با هر نتیجه ای انجام دهید (بی بی چک منفی و امید به حاملگی با آزمایش HCG). اگر نتیجه دو تست متفاوت بود با پزشک تماس بگیرید. تست خون بهترین ایده برای دریافت نتیجه درست است.

چه عواملی روی نتیجه بیبی چک اثرگذار است؟

نتیجه ممکن است مثبت کاذب باشد در کسانی که تحت درمان ناباروری هستند و از داروهای حاوی hcg استفاده می کنند.  اگر شما بفاصله کمی بعد از مصرف دارو بیبی چک استفاده کنید ممکن است نتیجه کاذب را نشان دهد.

همچنین بعد از سقط جنین میزان هورمون بارداری تا چند وقت ( در حدود یک هفته) بالا است و در این مدت ممکن است نتیجه مثبت کاذب را نشان دهد. گاهی هم ممکن است در برخی دوره ها بدن هورمون hcg را تولید کنند.

عکس بیبی چک مثبت در مدل های مختلف بیبی چک

بیبی چک مثبت

بی بی چک مثبتبی بی چک مثبت

بی بی چک و نتیجه مثیت

جواب مثبت و دو خط

عکس بیبی چک مثیت

عکس بیبی چک منفی در مدل های مختلف بیبی چک

بی بی چک منفی

جواب منفی و یک خط

بی بی چک منفی

در موارد زیر هم ممکن است که نتیجه بیبی چک درست نباشد:

  • از دستودالعمل بیبی چک پیروی نکرده است
  • از تست خیلی زود استفاده کرده اید
  • تولید hcg ناشی از وجود یک تومور در بدن است
  • در زمان نقص عملکرد تخمدانها

اگر شما نمی دانید که لقاح در چه روزی رخ داده است بیبی چک تنها برای ۲۸ تا ۳۵ روز بعد از لقاح قابلیت اعلام بارداری را دارد.و جواب مطمعن تر را در ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح نشان میدهد. استفاده خیلی زود و یا خیلی دیر پیشنهاد نمی شود.

تست خانگی بیبی چک برای نشان دادن باردار بودن و یا نبودن شما استفاده می شود. تقریبا در همه موارد دو خط نشان دهنده بارداری شما است. اگر خط دوم بلافاصله ناپدید شد، دو روز بعد دوباره تست را تکرار کنید. در بارداری خارج رحمی بیبی چک مثبت خواهد بود. شما بیبی چک را می توانید از هر داروخانه ای تهیه کنید.

hotnewsزندگی, سلامت5 سال پیش • dahio.com • 16,519



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها