وی با تعدادی از همشهریان اردبیلی خود به عمره مشرف گردیده بود. در کنار این شخصیت علمی ومتواضع ، نماز خوانده وسپس دوستان همراه او که با من در سفرهای عمره آشنا شده بودند ، مرا به وی معرفی نمودند. 
اظهار آشنایی با مرحوم پدرم شهید آیه الله حاج شیخ احمد انصاری کرده وخاطره ای نیز از آن دو برادر همزاد نقل نمود ! 
در این سفر چه در مدینه منوره وچه در مکه شبها ، در کنار او بهره ها برده ومن گاه تاریخ نقاط وویژگیهای این دو بقعه متبرک را عنوان می نمودم، از درون کعبه وبرون آن وجز اینها ! واو همواره شنونده محض بود وآنگاه که لب به سخن می گشود ، احساس می کردم که با کلام پر نفوذش ، مرا به تصرف خویش در آورده است!
سالها از دور خبر ایشان را داشتم تا اینکه در سال ۱۳۹۴ شمسی در معیت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج سید جواد شهرستانی ، داماد ونماینده تامً الاختیار حضرت آیه الله العظمی سیستانی ، در طی سفرهای استانی ایشان ، توفیق یافتم که به استان اردبیل سفر کرده وچند روزی را دراین منطقه وبازدید از مراکز فرهنگی وحوزوی وجز اینها سپری نماییم. در این میان یک روز صبحانه را در منزل آیه الله سید حاتمی میهمان شده ، وبا اظهار از خاطرات زیبای سفر عمره ، اظهار محبت فراوانی ، به حقیر نمودند. 
آنچه که بیشتر جلب توجهم را نمود این بود که هنگامی که به درب منزل بسیار ساده ایشان رسیدم ، ناگاه ملاحظه نمودم که در اطراف درب خانه ایشان ، ودر جای جای درب وپیرامون آن ، نوارهای پارچه ای سبز ، همچون ضریح امامزادگان ، گره خورده است !! شگفت زده مطلب را دنبال نمودم که پاسخ دادند ، ایشان در اردبیل ودر میان مردم ، امامزاده زنده بشمار آمده ومردم از ایشان مراد می گیرند ! 
من این پندار مردم را با شناختی که از این بزرگوار داشتم ، دور از حقیقت ندیده وبیاد دارم که در هنگام خداحافظی از ایشان که آخرین دیدار من با این شخصیت بزرگوار بود ، تقاضا نمودم که به من دعا کنند وایشان پاسخ دادند که من روزانه به همه دعا می کنم .

آری این چهره روحانی به معنای کلمه،  آیت‌الله حاج سید ابراهیم سیدحاتمی فرزند حاج سید جواد از علمای ربانی و روحانیون جلیل‌القدر دارالارشاد اردبیل است که متاسفانه دیروز جان به جان آفرین تسلیم کرد. 
این چهره خدمتگزار ومتواضع ، در سال ۱۳۴۳ هجری قمری ، برابر با ۱۳۰۳ شمسی در اردبیل متولد شد.

وی علاوه بر تحصیل در مدارس دولتی ،مقدمات و بخشی از علوم حوزوی را از اساتید وقت حوزه‌ی علمیه اردبیل همچون شیخ محسن نجفی، آخوند ملا بشیر مدرس، حاج شیخ عبدالغفور عاملی، شیخ غلامحسین غروی قدسی، حاج میرزا ابراهیم کلانتر و دیگر اساتید فرا گرفت.
او در سال ۱۳۲۷ شمسی به حوزه‌ی علمیه قم مهاجرت کرد و به تکمیل تحصیلات سطوح عالیه از محضر اساتید بزرگ آن حوزه‌ی مبارکه همچون: حضرات آیات مجاهدی تبریزی، سلطانی طباطبائی، سید رضا صدر، حاج شیخ مرتضی حائری و علامه طباطبائی پرداخت.

سپس در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی، آقا سید محمد حجت، شیخ محمدعلی اراکی و امام خمینی (ره) حاضر شد و به مقامات عالیه علمی نایل آمد.

وی در سال ۱۳۴۳ شمسی به زادگاه خود اردبیل بازگشت و به تدریس سطح عالی علوم حوزوی در حوزه علمیه، تفسیر قرآن کریم، وعظ و ارشاد و دیگر فعالیت‌های مذهبی همت گمارد.
حضرت آیه الله سید حاتمی ، یکی از چهره های میراث ماندگار یعنی واقف نمونه کشوری و ریاست حوزه علمیه اردبیل از سال ۱۳۴۲ تا کنون را به عهده داشت. 
نام او در اذهان مردم استان اردبیل ، با سوابق خدمتگزاری وعلمی وتواضع وفروتنی وجز اینها ، هموا ه زنده وجاوید خواهد ماند. 

آیت‌الله سیدابراهیم سیدحاتمی ،  ظهر دیروز ، ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ پس از تحمل رنج بیماری، دار فانی را وداع گفت.پیکر پاک او امروز در میان وبر دستان مردم اردبیل تشییع گردیده ودرخانه ابدیش بخاک سپرده شد .
عاش سعیداً ومات سعیدا

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها