ترجمه اختصاصی نوریاتو: من مقالات زیادی را در سطح اینترنت می‌بینم که ادعا می‌کنند قوانین عکاسی خیابانی یا کارهایی که باید در عکاسی خیابانی از آن‌ها دوری کنید را می‌دانند. چیزی که در تمامی این مقالات به خوبی درک نشده است، این است که در این سبک قوانین عکاسی خیلی مهم نیست و عناصر تعیین کننده عکاسی خیابانی واقعا چه چیزهایی هستند. این عناصر فراتر از عناصری هستند که صرفا در عکاسی دارای اهمیت می‌باشند.

 

در صورتی که تاریخ این سبک و کارهای عکاسانی که قبلا در این سبک فعال بوده‌اند را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که قوانین عکاسی در عین اینکه خیلی مهم هستند، ارتباطی به تاثیرگذاری عکس‌های خیابانی خیلی جذابی که می‌بینیم ندارد. ترکیب‌بندی، قاب‌بندی و نور در تمام سبک‌های عکاسی مهم هستند ولی در عکاسی خیابانی این عناصر به اندازه سبک‌هایی مانند منظره و یا پرتره نقش مرکزی ندارند.

 

مطالعه بیشتر: نامزدهای مسابقه عکس سونی

 

قوی‌ترین عکس خیابانی چیزی درمورد خودمان را به ما نشان می‌دهد؛ درمورد اینکه برخی اوقات زندگی ما تا چه اندازه می‌تواند زودگذر و مستبدانه باشد و حتی می‌تواند لحظاتی را نمایان کند که طی زندگی روزمره خودمان متوجه آن نشویم.

 

 

در سطح خیابان سوال طرح کنید

 

عکاسی مستند

 

آیا این دو برادرند؟ کسی که سمت چپ ایستاده است زن است؟ آیا دوستان قدیمی هستند؟ چرا دست یکدیگر را گرفته‌اند؟ آیا مرد سمت راست مشکل خاصی دارد؟ او مریض است؟

 

من لزوما به دنبال بهترین راه برای اینکه چطور عکس‌های خیابانی خوبی بگیریم نبودم، بلکه می‌خوستم ماهیت اساسی تاثیری بودم که این عکس‌ها روی ما مخاطب‌ها می‌گذارند؛ چرا این عکس‌ها ما را بیشتر از دیگر عکس‌ها جذب می‌کنند؟ “طرح سوال” بهترین جواب برای این سوال بود.

 

مطالعه بیشتر: نقاشی هفته؛ ویلیام مریت چیس

 

من از حدود سال ۲۰۱۴ در حال تمرین عکاسی خیابانی بودم که با عکاس‌هایی درگیر شدم که عاشق این سبک و در دسترس بودن این سبک شدم ولی تا به امروز متوجه نشده بودم که چه چیزی عکاسی خیابانی را تا به این اندازه جذاب کرده است.

 

مانند هر فرد دیگری، من تصاویر بی‌شماری از کسانی که از کنارم عبور می‌کردند ، کسی که درکنار دیوار حرکت می‌کرد، از جمعیت و یا یک سوژه با نور جذاب گرفته‌ام، ولی هدف این عکس‌ها این بوده که من بفهمم چه چیزی جالب است و چه چیزی جالب نیست.

 

 

رمز و راز و داستان

 

مشکل اکثر تصاویر خیابانی این است که اکثر هیچ داستانی ندارند. جذاب‌ترین تصاویر سوالات زیادی در اطراف خودشان دارند و حتی ممکن است برای کشف داستان اصلی عکس بازدید‌کننده را وارد یک معما کنند. بازیدکننده ممکن است یک روایت در ذهن خودش بسازد که بسته به شرایط موضوع و یا زمان‌بندی آن واقعی یا تخیلی باشد.

 

مطالعه بیشتر: پلنگ سیاه و رویاهای روشن من

 

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید.در وسط قاب، ما یک زن را می‌بینیم که ماسک پوشیده است و یک مرد هم در کنار او وجود دارد که ظاهرا درحال سوال پرسیدن از اوست. در گوشه سمت چپ بالا نیز یک نفر را می‌بینیم که با لباس‌های ژاپنی سنتی‌تر و یک کلاه که به نظر جایی در مرکز توکیو ندارد گدایی می‌کند. چیزی که در این عکس من را به خودش جلب می‌کند، صورت مرد است. چه کار می‌کند؟ آیا مشغول اذیت کردن این زن است؟ آیا او را می‌شناسد؟ سعی می‌کند چه چیزی را به او بفروشد؟

 

با رسیدن به سوال آخر، من شروع به ساخت یک داستان احتمالی روی صحنه کردم. دقیقا اینجاست که عکاسی خیابانی جذاب شروع می‌شود. من به هیچ سوالی پاسخ نداده بودم ولی براساس تجربیات شخصی خودم، که می‌توانم به شخصه با آن ارتباط برقرار کنم، یک داستان بسازم.

 

قوانین عکاسی مستند

 

همه تصاویر خیابانی به این اندازه مستقیم نیستند. اغلب عکس‌های خیابانی  سوال واضحی ندارند ولی در عین حال به دلایل دیگری جذاب هستند. قانون طرح سوال، بیشتر از یک نقشه راه برای راهنمایی شما است. مشکل برخی از کسانی که می‌خواهند عکاسی خیابانی خودشان را بهبود ببخشند، این است که هیچ نکته سریعی وجود ندارد. من اولین کسی هستم که فهمیده‌ام شما نمی‌توانید به صورت مستقیم به سراغ سوال‌های موجود در تصویر بروید.

 

مطالعه بیشتر: رئالیسم در بندن دِن هِلدر

 

بهترین توصیه‌ای که من می‌توانم به عنوان شاگرد عکاسان قبلی به شما بکنم، این است که شما هم همین کار را انجام دهید. آثار بزرگانی مانند هنری کارتیه برسون، جوئل میورویتز، فرد هرزوگ و… را مطالعه کنید. دلیل خاصی دارد که آن‌ها تا به این اندازه مشهور هستند. سپس به دنبال عکاس‌های معاصری بروید که آثار مشهوری دارند و سعی کنید ببینید که این دو گروه در یک محیط مدرن، چطور با هم ملاقات می‌کنند. یکی از عکاسان معاصر موردعلاقه من، سورین کولر است ولی به دلیل اینکه تصاویر او صرف نظر از نور و یا زیبایی بصری، لحظات محصورکننده و برخی اوقات گیج‌کننده‌ای از زندگی انسان را به تصویر می‌کشد، کارهای او زمان خاصی ندارند.

 

به مردم، حرکاتشان و انگیزه‌های آن‌ها توجه کنید تا به صورت غریزی به سمت مکان‌هایی هدایت شوید که ممکن است اتفاق خاصی بیافتد یا چیزهایی ببینید که در پیرامون شما در حال اتفاق افتادن هستند و در صورتی که آماده باشید، می‌توان این لحظات را به بهترین شکل ممکن ثبت کنید.

 

پیشنهادی که من دارم این است که روی زمان‌بندی شاتر خودتان کار کنید. یاد بگیرید تا زمانی که عمل به صورت نصفه انجام نشده است صبر کنید. این امر منجر به حرکت می‌شود و حرکت منجر به روایت.

 

 

چه زمانی عکس شما، یک عکس خیابانی نیست؟

 

عکاسی خیابانی یک سبک وسیع است و به دلیل اینکه یکی از اصول اساسی طبیعت انسان است مرزبندی‌های موجود را از بین می‌برد. بنابراین دانستن اینکه چه زمانی این ژانر محو می‌شود و عکس شما در یک ژانر دیگر خواهد بود، خیلی مهم است. تصویر زیر را در نظر داشته باشید. به دلیل اینکه این عکس‌ خصوصیات لازم را برای اینکه یک عکس خیابانی باشند دارد، می‌توانم ادعا کنم که این عکس یک عکس خیابانی است، اما آیا این عکس‌ها چیز دیگری هستند و آیا فراتر از عکاسی خیابانی هستند؟

 

مطالعه بیشتر: نه حقیقت جالب در مورد زندگی پیکاسو

 

هنگامی که پرسش‌های واضح داستانی راه را برای ترکیب گرافیکی باز می‌کنند، من احساس می‌کنم که کار بیشتر از اینکه عکاسی خیابانی باشد، یک ترکیب فاین آرت است. این تصاویر عمدا به گونه‌‎ای ترکیب‌بندی شده‌اند که عناصر را در یک اثر که می‌تواند چاپ شود و روی دیوار قاب شود، متعادل کند. در این عکس محیط و نور نقش بیشتری دارند که دقیقا همین جا است که فاین آرت شروع می‌شود و عکاسی خیابانی کم کم محو می‌شود.

 

البته منظور من این نیست که عکاسی فاین آرت کم ارزش‌تر از عکاسی خیابانی است ولی این نوع عکاسی نقش متفاوت‌تری در کار شما داشته باشند. حتی این عکس‌ها ممکن است به خاطر جذابیت بصری عمدی که دارند، پرفروش‌تر هم باشند.

 

قوانین عکاسی خیابانی

 

عکاسی خیابانی چیست

 

نکته کلیدی

عکاسی خیابانی کار سختی است. این نوع عکاسی تکنیک‌های مشاهداتی، حس آسیب‌پذیری و توانایی ما در واکنش دادن را به چالش می‌کشد که به همین دلیل است که به تصویر کشیدن چیزی که دیگران نمی‌بینند می‌تواند تا این حد با ارزش باشد. به یاد داشته باشید که ما انسان‌ها در روایات تفکر کنیم و سوالاتی را طبق شرایط درونی و بیرونی خودمان طرح کنیم. از زمان بچگی ما انسان‌های کنجکاوی هستیم و از والدینمان و دوستانمان و همکارانمان سوالات متفاوتی می‌پرسیم.

 

مطالعه بیشتر: شکوه سابق در خرابه‌های امروزی

 

ما در مورد زندگی‌های دیگران و چیزی که زندگی خودمان ممکن است باشد سوال می‌کنیم، بنابراین پیداکردن لحظات وابسته به عکاسی که از ما می‌خواهد سوال بپرسیم، تفکر کنیم و جذب شویم کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

نوشته قوانین عکاسی خیابانی که باید رعایت کنید اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 131



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها