به گزارش خبرانلاین، اتاق بازرگانی تهران اقدام به انتشاری گزارشی اعلام کرد: در ۱۳۹۸ و در مجموع ۲۶ هزار و ۳۲۷ واحد مسکونی در سطح شهر تهران با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۲.۶میلیون تومان معامله شده که نسبت به چهارماهه نخست سال ۱۳۹۷ تعداد معاملات مسکن ۵۰ درصد کاهش یافته و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده حدود دو برابر شده است.

در این گزارش تاکید شده است: تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ پس از کاهش شدید در فروردین (به دلیل نوسانات فصل بهار) افزایش یافته بود، از خرداد ماه مجدداً روند کاهشی در پیش گرفته است. بطوریکه در خردادماه با حدود ۵۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل و در تیرماه با حدود ۲۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل مواجه شده است.این روند کاهشی در خرداد و تیرماه سال ۱۳۹۷ نیز مشاهده می‌شود اما میزان کاهش آن به مراتب کمتر است. (به ترتیب ۲۲ -درصد و ۹ –درصد)

بر این اساس قیمت هرمترمربع واحد مسکونی شهر تهران در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۸ با شیب بیشتری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. کاهش عرضه مسکن به همراه کاهش تقاضا به دلیل افت قدرت خرید، منجر به افزایش قابل توجه متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در مدت زمان مذکور در سال ۱۳۹۸ شده است.

قیمت مسکن در تهران

بررسی ها نشان می دهد طی چهارماهه نخست ۱۳۹۸ ،حدود ۴۰.۵ درصد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال و حدود ۱۸ درصد مربوط به واحدهای مسکونی ۶ تا ۱۰ سال بوده است.

بررسی جزییات معاملات حاکی از آن است که در تیرماه ۱۳۹۸ ، حدود ۱۵ درصد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۶۰ مترمربعی بوده است. همچنین بیشترین سهم (۱۴.۶ درصد) معاملات انجام شده در بین واحدهای مسکونی متعلق به واحدهای با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی بوده است.

یکی از تغییرات قابل توجه در رابطه با معاملات تیرماه ۱۳۹۸ ،افزایش سهم تعداد معاملات با ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان در هر واحد مسکونی از ۶.۲ درصد در تیرماه ۱۳۹۷ به حدود ۱۷ درصد در تیرماه ۱۳۹۸ است که همین رقم برای فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸ به ترتیب حدود ۱۱ درصد، ۱۶.۲ درصد و ۱۷.۶ درصد برآورد شده و نشان از افزاش سهم اینگونه معاملات از ابتدای سال جاری می‌دهد. با توجه به روند مذکور، میزان تاثیر آن به عنوان عاملی در افزایش متوسط قیمت‌ها قابل بررسی است.

قیمت مسکن و اجاره بها

در این گزارش تاکید شده است در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۷ نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران در فروردین و اردیبهشت از شاخص قیمت مصرف کننده پایین‌تر بوده اما از خرداد ماه با افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده روند آن از نرخ رشد اجاره بها بیشتر شده است.

در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۸ شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی شهری با اختلاف زیاد بالاتر از نرخ رشد اجاره بهای شهر تهران بوده است.

بر این اساس در تیرماه ۱۳۹۸ رشد اجاره بهای شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر با ۲۴.۸ درصد بوده اما رشد شاخص قیمت مصرف کننده شهری در این مدت حدود ۴۷ درصد بوده است. رشد اجاره بهای شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل در تیر ۱۳۹۷ برابر با ۱۳.۶ درصد و رشد شاخص قیمت مصرف کننده تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر با ۱۸ درصد بوده است.

۲۲۳۲۲۳

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 58



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها