لیفتینگ یک عمل جراحی زیبایی برای جوان سازی صورت است. این عمل می تواند چین و چروک پوست روی گونه ها و غبغب و سایر تغییرات صورت که با افزایش سن ایجاد می شود را کاهش دهد. در طول لیفتینگ صورت، قسمتی از پوست آویزان و شل در هر طرف صورت به عقب کشیده می شود و بافت های زیر پوست به وسیله جراحی تغییر کرده تا شکل صورت به حالت جوان تر تغییر کند. قبل از اینکه این قسمت بسته شود، پوست اضافی جدا می شود.

لیفتینگ گردن (پلتیاسپلاستی) اغلب به عنوان بخشی از لیفتینگ صورت به منظور کاهش میزان چربی و کاهش پوست آویزان گردن انجام می شود. لیفتینگ صورت چین و چروک و خطوط ریز پوست یا آسیب ناشی از آفتاب را کاهش نمی دهد. سایر عمل های زیبایی می تواند ظاهر یا کیفیت پوست را تغییر دهد.

چرا لیفت صورت انجام می شود؟

با افزایش سن، ظاهر و شکل صورت شما به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن تغییر می کند. الاستیسیته پوست کاهش می یابد و پوست شل تر می شود و رسوب چربی در برخی مناطق صورت افزایش و در دیگر مناطق کاهش می یابد. تغییرات مرتبط با سن در صورت شما که با لیفتینگ کاهش می یابد، عبارتند از:

  •  شل شدن پوست گونه 
  • پوست اضافی در غبغب
  •  گود شدن سطح پوست از طرف بینی به گوشه دهان 
  •  شل شدن پوست و چربی اضافی در گردن (در صورتی که این عمل شامل لیفتینگ گردن باشد)

لیفت صورت درمان چین و چروک های سطحی، آسیب ناشی از آفتاب، چروک اطراف بینی و لب بالا و یا تغییر رنگ پوست نیست.

خطرات انجام لیفت صورت 

جراحی لیفتینگ صورت می تواند عوارضی ایجاد کند. برخی می توانند با مراقبت مناسب، دارو یا اصلاح جراحی مدیریت شوند. عوارض طولانی مدت یا دائمی، در حالی که نادر هستند، می توانند تغییرات قابل توجهی در ظاهر ایجاد کنند. خطرات عبارتند از:

۱- هماتوم

مجموعه ای از خون (هماتوم) زیر پوست که موجب تورم و فشار می شود، شایع ترین عارضه لیفتینگ صورت است. شکل گیری هماتوم، که معمولا ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی رخ می دهد، با عمل جراحی برای جلوگیری از آسیب به پوست و سایر بافت ها درمان می شود.

۲-  زخم

زخم های برش عمل لیفتینگ صورت دائمی هستند، اما معمولا توسط خط مو و خطوط طبیعی صورت و گوش پنهان می شوند. به ندرت، برش ها می توانند باعث بروز زخم های قرمز شوند. تزریق داروهای کورتیکواستروئید یا سایر روشهای درمان ممکن است برای بهبود زخم استفاده شود.

۳-  آسیب عصبی

آسیب اعصاب، در حالی که نادر است، می تواند به طور موقت یا دائمی بر روی اعصابی که احساسات و عضلات را کنترل می کند، تاثیر بگذارد. فلج موقت یک عضله انتخابی، که ناشی از پوست ناهموار، یا از دست دادن موقت احساس است، می تواند چند ماه تا یک سال طول بکشد. مداخلات جراحی ممکن است باعث بهبود شود.

۴- ریزش مو

ممکن است ریزش موی دائمی یا موقت در نزدیکی محل برش داشته باشید. ریزش موی دائمی با جراحی پیوند پوست با فولیکول های مو درمان می شود.

۵-  از دست دادن پوست

به ندرت، لیفتینگ می تواند با تامین خون به بافت صورت تداخل ایجاد کند. این مسئله می تواند منجر به از دست دادن پوست (پوسته پوسته شدن) شود. پوسته پوسته شدن با داروها، مراقبت مناسب از زخم و در صورت لزوم عمل برای کاهش زخمها درمان می شود.

مانند هر عمل جراحی عمده دیگری، لیفتینگ صورت خطر خونریزی، عفونت و واکنش معکوس به بیهوشی ایجاد می کند. بعضی از بیماری ها یا عادت های زندگی سبب افزایش خطر عوارض می شود. عوامل زیر ممکن است خطر قابل توجهی داشته باشند یا منجر به نتایج نامطلوب شوند و در این موارد پزشک شما مخالف لیفتینگ صورت است.

۶-  داروها یا مکمل های رقیق کننده خون

داروها یا مکمل هایی که خون را رقیق می کنند می توانند بر توانایی خون برای لخته شدن و افزایش خطر هماتوم پس از عمل تاثیر بگذارند. این داروها شامل رقیق کننده های خون (Coumadin، Plavix، غیره)، آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، جینسنگ، Ginkgo biloba، روغن ماهی و غیره هستند.

۷-  بیماری

اگر بیماری دارید که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، نمی توانید لیفتینگ صورت انجام دهید. سایر بیماری ها، مانند دیابت کنترل نشده و یا فشار خون بالا، خطر بهبود زخم، هماتوم ها و عوارض قلبی را افزایش می دهد.

۸- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر بهبود زخم، هماتوم ها و پوسته پوسته شدن را پس از لیفتینگ صورت افزایش می دهد.

۹-  نوسان وزن

اگر سابقه افزایش و کاهش وزن مکرر دارید – عواملی که بر شکل صورت و وضعیت پوست شما تأثیر می گذارند، نتیجه عمل جراحی رضایت بخش نیست و تنها برای مدت کوتاهی رضایت بخش است.

چگونگی آماده شدن برای عمل لیفت صورت

لیفتینگ صورت

در ابتدا با یک جراح پلاستیک در مورد لیفتینگ صحبت می کنید. این ملاقات احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:

۱- سابقه پزشکی و معاینه

برای پاسخگویی به سوالات در مورد بیماری های گذشته و حال، جراحی های قبلی، جراحی پلاستیک قبلی، عوارض جراحی قبلی، سابقه سیگار و مصرف مواد مخدر یا الکل آماده باشید. جراح شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد، ممکن است سوابق اخیر شما را از پزشک شما درخواست کند یا اگر مشکلی در مورد توانایی شما برای انجام جراحی وجود داشته باشد، شما را به مشاور ارجاع می دهد.

۲-  بازبینی دارو

نام و دوز داروهایی که مرتبا مصرف می کنید از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی را همراه داشته باشید.

۳-  آزمون صورت

جراح پلاستیک عکس هایی از صورت شما از زوایای مختلف می گیرد و ویژگی های صورت در عکس ها کامل مشخص است. جراح ساختار استخوانی، شکل صورت شما، توزیع چربی و کیفیت پوست شما را بررسی می کند تا بهترین گزینه لیفتینگ را برای شما ارائه کند.

۴-  انتظارات

جراح سؤالاتی درباره انتظارات شما برای نتایج لیفتینگ مطرح می کند. او به شما کمک خواهد کرد که بدانید چطور لیفتینگ ظاهر شما را عوض می کند و چه تغییراتی در صورت رخ نمی دهد. به عنوان مثال چروک های ریز یا نامتقارنی طبیعی در صورت شما برطرف نمی شود.

قبل از لیفت صورت:

– داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعملی در مورد توقف مصرف برخی داروها و زمان متوقف کردن مصرف آن ها دریافت می کنید. به عنوان مثال، به احتمال زیاد از شما خواسته می شود دو هفته قبل از عمل جراحی، هر نوع داروی رقیق کننده خون و یا مکمل را قطع کنید. با پزشک خود در مورد اینکه چه داروهایی مجاز است و یا دوز مصرفی داروها صحبت کنید.

– صورت و موهای خود را بشویید. به احتمال زیاد از شما خواسته می شود صبح روز عمل جراحی مو و صورت خود را با صابون ضد باکتری بشویید.

– از خوردن اجتناب کنید. از شما خواسته خواهد شد که بعد از نیمه شب شب قبل از عمل از خوردن اجتناب کنید. آب می توانید بنوشید و داروهایی که توسط جراح تایید شده است را می توانید مصرف کنید.

– در حین بهبود کمک بگیرید. اگر عمل لیفتینگ شما به صورت سرپایی انجام شد، طوری برنامه ریزی کنید که فردی شما را تا منزل همراه کند و از رانندگی اجتناب کنید. همچنین شب اول بعد از عمل تنها نباشید.

– لیفتینگ می تواند در بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام شود.

قبل از عمل لیفت صورت

گاهی اوقات این عمل با آرامبخش و بی حسی موضعی انجام می شود که فقط بخشی از بدن شما را بی حس می کند. در موارد دیگر، بیهوشی عمومی توصیه می شود.

در طول عمل لیفت صورت

به طور کلی، لیفت صورت شامل بالا کشیدن پوست و سفت کردن بافت ها و ماهیچه های زیرین است. چربی در صورت و گردن ممکن است جدا شده، حذف یا توزیع شود. سپس پوست صورت دوباره بر روی کانتورهای تازه قرار داده شده روی صورت ظاهر می شود، پوست اضافی جدا می شود و زخم ایجاد شده بخیه می شود. برش ها برای این عمل بستگی به تکنیک های مورد استفاده و نظر بیمار متفاوت می باشد. گزینه ها عبارتند از:

۱-  برش لیفت سنتی در شقیقه در خط مو شروع می شود، تا پایین و در اطراف گوش های شما ادامه می یابد و پشت گوش های شما در قسمت پایینی پوست سر به اتمام می رسد. ممکن است برش زیر چانه ایجاد شود تا ظاهر گردن بهتر شود.

۲-  یک برش محدود، یک برش کوتاهتر است که از خط موی شما درست بالای گوش شروع می شود و در جلوی گوش شما پیچیده می شود. اما تا قسمت پایینی پوست سر گسترش نمی یابد.

۳-  برش لیفت گردن از جلوی نرمه گوش شما شروع می شود و در اطراف گوش شما تا قسمت پایینی پوست سر ادامه می یابد. یک برش کوچک نیز زیر چانه شما ایجاد می شود. لیفتینگ صورت معمولا دو تا چهار ساعت طول می کشد، اما اگر سایر عمل های زیبایی به صورت همان زمان در حال انجام باشد، ممکن است طولانی تر شود.

بعد از عمل لیفت صورت

لیفت صورت چیست

پس از لیفتینگ، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  •  درد خفیف تا متوسط
  •  ترشحات از قسمت برشها
  • رم
  •  کبودی
  •  بی حسی

در صورت تجربه موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید در یک طرف صورت یا گردن در عرض ۲۴ ساعت بعد از عمل
  • تنگی نفس
  •  درد قفسه سینه
  •  ضربان قلب نامنظم

برش های شما به احتمال زیاد توسط باندهایی پوشانده می شوند که فشار ملایم باعث به حداقل رساندن تورم و کبودی می شود. یک لوله کوچک ممکن است زیر پوست پشت یک یا هر دو گوش قرار گیرد تا هرگونه خون یا مایع اضافی را جمع کند.

در چند روز اول بعد از عمل:

  •  در حین استراحت سر خود را بالا قرار دهید
  •  داروهای مسکنی مصرف کنید که توسط پزشک تجویز شده است
  •  برای کاهش درد و کاهش تورم، پک های خنک روی صورت قرار دهید

قرار ملاقات های بعدی

طی دو ماه بعد از جراحی چندین جلسه باید به پزشک مراجعه کنید. این جلسات عبارتند از:

  •  روز بعد از جراحی، جراح شما به احتمال زیاد لوله پشت گوش را بر میدارد، بر روی برش ها پماد آنتی بیوتیک اعمال می کند و باندهای جدیدی روی صورت قرار می دهد.
  • حدود یک هفته پس از جراحی، پزشک بخیه ها را جدا کرده و زخم را ارزیابی می کند.
  • احتمالا بازدادهای بعدی به منظور نظارت بر پیشرفت شما برنامه ریزی شده است.

بعد از لیفت صورت چه کنم؟

مراقبت از خود در خانه در سه هفته اول به بهبودی شما کمک می کند و خطر عوارض را به حداقل می رساند:

  •  دستورالعمل مراقبت از زخم را که توسط جراح ارائه شده است دنبال کنید.
  •  کبره تشکیل شده روی زخم را جدا نکنید.
  •  هنگام استفاده از شامپو و صابون ها به دستورالعمل ها توجه کنید.
  •  لباسهایی که از جلو دکمه دارند و راحت تنتان می شوند بپوشید.
  •  از فشار بیش از حد و یا حرکت بر روی برش و اطراف آن اجتناب کنید.
  •  از آرایش اجتناب کنید
  •  از فعالیت شدید یا فعالیت هوازی یا ورزش اجتناب کنید.
  •  به مدت سه هفته از تماس مستقیم خورشید با برش اجتناب کنید و از کرم ضد آفتاب SPF 30 و بالاتر استفاده کنید.
  •  برای حداقل شش هفته، از رنگ کردن موها اجتناب کنید.

در هفته های پس از لیفت، ممکن است نیاز باشد موهای خود را طوری مرتب کنید که علائم باقی مانده از برش پنهان شود. همچنین می توانید برای چند ماه منتظر بمانید و در رویدادهای اجتماعی حضور نداشته باشید تا به حالت طبیعی بازگردید.

لیفت صورت می تواند صورت و گردن شما را جوان تر کند. نتایج لیفتینگ صورت دائمی نیست. با افزایش سن، پوست صورت دوباره شل می شود. به طور کلی، لیفت تا ۱۰ سال اثر دارد.

   www.mayoclinic.org

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 143



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها