از قزوین؛ یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: از این میزان سطح  مبارزه  ۳۳هزار هکتار در مرحله مادری و ۶۹هزار و ۸۰۰ هکتار در مرحله پوره انجام شده است.
به گفته ی او؛ کل سطح مبارزه در سال جاری ۱۰۲هزار و ۸۰۰ هکتار بوده  که نسبت به سال گذشته  ۸۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.
او یاد آور شد: امسال شروع مبارزه از ۲۹فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز و تا ۲ تیر ماه در شهرستان آوج پایان یافت.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه؛ سن غلات از آفات مهم و قدیمی مزارع غلات استان به ویژه گندم محسوب می شود گفت : هر ساله بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مزارع گندم و جو استان بر علیه این آفت سمپاشی می شوند.
درخشان افزود: خسارت این آفت هم به صورت کمی و کاهش محصول در مرحله سن مادری و هم به صورت کمی و کیفی در مرحله پوره و کاهش حاصیت نانوایی در گندم های بالای ۲درصد سن زدگی است.
او تصریح کرد: این آفت در صورت عدم کنترل میتواند خسارات زیادی را به کشاورزان و به دولت بعنوان محصول استراتژیک کشور که در صورت عدم خودکفایی مجبور به واردات آن خواهند بود وارد کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تعیین زمان مناسب برای کنترل این آفت و سمپاشی مزارع کشاورزی در زمان مناسب میتواند نقش مهمی در کاهش سن زدگی و افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: از اسفند ماه سال گذشته با بازدید از اماکن زمستان گذران این آفت در کوههای مشرف به مزارع و پیش بینی تراکم وضعیت زیستی آفت و زمان ریزش آن به مزارع توسط کارشناسان انجام شده و بعد از ریزش به مزارع نیز کلیه مزارع غلات استان تحت نظارت و پایش ۱۳۰تیم شبکه مراقبت قرار گرفتند.
درخشان افزود: در همین راستا؛ آموزشهای لازم به کشاورزان در خصوص زمان دقیق سمپاشی با نرم گیری مزارع در مرحله سن مادر و پوره به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.
در سال زراعی جاری۱۸۹ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم و جو رفته که از این میزان ۴۷هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم، ۲۷ هزار و ۴۰۰هکتار جو آبی و ۷هزار و ۵۵۰ هکتار جو دیم است.

48

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 9

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها