رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با انتقاد از بودجه بخش تجسمی در کشور گفت: بودجه برگزاری تمام بینال‌های تجسمی حتی به اندازه بودجه ساخت یک فیلم سینمایی در کشور نیست.

 

به گزارش مجله نوریاتو به نقل از ایرنا، سیف‌الله صمدیان در نشست خبری «هفتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان» گفت: بعد از چهل سال این روزها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مرکز تجسمی ارشاد در جای خود قرار گرفت و طی یک تصمیم نهایی قرار شد اجرای بینال‌ها و رویدادهای هنری در ایران توسط انجمن‌ها انجام و از دولت در عرصه اجرایی سلب مسئولیت شود.

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اظهار کرد: انجمن‌های تجسمی سال‌هاست درصدد آن بودند که خودشان بتوانند مجری رویدادهای هنری باشند و اگر بخش‌های خصوصی از عرصه فرهنگ و هنر کنار کشیده‌اند به دلیل سیاست‌زدگی در فرهنگ است و معتقدیم برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این عرصه صدمه وارد کرده و طی سال‌های گذشته نتیجه ایده‌آلی برای فرهنگ و هنر ایران حاصل نشده است.

وی با انتقاد از بودجه کم انجمن عکاسان ایران، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران لطمه مالی را به ما وارد کرد؛ با وجود موافقتنامه‌های اولیه که قرار شده بود مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون تومان را به این انجمن ارائه کند این مبلغ به دستمان نرسید و امسال اگر با مرکز هنرهای تجسمی توافق مالی انجام نمی شد همانند نمایشگاه مطبوعات امکان برگزاری رویداد «۱۰ روز با عکاسان» را نداشتیم.

صمدیان افزود: رویداد «۱۰ روز با عکاسان» بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد و تاکنون مرکز هنرهای تجسمی ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه جاری ستادی را پرداخت کرده و قرار است ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز پرداخت کند.

صمدیان با اشاره به فراگیر شدن عکاسی در سطح جامعه گفت: امروزه در هر خانواده ای چندین نفر با موبایل درحال عکاسی هستند و در طول روز میلیاردها عکس تولید می‌شود که انجمن عکاسان ایران حمایت از تصاویر هنری در بطن جامعه را از وظایف خود می‌داند زیرا ما مجبوریم به مسائل هنری و کیفی عکس‌های موبایل دقت داشته باشیم.

وی گفت: یک چتر خانوادگی شامل هفت انجمن بالای سر انجمن عکاسان ایران است که باید به سیاست‌ها و سلیقه آنان توجه داشته باشیم تا بتوانیم آنها را کنار یکدیگر جمع کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اظهار کرد: افرادی بسیار قوی از نظر علمی و اجرایی در انجمن فعال هستند که مسایل حقوقی و رفاهی اعضا در کل کشور را پیگیری می‌کنند؛ برای مثال صندوق هنر برای ساماندهی بیمه هنرمندان تشکیل شده است و سعی دارد بتواند به هنرمندان بیش از ۶۰ سال که درآمد ندارند مستمری دائم‌العمر ارائه دهد.

مجید ناگهی دبیر برگزاری هفتمین دور از ۱۰ روز با عکاسان در این نشست با اشاره به شعار عکاسی، فرهنگ، جامعه در این رویداد عکاسانه گفت: رویکرد امسال این رویداد «چهره ایران» است که در امتداد آن رویکرد «نگاهی به خود و نگاهی به جهان» را انتخاب کردیم. همچنین عنوان «نگاه شخصی» که در دوره های گذشته برگزار شد به «به سوی نگاه شخصی» تغییرعنوان داد و تلاش کردیم مبانی و شرایط ایجاد یک نگاه خاص را تبیین کنیم.

وی از برنامه «جستجوی راه نو» در این رویداد خبر داد و افزود: فضایی مهیا کردیم تا افرادی که در راه عکاسی تجربه ای را به دانش تبدیل کردند بتوانند با سخنرانی‌های کوتاه، جذاب و موثر تجربه خود را انتقال دهند.

ناگهی از حضور بخش دانشگاهی در این رویداد نیز خبر داد و گفت: امسال دانشجویان در بخش دانشگاهی حضور پیدا می‌کنند و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مجموعه های مختلف خود را نمایش می دهند و همچنین به پایان نامه های عکاسی به صورت تخصصی پرداخته می شود.

دبیر برگزاری هفتمین دور از ۱۰ روز با عکاسان از ارائه محتوای پادکست و رادیو اینترنتی در این رویداد خبر داد و گفت: انجمن های تخصصی در گالری ها آثارشان را نمایش می دهند و همچنین نشست ها و کارگاه های تخصصی را برگزار خواهند کرد که این برنامه ها صرفا سخنرانی از سوی عکاس نیست و برای مثال یک پزشکی در حوزه حمل صحیح تجهیزات عکاسی و یا یک کارشناس در حوزه اقتصاد عکاسی مطالب خود را ارائه می دهد.

ناگهی با شاره به سختگیری‌های زیادی که برای عکاسان مستند اجتماعی در جامعه وجود دارد، گفت: در این دوره از شرایط ایران، ضرورت عکاسی مستند احساس می شود اما به دلیل وجود محدودیت ها این امر به عکاسی زیرزمینی تبدیل شده و در نتیجه شکل تحریف‌شده‌ای از جامعه را نشان می دهد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا نگاه مسئولانه در این حوزه مشکلات را رفع کند.

نشست خبری هفتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان، صبح امروز با حضور سیف‌الله صمدیان و مجید ناگهی برگزار شد. خانه هنرمندان در این دوره از ۱۴ الی ۲۳ آذرماه پذیرای هنرمندان و عکاسان خواهد بود.

 

نوشته مجبوریم به مسائل هنری عکس‌های موبایل دقت داشته باشیم

hotnewsعکس5 سال پیش • dahio.com • 59



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها