به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، چند روز پیش زنگ خاک در مدارس جنوب کرمان به صدا درآمد رییس جدید سازمان کشاورزی جنوب کرمان اعتقاد دارد توجه به کشت‌های جایگزین و کم آب، توجه به کشاورزی بیولوژیک و اکولوژیک از مهمترین راه‌های توسعه بخش کشاورزی منطقه ‌اند. نایب رییس اتاق بازرگانی هم می‌گوید با اینکه جنوب کرمان رتبه نخست آبیاری قطره‌ای را دارد، اما مالکان سطح زیرکشت را بالا برده‌اند که تاثیری در مصرف کم آب ندارد. معاون سازمان کشاورزی هم اعتقاد دارد اکثر کشاورزان برای سودهای زودگذر تناوب را رعایت نمی‌کنند که خاک را دچار آسیب می‌کند.

یک کارشناس خاک به «خبرآنلاین»گفت: «برتری خاک‌ها به یکدیگر در عمق حاصلخیزی است و جنوب کرمان به ویژه شهرستان فاریاب یکی از۱۰ خاک برتر کشاورزی جهان را دارد که عمق خاک آن ۳ تا۴ متر حاصلخیزی دارد.» مهندس بهبودی گفت: «آب و باد دو عامل مهم فرسایش خاک هستند که در بعد جهانی اهمیت فرسایش آب بیشتر است ولی در مناطق کویری وبادخیز اهمیت فرسایش بادی بیشتر است.» وی اضافه کرد: «مناطقی که در حوزه آبخیز هستند رسوبات بالادست را جمع می‌کنند و باعث حاصلخیزی خاک می‌شوند و در منطقه جنوب به مدیریت، حفاظت لازم و استفاده اصولی جهت حفظ خاک نیاز است.» صدیقه بهبودی تصریح کرد: «افزایش جمعیت و عدم مدیریت حفاظت خاک و عدم رعایت تغییر کاربری اراضی از عوامل است که در فرسایش خاک در منطقه تاثیر گذاشته که نیاز به مدیریت و دلسوزی مسوولان دارد تا از این فاجعه پیش روی جلوگیری شود.»

وی افزود: «خاک سطحی بر اثر باران یا آبیاری نیتروژن سطح آن از بین می‌رود و باید جهت تامین نیتروزن خاک و داشتن عملکرد محصول این کمبود را بااستفاده از کود جبران کنیم. بهتر است با آیش مناسب یا کشت بعضی از محصولات مثل یونجه که ریشه آن می‌تواند طی فرایند مناسب و همزیستی با یک نوع قارچ در خاک تولید نیتروژن کند استفاده کرد.» این کارشناس پیشنهاد داد: «مسوولان باید مانع تغییر کاربری اراضی شوند وچون نحوه آبیاری تاثیر مهمی در حفظ ساختار خاک دارد از پروژه‌های تحت فشار حمایت کنند»

سند بهره‌وری آب در حال تنظیم است

نایب رییس اتاق بازرگانی جنوب کرمان به«خبرآنلاین»گفت: «تمرکز ما روی بحث  مصرف بی رویه آب است و تمام تلاشمان این است ببینیم وضعیت بهره‌وری کشاورزی به چه شکل است.» محبان افزود: «قطعا مصرف بی رویه آب بر روی خاک نیز اثر می‌گذارد.هرچه خاک بی‌آب‌تر شود آسیب‌های جدی‌تری خواهد دید، سند بهره‌وری کشاورزی جنوب در حال تنظیم است که در یکی از برنامه خود مصرف آب را بررسی خواهد کرد. می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم کشاورزی را به بهره‌وری بیشتری برسانیم.»

آبیاری قطره‌ای زیاد ولی سطح زیرکشت بالا رفت

محبان اضافه کرد: «جنوب کرمان رتبه نخست آبیاری قطره‌ای در کشور را کسب کرده اما وضعیت به شکلی بوده که اگر ۵هکتار زمین تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته از سوی دیگر مالکان سطح زیرکشت را بالا برده‌اند که این نشان می‌دهد مصرف آب تغییر چندانی نکرده است. البته اندیشکده آب را هم در استان راه‌اندازی کرده‌ایم و به صورت حرفه‌ای برروی مطالعات آب کار می‌کنیم طبق مطالعات ما هرچه حجم آب کم و بیشتر تحلیل رود باعث خشک‌تر شدن خاک می‌شود که در بلندمدت اثرات مخربی را نیز بر روی خاک منطقه خواهد گذاشت و حجم زیادی از خاک را تخریب خواهد کرد.»

استفاده از ادوات کشاورزی کم شود

مهندس ساردویی معاون تولید و بهبود گیاهان سازمان کشاورزی به «خبرآنلاین»گفت: «خاک یک موهبت الهی است که خداوند در اختیار ما قرار داده و در همه ادیان الهی گفته شده که خدا ما را از خاک آفریده و دوباره به خاک بر می‌گردیم، خاک دراسلام مقدس است. برای تشکیل هر سانتی‌متر آن ۵عامل باید وجود داشته باشد اقلیم، توپوگرافی، سنگ اولیه و مادری که خاک از آن به‌وجود می‌آید، عامل موجودات زنده میکروسکوپی و عامل زمان، ممکن است برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک به صدها سال زمان نیاز باشد و در منطقه ما که رطوبت موجود نیست تشکیل خاک دیرتر اتفاق می‌افتد، بنابراین ارزش دارد این نعمت را حفظ کنیم، زیرا بیش از ۹۹درصد غذای بشر از خاک تشکیل می‌شود و بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری در جاهایی شکل گرفته که آب و خاک حاصلخیز وجود داشته مانند تمدن بین‌النهرین، هلیل‌رود و چین و…و طبق تاریخ از بین رفتن اکثر تمدن‌ها نیز به خاک بستگی داشته است و باید مدیریت صحیحی روی آن انجام دهیم.»

ساردویی اضافه کرد: «باید خاک را به عنوان یک موضوع زنده بشمریم اگر خاک را بد مدیریت کنیم می‌میرد، فرسایش آبی و بادی نباید اتفاق بیفتد و جلوی از بین بردن پوشش گیاهی را بگیریم، در کشاورزی خاک را متراکم نکنیم و تا جایی که می‌توانیم در زمین زراعی کمتر از ادوات کشاورزی استفاده کنیم، بقایای گیاهی را نسوزانیم،مصرف کود و سم به اندازه باشد سم مانند دارو است و ممکن است عوارض جانبی آنها خاک را از بین ببرد به عنوان یک کارشناس کشاورزی می‌گویم شعارما قدرت ما خاک ما باشد.»

افراد برای منفعت زودگذر از خاک مراقبت نمی‌کنند

وی افزود: «در قالب کلاس‌های آموزشی سعی می‌کنیم راه‌هایی را به کشاورزان نشان دهیم تا جلوی از بین رفتن خاک گرفته شود ولی متاسفانه افراد برای منفعتی زودگذر کارهای لازم را انجام نمی‌دهند و توصیه ما به کشاورزان این است تناوب و آیش را رعایت کنند. متاسفانه در جنوب کرمان این مساله رعایت نمی‌شود. البته یک لایحه در مورد خاک به مجلس رفته که امیدواریم تصویب شود تا خاک به عنوان ثروت ملی حفظ شود و هرکس هرطور دلش خواست با خاک رفتار نکند. ما تعداد زیادی از فروشگاه‌هایی که کود و سموم غیرمجاز می‌فروشند را پلمب کردیم و این می‌تواند آلودگی خاک را کم کند.»

۴۶

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 126



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها