، ایرج حریرچی، معاون درمان و آموزش پرشکی وزرات بهداشت مهمان برنامه صبحگاهی شبکه دوسیما، «در انتهای الوند» چهارشنبه ۷ خردادماه بود. او در مورد اوضاع کرونا در کشور گفت: اوضاع کرونا تا زمانی که حتی یک بیمار مبتلا هم داشته باشیم، خوب نیست اما نسبت به اوجی که در هفته دوم فروردین ماه چه از نظر تعداد بستری و چه از نظر مرگ و میر داشتیم تا حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است. البته شناسایی موارد سرپایی کاهش ۳۵ درصدی داشته است و علت آن بیماریابی فعال ماست.

وی در مورد غربال‌گری مردم گفت: ما دو کار انجام می‌دهیم؛ اولا کسانی که علامت دارند حتی به صورت خفیف، غربال‌گری می‌شوند؛ ما یکبار کل مردم ایران را غربال‌گری کردیم و حالا دور دوم آن را آغاز کرده‌ایم. بنابراین هر کس کوچکترین علامت را هم دارد، تست می‌دهد و در آمار قرار می‌گیرد. کار بعدی که انجام می‌دهیم تعقیب کسانی است که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند. از نظر ما هر کسی که تستش مبتلا شده است باید ۱۰ نفر از اطرافیانش شامل خانواده و همکاران مورد تعقیب قرار گیرند. این مساله باعث می‌شود که آنان در مراحل اولیه شناسایی شده، فرد آگاه شده و دیگران را آلوده نکند. علاوه بر این وقتی فردی زودتر آگاه می‌شود با توجه به این که عمده درمان این بیماری استراحت است، بیشتر استراحت کرده و زودتر خوب می‌شود.

حریرچی تاکید کرد: دقت داشته باشید که ما دو طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی را هم در دستور کار داریم؛‌ مردم ما بسیارخوب در این دو طرح عمل کردند و برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته شاهد تظاهرات و غارت و … نبودیم. با این حال این دستاوردها شکننده است و هر تخطی از آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. برای مثال سفر به نقاط زرد، عدم ماسک زدن و … بسیار خطرناک است. باید تاکید کنم که ۹۶ درصد سالمندان ایرانی به توصیه در خانه بمانیم عمل کردند. ۶۰ درصد آنان کل تماس خود با اطرافیان را قطع کردند و ۸۲ درصد فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کردند. تعطیلی مدارس و دانشگاه نیز نوعی فاصله‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود.

او در مورد وضعیت خوزستان گفت: حال خوزستان به بدی دو سه هفته گذشته نیست و در حال بهبود است. البته ممکن است به دلیل همان توضیحی که دادم افزایش‌های موردی داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اصنافی که هنوز اجازه فعالیت ندارند، گفت: هنوز اجازه فعالیت به تالارها را ندادیم چرا که مبنای کار آنان تجمع برای جشن و شادی است. بعضی ورزش‌های نزدیک نظیر کشتی، تکواندو و … هنوز اجازه فعالیت ندارند. علاوه بر این با علم به مشکلات خانم‌های کارمند هنوز اجازه فعالیت به مهدکودک‌ها را ندادیم چرا که فاصله فیزیکی برای بچه‌ها خیلی معنی‌دار نیست. همچنین با این که اجازه فعالیت به قهوه‌خانه‌ها براساس درخواست صنف را دادیم اما قلیان همچنان ممنوع است. بازگشایی استخر در شهرهای قرمز ممنوع است. البته آب آن مشکلی ندارد چرا که کلر ویروس را از بین می‌برد اما رختکن‌ها و … جز مناطق حساس است. با این حال همه مردم باید توجه داشته باشند هر صنفی که حتی اجازه بازگشایی هم دارد اگر نکات بهداشتی را رعایت نکند، فعالیتش غیرقانونی است. خیلی از صنوفی که کار می‌کنند، غیرقانونی‌اند یعنی حتی از صنف خود نیز مجوز ندارند. ما فقط براساس پروتکل‌های بهداشتی مجوز می‌دهیم.

وی افزود: مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه خود QR کد واحد صنفی را اسکن کرده و ضمن دریافت اطلاعات شناسایی واحد صنفی به ۵ سوال پاسخ دهند. اگر موبایلی نتوانست کدی را اسکن نماید یعنی آن کد تغلبی است. علاوه بر این اگر کسی گوشی هوشمند نداشت می‌تواند به شماره ۱۹۰ زنگ زده و اطلاع دهد کدام واحد رعایت می‌کند و کدام واحد رعایت نمی‌کند.

او در مورد وضعیت دیگر کشورها در مقابله با کرونا گفت: وضعیت اصلا خوبی ندارند و می‌بینید که کشوری مثل آمریکا به ۱۰۰هزار فوت ناشی از این ویروس رسیده است. علاوه بر این کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و … نیز دارای مشکل هستند. به عبارت بهتر باید گفت که بسیاری از نظام‌های پزشکی و بهداشتی کشورهای مختلف در مقابله با این بیماری رفوزه شدند. برای مثال سیستم NHS‌ انگلستان که بسیار معروف بود هم به مشکلات عدیده‌ای خورده است. علاوه بر این با توجه به این که کشورهای نیم‌کره جنوبی وارد فصل سرما می‌شوند با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. وضعیت برزیل، اکوادور و … بسیار بد است. باید بگویم تا زمانی که واکسن موثر پیدا نشود، کرونا با ما همراه خواهد بود.

حتی اگر تا آخر امسال واکسن آن کشف شود، تولید انبوه آن و در اختیار عم

وم قرارگرفتنش معضل دیگری است. پیش‌بینی می‌شود که به طور متوسط ۱۸ ماه برای کشف واکسن زمان ببرد که تاکنون ۴ ماه آن گذشته است. حتی اگر واکسن هم کشف شود معلوم نیست تمام شود چرا که برای مثال واکسن آنفولانزا کشف شده است اما در هر دوره نوع جدیدی از ویروس خودش را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد تا یکسال آینده کرونا همراه ما باشد.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گرما باعث کاهش مبتلایان کرونا می‌شود یا خیر، گفت: یک زمان گفته می‌شد که گرما خود ویروس را از بین می‌برد که فعلا مستنداتی از این قضیه وجود ندارد همانطور که دیدید در فصل تابستان کشورهایی مثل برزیل، آفریقا و … این ویروس حضور داشت. البته با توجه به این که این ویروس تنفسی است، در فصل سرما به دلیل این که مردم بیشتر در فضاهای بسته حضور دارند احتمال انتقال بالا می‌رود. البته فرضیه برعکس نیز وجود دارد و اکنون گفته می‌شود دلیل بالارفتن تعداد مبتلایان در بعضی استان‌های گرم ما به این دلیل است که درب‌ها بسته شده و کولر گازی روشن می‌شود. کولر گازی نیز هوا از بیرون نمی‌گیرد و هوای داخل را گرفته و خنک می‌کند.

معاون وزیر بهداشت در مورد ساخت واکسن کرونا توسط ایران گفت: ما هم در مورد واکسن کرونا کارهای مهمی را انجام می‌دهیم؛ خود وزیر محترم شخصا گروه‌هایی را هدایت می‌کنند و بی سر و صدا کارهای مهمی را انجام می‌دهیم. ممکن است ما جز تولیدکنندگان اولیه باشیم با این حال نکته مهمی که وجود دارد این است که از بین تمام گروه‌های تولیدکننده واکسن کدامیک موثر واقع می‌شود و آیا می‌توانیم آن واکسن موثر را در داخل تولید کنیم یا خیر.

حریرچی در پایان در مورد بازگشایی مدارس گفت: قبلا به غلط تصور می‌شد که این بیماری فقط افراد مسن را می‌گیرد اما باید گفت که افراد جوان و کودکان هم کرونا می‌گیرند. جالب است بدانید که با توجه به بیشتر شدن تست‌های غربال‌گری در سراسر دنیا مشخص شده است که جوانان بیشتر هم مبتلا به کرونا می‌شوند اما چون بی‌علامت یا کم علامت هستند مشخص نمی‌شدند اما حالا که تست‌ها انجام می‌شود معلوم می‌شود که آنان هم بیمار می‌شوند. علاوه بر این فرضیه‌هایی وجود دارد که کودکان نیز به همان اندازه مبتلا می‌شوند اگرچه خطر پایینی دارند. خطر بالقوه این است که بچه‌ها مبتلا شوند و بزرگترهای خود را مبتلا کنند. بنابراین همواره گفته‌ایم که در اپیدمی‌های تنفسی مدارس زودتر از بقیه باید بسته شوند و دیرتر از همه باید باز شوند. برای مثال در مورد امتحانات سال نهم نگرانی‌هایی بین مردم وجود دارد؛ در خوزستان این امتحانات را تعطیل کردیم و کمی کار پیچیده است.

۲۳۵۲۳۷

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 4



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها