مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ یعنی بدن شما در تبدیل کربوهیدرات خوراکی ها به انرژیم عملکرد ضعیفی دارد به همین دلیل قند خون بالا می شود و در طول زمان خطر بیماری های قلبی،کوری و آسیب به سایر اندام ها افزایش پیدا میکند.

هر آنچه بایددر مورد علل و درمان دیابت نوع ۲ بدانید

مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ یعنی بدن شما در تبدیل کربوهیدرات خوراکی ها به انرژیم عملکرد ضعیفی دارد به همین دلیل قند خون بالا می شود و در طول زمان خطر بیماری های قلبی،کوری و آسیب به سایر اندام ها افزایش پیدا میکند. این بیماری در تمام سنین افراد را مبتلا می کندو علایم اولیه آن خفیف است. حدود یک سوم افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از آن بی خبرند.

آب خوردن
غلب افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ علامتی ندارند. علایم اولیه ممکن است با تشنگی زیاد، خشکی دهان اشتهای زیاد مثلا هر ساعت یک بار، کاهش وزن یا افزایش وزن غیر عادی همراه باشد.

خستگی چشم
همان طور که سطح قند خون شما بالا می رود ممکن است با مشکلاتی از قبیل سردرد، مشکل بینایی و خستگی روبرو شوید.

نشانه هایی که می گوید مشکلتان جدی است

در بسیاری از موارد تا زمانی که عوارض جدی نشود، دیابت نوع ۲ تشخیص داده نمی شود. عوارض جدی ابتلا به این بیماری عبارتند از:

بریدگی ها و زخم هایی که به کندی بهبود پیدا می کنند

عفونت مخمری یا عفونت ادراری مکرر

خارش پوست به خصوص در کشاله ران

دیابت نوع ۲ می تواند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهید

دیابت می تواندبه عروق خونی و اعصاب شما در ناحیه تناسلی آسیب برساند که منجر به از دست دادن احساس و ارگاسم می شود. زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض خشکی واژن هستند. حدود یک شوم افراد مبتلا به دیابت به نوعی مبتلا به مشکلات جنسی می شوند. بین ۳۵ تا ۷۰ درصد مردان مبتلا به این بیماری در طول زندگی خود به برخی ناتوانی های جنسی دچار می شوند.

بیشتر بدانید : بهبود رابطه جنسی در بیماران دیابتی

عامل خطری که می توانید کنترل کنید

تلویزیون دیدن
برخی عادت های غیر بهداشتی و بیماری های مرتبط با شیوه زندگی شما احتمال بروز دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. از جمله :

داشتن اضافه وزن به خصوص دور کمر

سبک زندگی بی تحرک

سیگار کشیدن

خوردن گوشت قرمز، فراوری شده، محصولات لبنی، چربی و شیرینی

سطح کلسترول و تری گلیسرید ناسالم

عوامل خطری که نمی توانید کنترل کنید

سایر عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ از کنترل شما خارج است از جمله :

نژاد یا قومیت : اسپانیایی ها، آفریقایی های آمریکایی، بومیان آمریکا و آسیایی ها بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی : اگر والدین یا خواهر و برادر شما مبتلا باشند احتمال ابتلای شما افزایش پیدا می کند.

سن : ۴۵ سال به لالاتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان

خانواده در رستوران

اگر این مشکلات را داشته باشید احتمال این که در آینده مبتلا به دیابت نوع ۲ شوید زیاد است:

دیابت بارداری

نوزادتا موقع تولد بالای ۴ کیلو باشد

سندرم تخمدان پلی کیستیک

انسولین چگونه کار می کند

معده و پانکراس

در یک فرد سالم، انسولین به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. معده شما کربوهیدرات را به قند تجزیه می کند تا وارد جربان خون شده و پانکراس مقدار مناسب انسولین برای تبدیل قند به انرژی سلول ها ترشح می کند.

ناهماهنگی متابولیسم

جذب انسولین
در دیابت نوع ۲ سلول های شما نمی توانند به درستی از قند استفاده کنند بنابراین قند در خون باقی می ماند. اگر مشکل مقاومت بهانسولین داشته باشید بدن شما هورمون انسولین را ترشح می کند ولی سلول های شما به آن پاسخی نداده و از آن استفاده نمی کنند اگر شما مدتی است که مبتلا به دیابت نوع ۲ شده اید و آن را درمان نکرده باشید پانکراس به اندازه کافی انسولین ترشح نخواهد کرد.

دیابت نوع ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

نمونه خون
آزمایش خون و آزمایش A1c میزان متوسط قند خون در طی ۲-۳ ماه گذشته را نشان می دهد.

رژیم غذایی مناسب دیابت نوع ۲

رژیم دیابت

شما می توانید با تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن سطح قند خون را کنترل کنید. باید مقدار کربوهیدرات هر وعده غذایی خود را کنترل کنید.

بیشتر بدانید : درمان دیابت نوع ۲ با رژیم پر فیبر

اهمیت ورزش

دمبل پشت بازو
ورزش منظم مانند تمرینات قدرتی یا پیاده روی باعث افزایش مصرف انسولین در بدن و کاهش سطح قند خون می شود. فعلیت به کاهش چربی بدنف فشار خون و بیماری های قلبی هم کمک می کند. سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط داشته باشید.

آرامش کلید موفقیت شماست

یوگا
استرس باعث افزایش فشار و قند خون میشود. برخی افراد برای مقابله با استرس پرخوری می کنند ولی به جای آن باید از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا تجسم استفاده کنید. صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده با مشاور هم برای شما مناسب است.

داروهای خوراکی دیابت نوع ۲
قرص دیابت
اگر با رژیم غذایی و ورزش نمی تواند قند خون را کنترل کنید مسلما پزشکتان برای شما دارو تجویز خواهد کرد. انوع مختلف قرص های دیابت وجود دارد. برخی از آن ها پانکراس را برای تولید انسولین بیشتر تحریک می کنند و برخی دیگر به هضم بهتر کربوهیدرات در بدنتان کمک می کنند و برخی تجزیه انسولین را آهسته می کنند.

انسولین فقط برای دیابت نوع ۱ نیست
درمان دیابت

پزشک شما ممکن است در اولین مرحله از ترکیب انسولین و قرص استفاده کند. انسولین به بیماران دیابت نوع ۲ کمک می کند. در صورتی که پانکراس شما انسولین ترشح نکند، مصرف انسولین جزو درمان روزانه شما قرار خواهد گرفت.

تزریق غیر انسولینی
تزریق

داروهای تزریقی غیر انسولینی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ در دسترس هستند. این تزریقات باعش می شود که بدن شما میزان انسولین لازم برای قند خون را کنترل کند.

چرا آزمایش قند خون مهم است

معمولا آزمایش قند خون هنگام بیدار شدن، قبل و بعد از غذا و ورزش و قبل از خواب انجام می شود و نتیجه آن نشان دهنده روند صحیح یا غیر موثر درمان خواهد بود.

مشکلات قلبی عروقی در مبتلایان به دیابت نوع ۲

گرفتگی رگ
اگر بیماران دیابتی رژیم غذایی سالم و ورزش نداشته باشند احتمال ایجاد پلاک در شریان های آن ها بیشتر است. این ماده چسبنده جربان خون را کاهش داده و خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد و احتمال حمله قلبی و سکته را  افزایش می دهد. حدود دو سوم از افراد مبتلا به دیابت مبتلا به بیماری های قلبی می شوند.

عوارض کلیوی
آزمایش ادرار
دیابت احتمال بیماری های کلیوی مزمن را ا فزایش می دهد و عامل نارسایی کلیه است. کنترل قند خون، فشا رخون و کلسترول می تواند عوارض را کاهش دهد.

مشکلات چشمی

خونریزی شبکیه

قند خون بالا عروق خونی کوچک که اکسیژن و مواد مغزی شبکیه را تامین می کنند تحت تاثیر قرار می دهد که به نام بیماری رتینوپانی دیابتی شناخته می شود و می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

درد عصبی دیابتی

جاسوزنی

با گذشت زمان، دیابت کنترل نشده و قند خون بالا می تواند منجر به آسیب عصبی شود. علایم آن عبارتند از سوزن شدن، بی حسی، درد و مور مور شدن که اغلب در انگشتان دست و پا مشاده می شود. کنترل  دیابت می تواند به جلوگیری از این آسیب ها کمک کند.

جراحات پا می تواند خطرناک شود
زخم پای دیابتی
آسیب های عصبی دیابتی باعث می شود که اعصاب حسی ضعف شوند و متوجه زخم ایجاد شده نشوید. در عین حال سخت شدن سرخرگ ها جریان خون به پا را کاهش دهد و کوچیکترین آسیب ها باعث زخم های شید و عفونت منجر به قطع پا شود.

دیابت دندان و لثه را هدف قرار می دهد
معاینه دندان

بالا بودن سطح قند خون باکتری هایی ایجاد کننده پلاک روی دندان را تغذیه می کند و انباشت پلاک منجر به ایجاد پوسیدگی و حفره و بیماری های لثه می شود و با تضعیف لثه منجر به ایجاد عفونت شود.

آیا می توان از دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد

دوچرخه سواری

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باید دستورات سلامتی که برای جلوگیری از بیماری های قلبی گفته می شود را رعایت کنید :

رژیم غذایی سالم

نیم ساعت ورزش ۵ روز در هفته

آزمایش دوره ای

افراد مبتلا به دیابت می توانند با تغییرات سبک زندگی و مصرف دارو از عوارض بیماری جلوگیری کنند.

سیمرغ

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 160



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها