استاد، مولف ، خوش صحبت و قابل احترام و کلی واژه ستایش آمیز می توان در مدح کمال تبریزی دوست‌داشتنی به کار برد ، اصلا می توان برای گفته هایش در نقد یا بهتر بگوییم تحقیر فراستی ایستاده تا دقایقی طولانی کف زد اما در کمال احترام وقتی «ما همه با هم هستیم» را دیده باشیم، فارغ از آنچه از گذشته این کارگردان شهیر در ذهن داریم،باید بپرسیم کجای گفته های فراستی غلط است آقای تبریزی؟

مروری بر گفته های میز نقد برنامه هفت درباره فیلم جدید تبریزی که از سوی فهیم، نقیبی و فراستی عنوان شده، گویای انتقاد هر سه نفر به فیلم از فیلمنامه تا اجرا است و فیلم را هر سه منتقد کاری ضعیف دانسته اند.

حال اینکه فراستی در  آن بحث گفته:« وقتی پول چنین فیلم پرهزینه ای از دلالی وارد می شود، حاصلش جای اثر فاخر فرهنگی، به دلالی بدل می شود.» رنجش خاطر کمال تبریزی را به همراه داشته و به منتقد ریشوی ژولیده تاخته است.

اینکه سرمایه «ما همه با هم هستیم» از کجا آمده و آیا اتهام دلالی درست یا نه، کاملا به کنار اما همین ویدئوی ۱۴ دقیقه‌ای اخیر گفت و گوی کمال تبریزی عزیز در کافه خبر خود پر از ابهاماتی است که کفه ترازو را به سمت صدق گفتار فراستی و دوستانش سنگین می کند.

در این باره بیشتر بخوانید:

کمال تبریزی: فراستی «ام الفساد» منتقدان است 

او ابتدا پذیرفته این فیلمش کمدی است. بعد گفته یک عده‌ای که ۸۰ درصد هزینه ساخت کمدی‌های‌شان صرف دستمزد می‌شود، مافیایی راه انداخته‌اند پر سود و هر کسی وارد این بازار شود را می‌زنند.

قبل‌تر خودش و میرکریمی از طنز فاخر بدون شوخی‌جنسی گفته بودند. اینکه فیلم‌شان طنزی شریف است .

این گفته ها را آنگاه با خروجی فیلمی که قرار است کمدی باشد تطبیق دهید. به راستی کدام قهقه‌ای را برای کدام یک از دقایق فیلم گرفته‌اید استاد؟

به راستی کسی که مارمولک را ساخته واقعا خودش از دیدن «ما همه با هم هستیم» خنده اش میگیرد؟

تازه اصلا نمی‌خواهد کار را با «لیلی با من است»یا «مارمولک»تان مقایسه‌اش کنید که با خیلی از طنزهای شناسنامه دار همین سال‌های اخیر مقایسه اش کنید. واقعا کاری فاخر که موقعیت خنده‌دار ایجاد کند ساخته اید؟

یا اجتماعی از ستاره‌ها را شکل داده‌اید که مردم را ترغیب به دیدن‌شان کنید و شاید به زور خنده‌ای هم بر لب‌های‌شان بنشیند؟

آیا غیر از این است که شما هم همان حدود ۸۰ درصد کل بودجه تولید نجومی فیلم را هزینه دستمزدهای میلیاردی فیلم کرده اید و البته سر آخر برای اینکه برای کاراکتری مثل گلزار که نقشی نداشته اید، نقشی وصله کردید و تا ته فیلم مدام به مخاطب یادآوری می کنید این گلزاری که عکسش در پوسترهای مان بود، سورپرایز فرش قرمزمان بود را یادتان هست؟  همان که اینجا در فیلم روی صندلی نشسته، میدانید فقط برای اینکه شما هوادارانش به سالن سینما بیایید، اینجا نشسته؟!

همین جا و در همین بخش از حرف‌های‌تان به توئیت ایزد مهرآفرین گریزی زدید و فرمودید کل گردش مالی سینما ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد است و پول ساخت یک برج در سعادت آباد نمی شود و این حرف‌ها درباره پول های مشکوک فقط برای لطمه زدن به سینماست. گفتید طرح این بحث‌ها از سوی تلویزیون برای تخریب سینماست.

  نه اینکه از اساس بتوان گفته تان را رد کرد . چه درباره تلویزیون و چه درباره چانه کوچک هنر در کل هزینه‌های بی در و پیکر از بیت المال.

اما نگاهی به فهرست بلندبالای اختلاسگران بیاندازید. تمام‌شان در همین حد ، لقمه ای ناچیز برای ورزش و هنر گرفته اند و شبیخون زده اند به بیت المال و جیب مردم.

اتفاقا نگاهی بیاندازید به فهرست همه آنهایی که قبلتر از همکیشان شما در سینما با این اخلالگران اقتصادی کار کردند و پروژه‌هایی از این دست ساخته اند. 

چه جالب که تقریبا همگی جملاتی که می گویند از همین دست است . از این گفتند که این ارقام بین اختلاس‌ها هیچ است و اقلا صرف کار فرهنگی شده.

  اما تنها اتفاقی که افتاده آنها ابزاری شدند برای دوستان مفسد تا راحت‌تر بشویند و میلیاردها را بالا بکشند.

   مثلا از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که از بودجه فرهنگیان به تاراج رفته، ۱۲ میلیارد تومانش صرف ساخت یک سریال شبکه نمایش خانگی شده تا آقایان اسم و رسمی هم پیدا کنند و اتفاقا هزینه برخورد با آنها برای حکومت بالاتر برود. 

این نکته دردناک ماجراست که هنر ما چه مفت خودش را به این فساد فروخته.

درباره سرمایه گذار کار شما و کارهای همزمانی که شبهه درموردشان وجود دارد نمی توان با قطعیت سخن گفت چون هنوز سیستم قضایی کشور در موردشان اعلام جرمی نکرده اما درباره کارتان ، آنچه روی پرده می بینیم و می گویند ۲۰ میلیارد هزینه داشته و اقلا باید ۵۰ میلیارد بفروشد تا سودده باشد، خود منصفانه قضاوت کنید.

آیا انتقادها از فیلم نارواست؟آیا حقه تان در بازی با اسم ستاره ها برای گول زدن مخاطب، اسمش فساد نیست؟ دروغ نیست؟ ریا نیست؟ حالا اگر کمی منصفانه ببینید اگر تنها بخشی از آنچه گفته شده را در کارتان پیاده کرده‌اید، حتما حق خواهید داد که بگوییم با برچسب زنی باب نقد را نبندید. این بار فراستی، بار قبل نیما حسنی نسب و مهرزاد دانش و احتمالا در ادامه از دیگرانی که جسارت کنند و بگویند از فیلم‌تان محظوظ نشدند.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 324



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها