سپهر ستاری: بلوگرانا در آن زمان در بحران مالی عجیب دست‌وپا میزد و پس از شکست سنگین و تحقیرانه 8 بر 2 مقابل بایرن مونیخ در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، شرایط نامناسبی داشت. «رونالد کومان» یک انتخاب پر از ریسک برای نیمکت بارسا به حساب می‌آمد، «لوئیس سوارس» خود را در نزدیکی درب خروج باشگاه می‌دید و لئو خسته از تمامی این اتفاقات اعلام کرده بود که قصد جدایی دارد.

زمانی که مسی پس از کش‌وقوس‌های فراروان در نهایت در «نیوکمپ» ماندنی شد، بسیاری بر این باور بودند که پیشبینی والدانو به حقیقت پیوند خورده. فوق‌ستاره آرژانتینی در 8 مسابقه ابتدایی خود در فصلی که ظاهراً آخرین ماه‌های حضورش در ترکیب آبی‌واناری‌ها بود، تنها 3 گل به ثمر رساند که دو تای آنها هم از روی نقطه پنالتی بود! با این حال اما والدانو در یک مورد اشتباه می‌کرد؛ اینکه دیدن مسی در پیراهن تیمی دیگر، نه تنها آسان نیست بلکه می‌تواند با تماشای یک فیلم ترسناک مترادف باشد! به همین دلیل هم بود که همه هواداران بارسلونا و شاید اکثر فوتبال‌دوستان از تصمیم لحظه‌آخری لئو خوشحال شدند و به چشم دیدند که فوق‌ستاره هم به شکل غیرمنتظره‌ای خوشنود شده.

مباحث پیرامون آینده مسی چه قبل از شروع فصل گذشته و چه این روزها که شایعاتی در خصوص جدایی‌اش از بارسلونا به دلیل مشکلات مالی سر زبان‌ها افتاده، همواره یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها بوده. فوق‌ستاره آرژانتینی همیشه دو گزینه را پیش روی خود داشته؛ اول اینکه دوران حرفه‌ای خودش را در بارسا به پایان برساند، تبدیل به بهترین بازیکن تک‌باشگاهی جهان شود و احتمالا رکورد 1000 بازی با لباس آبی‌واناری‌ها را به ثبت برساند. گزینه دوم هم جدایی از این تیم و اثبات توانایی‌هایش در یک کشور دیگر و لیگی متفاوت است. در این صورت گزینه‌های روی میز متنوع خواهد بود؛ از کار کردن مجدد با «پپ گواردیولا» اینبار در منچسترسیتی و هم‌تیمی شدن دوباره با «نیمار جونیور» در پاری‌سن‌ژرمن گرفته، تا بازگشتِ مسی به باشگاه دوران کودکی‌اش در آرژانتین.

در این بین افراد معدودی هم وجود دارند که فکر می‌کنند فوق‌ستاره آرژانتینی برای تطبیق خود با لیگ برتر انگلیس و لیگ یک فرانسه با مشکل مواجه خواهد شد! البته او با پیوستن به سیتی و PSG، فرصت حضور در تیم‌هایی را خواهد داشت که معمولاً قهرمان لیگ‌های داخلی خود هستند. بله؛ قرارگیری در ترکیب این دو تیم، فرصت درخشش و قهرمانی با آنها برای اولین بار در لیگ قهرمانان را فراهم می‌کند اما واقعیت امر اینجاست که هر دو تیم بدون مسی هم به فینال و یک قدمی فتح جام در این رقابت‌ها رسیده‌اند. سوال اینجاست که آیا مسی می‌تواند به طرز فاحشی در ترکیب سیتیزن‌ها یا میلیونرهای پاریسی تفاوت ایجاد کند؟ فراموش نکنید که منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن بدون مسی هم در سال‌های اخیر به اکثر خواسته‌های خود رسیده‌اند اما بارسا قطعاً بدون لئو به مشکل جدی بر خواهد خورد! این نکته را حتی خوشبین‌ترین هوادار بلوگرانا نیز می‌داند.

مسی فصل گذشته با حضور در بارسلونای ضعیف‌شده، شاید بیش از حضور در تیم‌هایی همچون سیتی و پاریس توانایی‌های بی‌بدیل خود را یک بار دیگر به تصویر کشید و اثبات کرد قادر به انجام چه کارهایی است. او در یک تیم نه‌چندان قدرتمند، مثل همیشه در لالیگا تاثیرگذار ظاهر شد و عناوین «بهترین گلزن»، «بهترین پاسور» و «بهترین دریبل‌زن» فصل را به خود اختصاص داد؛ یعنی به تنهایی اندازه سه بازیکن کلاس جهانی به هنرنمایی پرداخت.

مشکل اما اینجاست که ما فوتبال‌دوستان آنقدر به درخشش مسی عادت کرده‌ایم که از یاد می‌بریم او حتی در پایین‌تر از حد خودش هم، همچنان بهترین بازیکن جهان است. ستاره‌ای که در بیش از 50 درصد بازی‌های خود، جایزه «بهترین بازیکن زمین» را به خانه برده! کسب عنوانِ قهرمانی در رقابت‌های «کوپا آمه‌ریکا» هم مثال دیگری از توانایی‌های لئو در رساندن یک تیمِ متوسط به چیزی فراتر از لیاقتش است. گر چه مسی در پیروزی یک بر صفر مقابل برزیل در بازی فینال به صورت مستقیم تاثیرگذار نبود اما پیش از بالا بردن جام قهرمانی به عنوان کاپیتان آلبی‌سلسته، جایزه بهترین بازیکن و بهترین گلزن مسابقات را از آنِ خود کرد.

از یاد نبرید که در تمام این سال‌ها عدم فتح جام ملی توسط مسی، به عنوان یک نقیصه مطرح میشد! نگرشی عجیب و غریب! در میان آن همه جام رنگارنگ و پرتعداد، آیا نبود یک جام باعث می‌شود توانایی‌های یک فوق‌ستاره زیر سوال برود؟ واقعاً دیدگاه مسخره‌ای است! اما حالا فوق‌ستاره آرژانتینی تمام بهانه‌های موجود را هم از بین برده.

اگر بارسلونا در فصل گذشته هم ترکیبی همانند فصل 15-2014 را در اختیار داشت، مطمئن باشید مسی 10 قهرمانی در لالیگا را به 11 تبدیل می‌کرد! حتی شاید جام قهرمانی نقره‌ای رنگ اروپا را هم بالای سر می‌برد.

سخت است که بدون اطلاع از پشت‌پرده‌ها، از این بگوییم که خبر جدایی مسی از بارسلونا آیا ترفندی از سوی آبی‌اناری‌ها برای فشار به لالیگاست یا واقعاً طی روزهای آینده شاهد خروج فوق‌ستاره آرژانتینی از «نیوکمپ» خواهیم بود اما اگر بخواهیم کاملاً صادقانه سخن بگوییم باید اعتراف کنیم که از نظر فوتبالی، لئو نشانه‌های کمی از افت را نشان داده و بدون داشتن مالکیت توپ کم‌اثر شده اما اگر شما به عنوان مالکین باشگاه‌های بزرگ اروپایی از جمله سیتی، PSG و یا حتی بارسا، این شانس را داشته باشید که «بهترین گلزن»، «بهترین پاسور» و «بهترین دریبل‌زن» فصل گذشته لالیگا را استخدام کنید، آیا در این خصوص دچار تردید می‌شوید؟

مسی همچنان بهترین فوتبالیست جهان است حتی در 34 سالگی! پس کاملاً طبیعی‌ست که هر باشگاه برای جذب او به آب‌وآتش بزند.

نویسنده: مایکل کاکس

مترجم: سپهر ستاری

258 41

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 6

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها