علوم پزشکی یکی از حوزه‌های علمی گسترده‌ است که شامل بررسی ساختار، عملکرد و بیماری‌های بدن انسان و روش‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن‌ها می‌شود. علوم پزشکی به چندین رشته و گرایش تقسیم می‌شود که هر یک دارای شرایط تحصیلی، مهارت های لازم، تخصص و بازار کار خاص خود هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته‌های علوم پزشکی و بازار کار آن‌ها از جمله وضعیت استخدام داروساز، پزشک اطفال، پرستار و… بپردازیم.

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی یکی از رشته های تجربی است که به آموزش دانش و مهارت‌های لازم برای تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اختلالات فیزیولوژیک، روانپزشکی و سایر مسائل مرتبط با سلامت می‌پردازد. قبولی در رشته های پزشکی در دانشگاه‌های برتر ایران از جمله دانشگاه علوم پزشکی، نیازمند کسب رتبه کمتر از 5 هزار در کنکور تجربی است. امکان تحصیل بدون کنکور در هیچکدام از رشته های تحصیلی پزشکی وجود ندارد.

رشته پزشکی در ایران حداقل ۷ سال طول می‌کشد که شامل ۴ سال علوم پایه، ۲ سال فیزیوپاتولوژی، ۱ سال کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی به مدت 2 سال است. فارغ التحصیلان رشته پزشکی در ایران بعد از گذراندن طرح خدمت به جامعه، مجاز به تأسیس مطب پزشکی خود یا کار کردن در بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خصوصی و دولتی هستند. بازار کار اغلب رشته‌های پزشکی از جمله استخدام داروساز، پرستار، پزشک عمومی و… در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار است.

برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های استخدام کارشناس شیمی در شرکت داروسازی این لینک را مشاهده کنید.

معرفی رشته‌های علوم پزشکی

رشته پزشکی به چندین گرایش تخصصی و فوق تخصصی تقسیم می‌شود که هر یک دارای شرایط تحصیلی، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های بالینی خاص خود هستند. برخی از گرایش‌های مهم پزشکی که بازار کار مناسبی در ایران دارند در ادامه آورده شده است.

پرستاری

رشته پرستاری یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است که دانشجویان آن پس از چهار سال تحصیل، مدرک کارشناسی پرستاری را دریافت می‌کنند. تقاضای بازار کار رشته پرستاری به دلیل نیاز فزاینده جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی بالا است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با حقوق مناسبی شروع به کار کنند.

زنان و زایمان

زنان و زایمان یکی از گرایش‌های تخصصی پزشکی است که به بررسی و درمان بیماری‌‌ها، مشکلات و شرایط خاص مرتبط با زنان مثل حاملگى، زایمان و دوران نقاهت مى‌پردازد. فارغ‌التحصیلان این تخصص می‌توانند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز بهداشتی مشغول به فعالیت شوند. تقاضای بازار کار این تخصص به دلیل نیاز فزاینده جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی زنان و نوزادان بالا است.

داروسازی

رشته داروسازی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که به ارائه خدمات دارویی به جامعه می‌پردازد و همواره تقاضای بالایی برای استخدام داروساز وجود دارد. فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند در صنایع داروسازی، داروخانه‌ها، بخش‌های تحقیقاتی و آموزشی مشغول به فعالیت شده یا به تحصیلات تکمیلی خود در گرایش‌های مختلف این رشته ادامه دهند. بازار کار رشته داروسازی به دلیل نیاز فزاینده جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی و تولید دارو بالا است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با حقوق مناسبی شروع به کار کنند.

متخصص اطفال

تخصص اطفال، یکی از گرایش‌های تخصصی پزشکی است که بر ناتوانی‌ها و مشکلات جسمی و روانی کودکان از تولد تا ۱۸ سالگی تمرکز دارد. این گرایش به چندین زیرگروه تقسیم می‌شود که عبارتند از: عمومی، قلب و عروق، کلیه و مجاری ادراری، مغز و اعصاب، گوارش و کبد، غدد و متابولیسم، عفونی و آلرژی، رشد و تکامل و سوختگی اطفال.

قلب و عروق

این گرایش تخصصى پزشکى به برطرف کردن نارسایی‌های قلبى و عروقى با استفاده از روش‌هاى جراحى یا دارودرمانى مى‌پردازد. پزشکان قلب و عروق با استفاده از روش‌های تشخیصی، مثل الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی و غیره، بیماری‌های قلب و عروق را شناسایی و با استفاده از روش‌های درمانی، مثل آنژیوپلاستی، بای پس قلب و غیره، سعی در بهبود وضعیت بیماران خود دارند. بازار کار و استخدام این دسته از متخصصان مانند استخدام داروساز از وضعیت خوبی برخوردار است.

گوش و حلق و بینی

این گرایش تخصصى پزشکى به برطرف کردن مشکلات گوش، حلق و بینی مى‌پردازد. پزشکان گوش، حلق و بینی با استفاده از روش‌های تشخیصی، مثل آزمایش شنوایی، تست آلرژی، اندوسکوپی و غیره، بیماری‌های گوش، حلق و بینی را شناسایی و با استفاده از روش‌های درمانی، مثل جراحی گوش، جراحی سینوس‌ها، جراحی لوزه‌ها و غیره، سعی در بهبود وضعیت بیماران خود دارند.

مغز و اعصاب

متخصصان مغز و اعصاب با استفاده از روش‌های تشخیصی، مثل الکتروآنسفالوگرافی، الکترومایوگرافی، MRI و CT scan و غیره، بیماری‌‌های مغزی و عصبی، مانند سکته مغزی، صرع، پارکینسون، سردرد، اختلالات حرکتی و حسی و غیره را شناسایی و با استفاده از روش‌های درمانی، مثل جراحی مغز و اعصاب، دارو درمانی، تحریک عصبی و غیره، به درمان بیماران می‌پردازند.

بیماری های عفونی

گرایش بیماری‌های عفونی به برطرف کردن مشکلات و عوارض ناشى از عفونت‌‌ها می‌پردازد. پزشکان عفونی با استفاده از روش‌های تشخیصی، مثل آزمایش خون، کشت میکروبی،PCR  و غیره، عفونت‌‌های ناشی از باکتری‌‌ها، ویروس‌‌ها، قارچ‌‌ها و انگل‌‌ها را شناسایی و با استفاده از روش‌های درمانی، مثل تجویز آنتی بیوتیک‌‌ها، آنتی ویرال‌‌ها، آنتی فانگال‌‌ها و غیره، به درمان بیماران می‌پردازند.

بازار کار رشته پزشکی

بازار کار رشته پزشکی یکی از پرتقاضاترین و پردرآمدترین بازارهای کاری است و همواره نیاز بالایی به جذب نیروهای متخصص و مجرب از جمله استخدام داروساز، پزشک عمومی، اطفال و… در آن وجود دارد. پزشکان می‌توانند در مراکز مختلفی از جمله بیمارستان‌، درمانگاه‌، مطب‌، مراکز تحقیقاتی، آموزشگاه‌‌ها، مراکز بهداشتی و غیره استخدام شوند. همچنین، پزشکان می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم، مطب خصوصی خود را تاسیس نموده و به صورت مستقل فعالیت کنند.

میزان درآمد پزشکان بستگی به گرایش، تجربه، محل خدمت و نوع فعالیت آن‌‌ها دارد. به طور کلی، پزشکان جراح و فوق تخصص دارای درآمد بالاتری نسبت به پزشکان عمومی و تخصصی هستند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، حقوق متوسط یک پزشک عمومی حدود ۲۰ میلیون تومان، یک پزشک تخصصی حدود ۳۰ میلیون تومان و یک پزشک فوق تخصص حدود ۴۰ میلیون تومان در ماه است. البته این آمار فقط شامل حقوق ثابت بوده و درآمدهای حاصل از خدمات خصوصی و دولتی را شامل نمی‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی گرایش‌های رشته پزشکی و بازار کار این رشته‌ها مانند استخدام داروساز پرداختیم. از مهم ترین گرایش‌های پزشکی معرفی شده در این مقاله که بازار کار و آینده شغلی خوبی در ایران و سایر کشورها دارند می‌توان به پرستاری، داروسازی، زنان و زایمان، اطفال، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و بیماری‌های عفونی اشاره کرد. بازار کار رشته پزشکی در اغلب گرایش‌ها شرایط بسیار مناسبی داشته و همواره نیاز به جذب نیروهای متخصص و مجرب در این حوزه بالا است.

امتیاز به مطلب post

drsalamatسلامت1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها