به نوشته روزنامه دیلی میل، «جک مورفی» کارشناس و کهنه‌کار ارتش آمریکا گفت: یک کمپین مخفی در بسیاری از انفجارهایی که تاسیسات برجسته یا استراتژیک روسیه را در ماه‌های اخیر هدف قرار داده، نقش دارد.

وی افزود: هم‌زمان با عملیات‌های اوکراین، سایر سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی به طور جداگانه‌ای گویا عملیات‌هایی را به قصد ایجاد هرج و مرج در داخل روسیه حتی بدون کمک سیا انجام داده‌اند.

این ادعاها پس از آن مطرح شد که اخیرا یک فروشگاه خرید در منطقه “کراسنودار” واقع در جنوب روسیه هدف یک آتش‌سوزی قرار گرفت. این اتفاق هم‌زمان با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روز کریسمس رخ داد. پیشتر هم انفجارهای دیگری در مکان‌های مختلف مسکو از جمله مراکز خرید گزارش شده بود.

مورفی در پستی به نقل از شش منبع ناشناس آمریکایی از جمله سه مقام اطلاعاتی سابق و دو مقام نظامی نوشت: این کمپین را سرویس جاسوسی ذکرشده به راه انداخته تا با ایجاد یک جنگ مخفی در پشت خطوط روسیه، حمله مسکو به کی‌یف را متوقف کند. این کمپین مسئول بسیاری از انفجارهای غیرقابل توجیهی است که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین علیه صنایع نظامی مسکو رخ داده است.

اما این درحالیست که سازمان سیا چنین ادعاهایی را رد کرده است.

جک مورفی در ادامه نوشت: مقامات سابق از ذکر اهداف خاص کمپینی که توسط سیا هدایت می‌شود، خودداری کردند اما از ابتدای حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، انفجارهای بی‌دلیلی در حوزه پل‌های راه‌آهن، انبارهای سوختی و نیروگاه‌های هسته‌ای در روسیه رخ داده است.

وی افزود: هیچ کدام یک از مقامات آمریکایی در این عملیات نقش نداشتند اما این حملات از یک “سرویس اطلاعاتی متحد” استفاده کرده بودند که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تایید شد.

جک مورفی تاکید کرد: اگرچه سازمان سیا نقش خود را به عنوان موضوعی “کاملا نادرست” رد کرده است اما طبق ماده ۵۰ قانون ایالات متحده آمریکا که اقدامات مخفیانه را “مجاز” اعلام می‌کند، این سازمان چنین حقی را دارد تا این ادعاها را رد کند.

ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی خود اظهار کرد: اقدامات روسیه در مورد درگیری در اوکراین با هدف دفاع از منافع این کشور و مردم آن است. من متقاعد شده‌ام که در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. ما از منافع ملی خود، منافع شهروندان و مردم خود محافظت می‌کنیم. ما چاره‌ای جز محافظت از شهروندان خود نداریم.

وی درخصوص تحویل برنامه‌ریزی شده سامانه دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین خاطرنشان کرد: البته، ما آنها را صد درصد از بین خواهیم برد.

دولت آمریکا متعهد شده که یک سیستم ضد موشکی پیشرفته MIM-۱۰۴ پاتریوت را که برای کار به ده‌ها پرسنل آموزش دیده نیاز دارد، به اوکراین عرضه کند. این دوره معمولا ماه‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شود. مسکو مدت‌هاست تحویل تسلیحات غربی به کی‌یف را محکوم کرده و گفته است که این سلاح‌ها فقط درگیری را طولانی می‌کنند و خطر رویارویی مستقیم بین روسیه و بلوک ناتو به رهبری آمریکا را افزایش می‌دهند.

311311

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها