اریزو 5

خودروهای چینی بر خلاف محصولات داخلی با سرعت بیشتری در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر تعداد خریداران این خودروها در کشور افزوده می شود. صنعت خودرو سازی چین با هدف رقابت و کسب رتبه نخست بازار فروش خودرو در بیشتر کشورهای خارجی همواره در حال بهبود محصولات و پیشرفت در این زمینه هستند و امروزه سهم قابل توجهی از خرید و فروش خودروهای داخل کشور را این خودروهای چینی به خود اختصاص داده اند. در این مقاله قصد داریم تا دو محصول پر طرفدار این خودروسازان یعنی جک j5 و چری اریزو ۵ را که در هنگام عرضه در بازار با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شدند بررسی و با یکدیگر مقایسه کنیم.

اریزو 5

معرفی اولیه

شرکت خودروسازی جک که در بین ۱۰ خودروساز برتر چینی قرار دارد فعالیت رسمی خود را در زمینه تولید خودروهای شهری از ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۹۹ اغاز کرده است. در مقالات قبلی اتکس در مورد تاریخچه این کمپانی مطالبی را منتشر کرده ایم و به منظور جلوگیری از تکرار این مطالب به بررسی یکی از محصولات این کمپانی یعنی جک J5  و مقایسه آن با یکی دیگر از خودروهای هم رده اش می پردازیم.

J5 جزو اولین محصولات خودروسازی جک بود که در سال ۱۳۹۳ توسط کمپانی کرمان موتور به داخل کشور عرضه می شد و با طراحی بیرونی و داخلی زیبا نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار و قیمت مناسب توانست فروش خوبی را در بازار داخلی کسب کند و در میان مالکان به خودروی محبوبی تبدیل شود و راه ورود برای دیگر محصولات این کمپانی را هموار کند.

این خودرو با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری با گیربکس دستی و ۱.۸ لیتری با گیربکس اتوماتیک از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ در داخل کشور عرضه می شد و اکنون تنها نسخه های کارکرده این خودرو در بازار خرید و فروش می شود. با توجه به اینکه چند سال از توقف تولید این خودرو می گذرد اما همچنان نسخه های کارکرده این خودرو نسبت به بعضی از خودروهای بازار گزینه های مناسبی برای خریدارن هستند.

چری

کمپانی چری نیز که رقیب خودروسازی جک محسوب می شود همزمان با این شرکت یعنی در سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای سواری اغاز کرده است و به کمک مدیران و طراحان مطرح شرکت های خودروسازی توانسته محصولات قابل قبولی را طراحی و تولید کند و در بازار های جهانی به فروش برساند. محصولات این شرکت خودروساز توسط کمپانی خودروسازی مدیران در دو گروه محصولات MVM و CHERY به بازارهای داخلی عرضه شد. چری اریزو ۵ یکی از محصولات این کمپانی است که در سال ۲۰۱۵ در این شرکت تولید و روانه بازار شده است.

این خودرو در تابستان سال ۱۳۹۵ توسط مدیران خودرو وارد بازار داخلی کشور شد و توانست بخشی از بازار را به سمت خود جلب کند که طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول اش یکی از این عوامل بود. این خودرو به دو صورت اتومات و دنده ای به بازار عرضه می شد که به دلیل اختلاف قیمت نه چندان زیاد این دو مدل از هم نسخه های اتومات این خودرو فروش بیشتری در بازار داشتند. پیشرانه ضعیف این خودرو و نارضایتی مالکان دلیلی بر تولید نسل جدید این خودرو به صورت اتومات و پیشرانه ای مجهز به توربو شارژ شد که در مقایسه با نسل قبلی تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر قدرت خروجی با یکدیگر داشتند.

جک جی 5

عملکرد فنی

اولین نسخه ای که از جک J5 وارد بازار ایران شد مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری و سیستم انتقال قدرت دنده ای ۵ سرعته بود که نیروی برابر ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر را تولید می کرد. این پیشرانه مجهز به تکنولوژی زمانبندی سوپاپها ( VVT ) است که توان این موتور را تا ۱۱ اسب بخار افزایش می دهد. این موتور توانست جایگاهی در لیست برترین پیشرانه های ساخت چین در سال ۲۰۱۱ کسب کند و همچنین با توجه به هماهنگی بین ابعاد بدنه و قدرت موتور و کیفیت ساخت توانست جایگاه مناسبی در بازار داخلی بدست بیاورد.

 بعد از عرضه نسخه دنده ای این محصول خودروسازان با توجه به در نظر گرفتن موفقیت این خودرو و نیاز جامعه به نسخه اتومات، پیشرانه جدیدی برای این خودرو در نظر گرفتن و با یک سیستم انتقال قدرت اتومات نسخه جدید J5 را که از یک موتور ۱.۸ لیتری و گیربکس ۴ سرعته اتومات پیشتیبانی می کرد روانه بازار کردند. این پیشرانه ساخت کمپانی میتسوبیشی است و توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۶۵ نیوتن متری را دارد و نیروی تولید شده در هر دو مدل به چرخ های منتقل شده و باعث به حرکت در امدن خودرو می شود.

مصرف سوخت

مصرف سوخت ترکیبی نسخه ۱.۵ لیتری ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و نسخه اتومات ۱.۸ لیتری ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه شرایط مختلف مسیرها این مقادیر ممکن است افزایش پیدا کنند. در مورد شتاب این خودرو امار رسمی منتشر نشده است و با تست های انجام گرفته شده مقادیر ۱۰ تا ۱۲ ثانیه را برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ثبت کرده اند.

از معایب این خودرو که مالکان به ان اشاره کرده اند ضعف خودرو در مسیرهای سربالایی و پر سر و صدا بودن گیربکس اتومات در این مسیرها می باشد که از جمله نکات مهم برای خریداران خودرو است. نسخه اتومات به دلیل داشتن پیشرانه ای قوی تر نسبت به مدل دنده ای فروش بیشتری را ثبت کرده است و این در حالی است که نسخه دنده ای مدلی کم مصرف و اقتصادی تر نسبت به مدل اتومات است.

جک جی 5چری

چری در هر دو مدل دنده ای و اتومات آریزو ۵ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری استفاده کرده است که در اولین سری از این محصولات این پیشرانه های به صورت تنفس طبیعی بوده و نسل جدیدتر مجهز به سیستم توربوشارژ می باشند که قدرت بیشتری نسبت به نسل قدیمی تولید می کند. در مدل تنفس طبیعی این پیشرانه قادر است ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و به کمک سیستم انتقال قدرت دنده ای ۵ سرعته یا اتومات CVT نیروی تولید شده را به چرخ های جلو منتقل می کند.

با توجه به وزن ۱۳۵۵ کیلویی این خودرو و نیروی تولیدی نه چندان زیاد این پیشرانه مدل تنفس طبیعی این خودرو قادر به شتاب گیری سریع به خصوص در مدل اتومات نخواهد بود زیرا این سیستم انتقال قدرت برخلاف جدید و پیشرفته بودن در مقابل نیروی تولیدی این پیشرانه مانند یک مانع عمل کرده و اریزو ۵ را به خودرویی تنبل تبدیل کرده است. نسخه توربوشارژ این خودرو از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری بهره می برد اما نیروی تولیدی ان به مقادیر ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر افزایش یافته است که ارقام قابل قبولی برای این خودرو بشمار می رود.

مصرف سوخت

مصرف سوخت ترکیبی نسخه دنده ای ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و نسخه اتومات ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سوی کمپانی منتشر شده است که می توان این خودرو را در صورت درست بودن این مقادیر در گروه خودروهای کم مصرف بازار قرار داد. در مورد شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ارقام دقیقی از سوی این کمپانی منتشر نشده است اما با تست های گرفته شده و اعداد تقریبی تقریبا نسخه دنده ای در مدت زمان ۱۲ الی ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر و نسخه اتومات در مدت زمان ۱۴ از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسند که نسبت به دیگر رقبا عملکرد ضعیفی دارند.

چری اریزو 5

طراحی و امکانات جک جی ۵

عرضه جک J5 در سال ۹۶ توسط کرمان موتور متوقف شد و از ان تاریخ به بعد فقط محصولات کارکرده این خودرو در بازار خرید و فروش می شوند و در مقایسه با خودروهای امروزی از نظر ظاهری کمی قدیمی به نظر می رسند اما با این حال نسبت به بعضی از خودروهای موجود در بازار گزینه های مناسب تری هستند. با جستجو در تاریخچه طراحی این خودرو نام کمپانی ایتالیایی پینین فارینا به چشم می خورد که مدل های مطرح زیادی از فراری و فیات را در کارنامه خود ثبت کرده است و طراحان این بدنه توانستند جوایز متعددی را برای طراحی این خودرو کسب کنند. J5 به گفته خود مسئولان این کمپانی در زمان عرضه بهترین طراحی بدنه را در مقایسه با سایر محصولات این کمپانی داشت و یکی از زیباترین خودروهای جک بشمار می رفت.

نمای بیرونی

در نمای جلویی چراغ جلوهای کشیده در کنار خطوط کرومی رنگ که لوگوی اصلی جک در قسمت میانی ان قرار گرفته است و جلو پنجره مشبک ان همگی مکمل یکدیگر بوده و نمای جذابی را برای این خودرو پدید اورده اند. در نمای جانبی نیز تنها یک خط برجسته که در امتداد خودرو کشیده شده است دیده می شود و استفاده از این خطوط و زوایای مختلف در بدنه این خودرو به عضلانی تر شدن جک کمک فراوانی داشته است. در نمای پشتی خودرو نیز چراغ های عقب با فرمی جدید و به شکل برگ و به صورت دو قسمت بر روی بدنه و درب صندوق عقب قرار گرفته اند همچنین شاهد استفاده از چراغ های LED در این قسمت هستیم که با توجه به تاریخ عرضه خودرو و رقبای حاضر در بازار می توان گفت این کمپانی از تکنولوژی نسبتا به روزی استفاده کرده است.

جک جی 5 در این قسمت نیز برای ایجاد تفاوت هایی و همچنین زیبایی بیشتر از رنگ کروم در لوگوی کمپانی و دیگر قسمت ها استفاده شده است در کل طراحی بدنه در عین سادگی قابل قبول بوده و در مقایسه با خودروهای هم رده اش به خصوص در مقایسه با محصولات داخلی در زمان عرضه یکی از بهترین گزینه ها برای خرید خودرو بشمار می رود. نمای داخلی از دید منتقدان نمایی جذاب تر از ظاهر بیرونی خودرو دارد و بیننده را بیشتر به خود جذب می کند.

در داخل کابین ابتدا متریال بکار رفته یکی از اصلی ترین موارد برای بررسی است که در این خودرو با توجه به معمولی بودن و نه چندان لوکس بودن خودرو کیفیت مواد بکار رفته در حد متوسط بوده و چرم استفاده شده در این قسمت ها احساس خشکی را به افراد منتقل نمی کند. پلاستیک استفاده شده در قسمت های از داخل کابین از نوع خشک بوده و از اصلی ترین دلایل ان می توان به کم کردن هزینه های این خودرو اشاره کرد که یکی از عمده نکات منفی گزارش شده در این قسمت بود.

نمای داخلی

داشبورد میانی جک بر خلاف خودروهای امروزی که دارای مانیتور هستند شامل انبوهی از دکمه ها و کلید های کنترلی از جمله سیستم های صوتی و تهویه مطبوع هستند که محیطی نسبتا شلوغ بشمار می رود. در قسمت بالایی این سیستم ها دریچه های تهویه مطبوع میانی قرار گرفته اند که به فرم ذوزنقه طراحی شده اند و در مقایسه با دریچه های جانبی که به شکل دایره ای هستند و با ترکیبی از نوارهای کرومی رنگ همراه شده اند جذابیت کمتری دارند.

جک جی 5

فرمان این خودرو نیز میراثی برای نسل های اینده بشمار می رود و در محصولات امروزی جک نیز این قربیلک فرمان به چشم می خورد که با فرم ۳ شاخه خود در کنار صفحه کیلومترهای مجزا این خودرو نمای داخلی j5 را کمی اسپرت نشان دهد. صفحه کیلومتر j5 از سه قسمت استوانه ای تشکیل شده است که در قسمت میانی نشانگر سرعت خودرو قرار گرفته و نشانگرهای دور موتور و سوخت خودرو در دو طرف جای گرفته اند.

با توجه به ابعاد ۴۵۹۰ میلی متری طول خودرو فضایی که در اختیار سرنشینان قرار می گیرد به خصوص قسمت عقبی خودرو فضای مناسبی بوده و یک محیط نسبتا خوبی برای سرنشینان فراهم می کند ولی ممکن است برای سرنشینانی که قد بلند هستند در این قسمت کمی مشکل اینجاد شود و ارتفاع نسبتا پایین خودرو در قسمت عقب کمی دردساز شود و به محیطی ناخوشایند برای این افراد تبدیل شود. برای رفاه سرنشینان عقب نیز جک دریچه های تهویه هوا طراحی کرده است که با توجه به ابعاد کوچک انها ولی وجود انها در این خودرو خالی از لطف نیست.

امکانات و سیستم های خودرو

در بخش اماکانات و سیستم های ایمنی این خودرو می توان به موارد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، سیستم کنترل باد تایرها TPMS، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS  و EBD، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر لادری ( چهار درب )، رینگ اسپرت الومینیومی، چراغ های جلو و عقب هالوژنی، قابلیت روشن شدن خودکار چراغ های جلو، سانروف، سیستم صوتی مجهز به ۵ بلندگو، ایینه های جانبی برقی و مجهز به سیستم گرمکن، صندلی و روکش فرمان چرمی، تنظیم نور صفحه کیلومتر، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع خودکار و  سنسور دنده عقب اشاره کرد.

طراحی و امکانات چری

چریتقریبا با اتمام عرضه جک J5 در ایران چری آریزو ۵ توسط مدیران خودرو به داخل کشور عرضه شد و طراحی نسبتا جدید و به روز سبب افزایش محبوبیت این خودرو در بازارهای داخلی شد. کمپانی چری یکی از بهترین خودروسازان کشور چین محسوب می شود که علاوه بر تامین نیازهای داخلی محصولاتش را به چندین کشور خارجی ارسال می کند که همین مسئله باعث شده است تا چری توجه خاصی به ظاهر محصولاتش داشته باشد.

 آریزو ۵ یکی از بهترین محصولات این کمپانی از نظر ظاهری می باشد و همانند جک j5 که طراحی ان الگویی برای نسل های بعدی این برند شد طراحی اریزو ۵ نیز در مدل های بعدی این کمپانی به چشم می خورد. نمای جلویی طراحی خاصی داشته و شباهت های نسبتا زیادی با محصولات هیوندای به خصوص اکسنت دارد.

نمای بیرونی خودرو

جلو پنجره مشبک طراحی شده در این قسمت با توجه به ابعاد نسبتا بزرگش تقریبا نمای جلویی خودرو را تصرف کرده است و ظاهری اسپرت را برای این خودرو به تصویر می کشد. چراغ های جلو که در طرفین جلو پنجره قرار گرفته اند توسط یک نوار کرومی رنگ که لوگوی چری در قسمت میانی ان قرار گرفته است به یکدیگر متصل شده اند و ترکیب خوبی را ایجاد کرده اند. چراغ های دی لایت نیز در طرفین سپر قرار گرفته اند که با همراهی نوارهای کرومی رنگ در اطراف انها سعی در بیشتر نشان دادن هماهنگی قسمت های مختلف این خودرو در نمای جلویی دارند. برخلاف j5 که بدنه ای تقریبا ساده داشت چری از خطوط برجسته ای در قسمت های مختلف این خودرو استفاده کرده است که باعث حجیم تر شدن بدنه اریزو ۵ شده است.

چری

دو خط برجسته بر روی کاپوت اولین قسمت های برجسته این خودرو هستند که به چشم می خورند و به نوعی باعث زیباتر شدن نمای جلویی خودرو شده اند. در نمای جانبی نیز شاهد خطوط برجسته و زاویه دار روی بدنه خودرو هستیم که اصلی ترین انها از گلگیر جلو شروع و تا چراغ های عقب امتداد دارد. رینگ های ۱۷ اینچی این خودرو نیز که طراحی منحصر به فردی دارند در کنار این خطوط برجسته باعث شده اند تا نمای جانبی این خودرو در مقایسه با خودروهای چینی میان رده موجود در بازار بسیار مدرن و جذاب به نظر برسد.

کوتاه بودن طول درب صندوق عقب در کنار شیب ستون C خودرو از نظر ظاهری نمای عقبی این خودرو شبیه خودروهای فست بک شده است و ظاهری اسپرت پیدا کرده است. فرم نمای عقب بر خلاف نظر برخی منتقدان که با ان مخالف هستند و با قسمت های دیگر خودرو هماهنگ نمی دانند، در عین سادگی طراحان با ایجاد برجستگی و فرو رفتگی هایی در این قسمت سعی در اسپرت نشان دادن این قسمت کرده اند که تا حدودی در کارشان موفق بوده اند.

دز قسمت پایینی سپر خودرو چراغ های مه شکن در قابی مشکی رنگ قرار گرفته اند و فرم کشیده چراغ های عقب در کنار ترکیبی از نوارها و علائم کرومی رنگ نمایی متناسب با دیگر قسمت های این خودرو بوجود اورده اند. در کل از نظر ظاهری اریزو ۵ نسب به جک J5 برتری نسبی داشته و به راحتی می تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند.

نمای داخلی

چری

چری نمای داخلی این خودرو را نیز همانند نمای خارجی با استفاده از متریال نسبتا با کیفیت و طراحی به روز تری انجام داده است تا بر جذابیت بیشتر این خودرو بیافزاید و مشتریان احساس رضایت بیشتری داشته باشند. فرم داشبورد و صفحه کیلومتر این خودرو با دیگر خودروهای چینی متمایز است و چری سعی کرده است تا  محصولی متفاوت و بهتر از رقبای هم رده اش در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. مواد استفاده شده در داشبورد کیفیت تقریبا بهتری داشته در مقایسه با سایر خودروهای چینی و کاملا راضی کننده می باشد اما برای افراد سخت پسند همچنان یک داشبورد معمولی بشمار می رود.

اولین قسمتی که توجه سرنشینان را به خود جلب می کند صفحه نمایش ۷ اینچی است که در قسمت میانی داشبورد تعبیه شده است که در خودروهای امروزی تقریبا به صورت پیش فرض بر روی اکثر خودروها طراحی شده است. در قسمت پایینی این صفحه نمایش کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی و مجرای تهویه هوا نیز به صورت کشیده در کنار صفحه نمایش این خودرو قرار گرفته اند. در نمای داخلی نیز چری از خطوط کرومی رنگ در قسمت های مختلف مانند درب ها، فرمان، داشبورد و …. استفاده کرده که در کنار رنگ اصلی یعنی مشکی داخل خودرو هماهنگی خوبی پیدا کرده است. طرح داخلی خودرو نیز همانند نمای بیرونی شباهت زیادی به محصولات کره ای دارد با این تفاوت که از نظر کیفیت هنوز به اندازه انها رشد نکرده است ولی در کل در مقایسه با محصولات قبلی این کمپانی و خودروهای چینی کمی پیشرفت کرده اند.

امکانات

دوخت قرمز رنگ صندلی ها و روکش فرمان از دیگر نکات مثبت نمای داخلی بشمار می رود. صفحه کیلومتر این خودرو طراحی اسپرتی داشته و با دیگر محصولات کاملا متفاوت است. فرم اصلی به شکل یک ۶ ضلعی است که از دو نشانگر سرعت خودرو و دور موتور تشکیل شده است و یک صفحه نمایش TFT نیز در بین این دو نشانگر تعبیه شده است که تا اطلاعاتی همچون درجه حرارت اب، میزان سوخت و فشار باد تایرها را به راننده منتقل کند. رنگ قرمز استفاده شده در قسمت صفحه کیلومتر خودرو به منظور همخوانی و جذابیت بیشتر داخل کابین با دوخت قرمز رنگ انجام شده است. صندلی‌های چرمی آریزو ۵ از ارگونومی بسیار خوبی برخوردارند اما متاسفانه مجهز به سیستم تنظیم برقی نیستند و به تنظیمات ۶ جهته دستی مجهز شده اند. فضای در نظر گرفته شده برای افراد قد بلند در قسمت عقبی خودرو یکی دیگر از نکات منفی اریزو ۵ است که با توجه به سقف منحنی شکل ان افراد بالای ۱۸۰ سانتیمتر احساس راحتی در این قسمت ندارند. با این حال، به دلیل فاصله محوری و عرض مناسب بدنه، آریزو ۵ از نظر فضای پا، زانو و شانه‌ها، ظرفیت کافی را برای سرنشینان عقب خودرو فراهم می کند.

نتیجه گیری

جک J5 در حال حاضر فقط به صورت کارکرده در بازار خرید و فروش می شود و مدل ۱.۸ لیتری اتوماتیک ان از محبوب ترین مدل های J5 بشمار می روند. با توجه به توقف تولید این محصول و کمبود قطعات ان در بازار خرید و فروش نمونه های دست دوم این محصول وضعیت خوبی ندارد. برخی از محصولات داخلی که تقریبا خودروهای هم رده J5 در بازار محسوب می شوند از خرید و فروش پر رونقی در بازار برخوردارند و برای تامین قطعات یدکی مالکان خود را به زحمت نمی اندارند گرچه از لحاظ قدرت پیشرانه و ایمنی اندکی پایین تر این رقیب چینی قرار می گیرند با این حال در مقایسه این دو محصول چینی و انتخاب یکی از این دو خودرو به عنوان خودروی برتر اریزو ۵ را به دلیل طراحی به روز و مدل های جدیدی که چری در سال های مختلف به بازار عرضه کرده است گزینه مناسبی در نظر می گیریم. بهبود یافتن مشکلات این خودرو در نسل های جدیدتر و تنوع مدل ها از عواملی است که این خودرو نسبت به جک ارزش خرید بیشتری داشته اگرچه هر دو خودرو محصول شرکت های خودروسازی چینی می باشند اما تلاش و عملکرد کمپانی چری در تولید محصولات با کیفیت که بتواند با خودروهای کره ای رقابت کند کمی بیشتر کمپانی جک بوده و فروش محصولات این کمپانی در بازارهای داخلی با استقبالی خوبی همراه شده است.

نوشته مقایسه جک J5 و چری آریزو 5 اولین بار در اروند پلاک | مجله حرفه ای خودرو. پدیدار شد.

hotnewsخودرو4 سال پیش • dahio.com • 70

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها