به گزارش بخش سیاسی ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان آن هم اکثرا از اعضای فراکسیون ولایی صبح امروز جلسه‌ای را با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اقتصاد، بانک مرکزی و جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی برای بررسی لایحه CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را برگزار کردند.

این‌ در حالی است که فراکسیون ولایی نیز در همان ساعت در جلسه جداگانه‌ای به بررسی ابعاد لایحه CFT پرداخته و اعضای این فراکسیون در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر نشدند.

جلسه کمیسیون امنیت ملی به ریاست حشمت الله فلاحت پیشه، رییس این کمیسیون  و با حضور کارشناسانی از وزارتخانه های اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در محل صحن مجلس شورای اسلامی بوده و قرار است نمایندگان نیز به ارائه نظرات خود پیرامون CFT بپردازند.

بعد از آن مجلس شورای اسلامی به صورت عادی وارد کار دستور کار خود می‌شود.

پیشنهاد ما:  FATF چیست؟/ توضیح به زبان ساده

* نمایندگان دولت در جلسه بررسی CFT

محمد جواد ظریف، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالناصر رئیس کل بانک مرکزی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور نمایندگان دولت در صحن مجلس هستند تا در جلسه بررسی CFT شرکت کنند.

* تجمع مقابل مجلس

درحالی که بررسی لایحه CFT امروز در دستور کار مجلس قرار دارد، تعداد اندکی از مخالفان تصویب این لایحه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این جمع علاوه بر در دست داشتن روزنامه کیهان، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «نه به FATF » و «برجام ۲ نمی‌خوایم»

مخالفان FATF
مخالفان FATF

* ۴۰ نماینده خواستار رای گیری علنی برای لایحه CFT شدند

احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس قبل از آغاز جلسه علنی عنوان کرد: ۴۰ نفر از نمایندگان در نامه ای به هیات رییسه خواستار رای گیری علنی برای لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) شدند/ ایرنا

* آغاز جلسه علنی

جلسه علنی مجلس با ریاست علی لاریجانی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) آغاز شد.

۲۶۳ نفر از نمایندگان در صحن مجلس حضور دارند.

لاریجانی عنوان کرد که دو مخالف و دو موافق به مدت ۱۵ دقیقه می توانند صحبت کنند.

* اضافه شدن نمایندگان مجلس

محمدباقر نوبخت، بهروز کمالوندی و سید عباس عراقچی هم به جمع نمایندگان دولت در جلسه امروز مجلس پیوستند

به جز بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) سوال از وزیر نیرو هم در دستور کار امروز مجلس قرار دارد.

* رای‌گیری علنی تصویب نشد

درحالی که بعضی از نمایندگان صبح امروز درخواست رای‌گیری آشکار و به وسیله برگه درباره CFT را داشتند علی لاریجانی این موضوع را به رای گذاشت که تصویب نشد.

مجلس

* حاشیه بررسی لایحه CFT در مجلس

درحالی که صحن علنی مجلس برای بررسی CFT شروع شده و مخالفان تصویب آن در حال نطق هستند، نمایندگان مخالف تصویب این لایحه پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «به کنوانسیون استثماری رای نمی‌دهیم»

حسینعلی شهریاری، نصرالله پژمانفر و ناصر موسوی لارگانی جزء این نمایندگان هستند.

«نه به شفافیت برای دشمن»، «تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون استعماری رای ندادم»، «من اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی لو نمی‌دهم»، «با تصویب سی اف تی سفره مردم را کوچکتر نکنید.»از دیگر نوشته‌ها روی پلاکاردهای نمایندگان مخالف تصویب CFT در صحن علنی مجلس است. /اعتمادآنلاین

* دهقان: هزار حزب‌الله لبنان، فدای ایران

محمد دهقان مجلس

محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: علت دلار ۱۹ هزار تومانی اجرای الزمات FATF توسط دولت بود.

– ملت ایران بداند که علت قیمت ۱۸ هزار تومانی دلار الزامات FATF بود.

– آمریکایی‌ها علیرغم تمام وعده‌هایشان تمام توانشان را گذاشتند که از طریق فشار اقتصادی مردم را به ستوه بیارورند و زمینه ضربه زدن به ایران را فراهم کنند.

– در شرایط جنگی آیا ما باید شاگرد خوب کلاس باشیم یا نه؟ ما از زمان جنگ هم تحریم بودیم و به الزاماتی که گروه ویژه اقدام مالی برای ایران دیکته کرده پایبند نبودیم و کار خودمان را می‌کردیم.

– از سال ۹۵ دوستانی که رفتند الزامات اف ای را پذیرفتند قبل از اینکه ما کنوانسیونی را بپذیریم.

– در دو سال گذشته دوستان به خاطر اینکه می خواستند ثابت کننند با هنجارهای بین المللی هماهنگ هستند اجازاه ندادند که ارز وارد کشور شود.

–  پنج سال مارا معطل برجام کردید، اکنون می خواهید دوسال دیگر هم ما را معطل کنید؛ دو سال دیگر هم یک بامبول دیگر می آورید.

– هدف خود جمهوری اسلامی ایران است نه حزب الله. هزار حزب الله لبنان فدای جمهوری اسلامی ایران.

– هیچ کجا به FATF نپیوسته است؛ ۳۵ کشور و ۲ نهاد بین المللی آن را پذیرفته اند، آمار دروغ ندهید که همه به FATF پیوسته اند.

* نعمتی: کشورهایی که علیه ما بودند، امروز کنار ما هستند

نعمتی نماینده مجلس

بهروز نعمتی، نماینده موافق کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT گفت: ملحق نشدن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یعنی بهانه جدی به دست دشمنان بدهیم.

– عملا ما که سال‌های سال هزینه تروریست داده‌ایم و عزیزانمان هنوز خونشان خشک نشده است. کاری را که باید در دولت‌های نهم و دهم انجام می‌دادیم و هزینه های آن را پرداخت کردیم چرا همان زمان انجام نداده‌ایم.

– وقتی عضویت را نپذیرفتیم یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم.

– حتی دوستان و کشورهایی که در دوران تحریم کمک کردند امروز به ما می‌گویند اگر عضویت را نپذیرفتید ما نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم.

– در این یکی، دو روز خیلی از عزیزان از مراجع تقلید خرج کردند. پیش هر مرجع تقلیدی بروید اگر سؤال مطرح کنید پاسخ سوال شما را می‌دهند و برخی دوستان القا می‌کنند که مراجع عنوان کرده‌اند که با موضوعات گونه‌ای دیگر برخورد شود.

– بعضی از دوستان ما مطرح می کنند که با تصویب این لایحه اطلاعات ما لو می رود. کدام اطلاعات؟ مگر ما تا به امروز یک دینار به تروریست‌ها کمک کردیم؟

– اگر رهبری موافق تصویب این لایحه نباشد به آن رای نخواهم داد.

– چه کسی بحث تفحظ را بررسی می‌کند؟ چه کسی اصلا رسیدگی می کند اگر حق تحفظ وجود داشته باشد بین دو کشور است. یعنی دو کشور باید این موضوع بررسی کنند و آن هم دادگاهی برای بررسی آن وجود دارد.

– چرا با تصویب نشدن برای دیگران حق ایجاد کنیم. بیش از ۱۸۸ عضو این کنوانسیون هستند و بیش از ۱۶۶ کشور شرط گذاشته‌اند.

– شماهایی که می گویید از قبل برجام ضرر کرده ایم. حداقل نفع برجام این است که کشورهایی که علیه ما بودند امروز در کنار ما هستند. چهار قطعنامه علیه ما بود که الان بی‌اثر شده‌اند.

– ببینید در نیویورک چه کشورهایی با رییس‌جمهور ما دم‌خور بودند. جفاست که مشکلات را به عهده دوستان بگذاریم.

– کشوری در حال تعلیق هستیم و بعد از ما تنها یک کشور در لیست سیاه سازمان ملل است که آن هم کره شمالی است.

– ما اطلاعات سری خود را قطعا در اختیار کسی نمی‌گذاریم. حق شرط حق حاکمیتی هر کشور است و اگر کسی اعتراض داشته باشد طرف ما همان کشور است.

– کنوانسیون ابزار مناسبی برای مقابله با تروریسم ایت ما که ده ها هزار نفر شهید داده ایم و هزینه های سنگین داده ایم چرا باید خود را به گونه ای معرفی کنیم که حامی تروریسم هستیم در حالی که بزرگترین تاوان را داده ایم

– برخی عنوان می کنند که نمایندگان تبعیت نمی ‌کنند از همین تریبون اعلام می‌کنم که اگر مقام معظم رهبری امری کنند به رای نخواهم داد.

– ارتباط مجلس با دفتر مقام معظم رهبری، رییس مجلس هستند. امروز همه نمایندگان مسئول هستند. قرار نیست مردم ما مانند قدیم در بدترین شرایط باشند.

* درگیری لفظی نمایندگان مخالف و موافق

درحالی محمد دهقان، نماینده مخالف این جلسه با سر و صدا خواهان تذکر به بهروز نعمتی، نماینده موافق بود و عنوان کرد شما سخنانی گفتید که حق نبود و در ادامه علی لاریجانی از نعمتی خواست که از کسی اسم نبرد.

* درگیری لفظی نقوی حسینی و علی لاریجانی در صحن علنی مجلس

نقوی حسینی، نماینده مخالف این جلسه خطاب به اعضای مجلس گفت: شما در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کردید که رئیس مجلس خطاب به او عنوان کرد: نخیر ۲۰ دقیقه نبود ۴ جلسه برگزار شد، خلاف نگویید.

* انتقاد نقوی‌حسینی از تلاش لاریجانی برای تصویب FATF

نقوی حسینی

سید حسین نقوی حسینی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان مخالفت با لایحه پیوستن ایران به کنواسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در آستانه تصمیم مهمی است که مربوط به منافع ملی کشور، سرنوشت جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای آینده کشور است. بحث‌های روزها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد موضوع مهمی مطرح است، اما رهبری مختصات آن را فرمودند در اتاق فکر استکبار جهانی پخت می‌شود و نمی‌دانیم سرو تهش دست چه کسی است. حالا مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد که عضو آن شود یا نه؟

وی با اشاره به حضور وزیر خارجه و تیم دیپلماسی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما مباحث را منطقی و آرام می‌گوییم بحث منافع ملی مطرح است و دعوای جناحی نداریم و آرزویمان هم موفقیت دولت است، اما به سوالات پاسخ دهید تا فریبکاری نشود و بحث‌های گذشته تکرار نشود. ما از عضویت در کنوانسیون چه می‌خواهیم و چه مشکلی با آن حل می‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: موسسات مالی و پولی قبلی با ما کار نکردند و نمی‌کنند ما راه‌های زیادی برای حل این مشکل رفتیم اما مشکل حل نشد. چرا مردم را می‌ترسانید و می‌گویید که اگر عضو کنوانسیون نشویم پروژه‌هایشان در شهرستان اجرا نمی‌شود، کالاهای اساسی نمی‌آید و مردم گرسنه می‌مانند. چرا دروغ می‌گویید روراست باشید. پشت همین میکروفن گفتند برجام تصویب شود آب آشامیدنی، اشتغال و مشکل مالی و پولی و گرفتاری حل می‌شود، اما گرفتاری‌ها همه از برجام است.

نقوی حسینی در ادامه گفت: مگر همین برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد؟

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در میان نطق وی در واکنش به اظهارات نقوی حسینی گفت: این حرف خلاف است ما چهار ساعت در جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم و سپس آن را تصویب کردیم چرا خلاف می‌گویید.

نقوی حسینی ادامه داد: این چه مدیریتی در مجلس شورای اسلامی است. حضرت آقا در ملاقاتی که نمایندگان خدمت‌شان رسیدند صریح حرف‌شان را گفتند مگر این حرف تفسیر می‌خواهد مگر کنوانسیون دیگری مطرح بود؟ صریح و روشن گفتند کنوانسیون‌هایی که در اتاق فکر استکبار پخت و پز می‌شود و معلوم نیست سرو تهش دست چه کسی است را تصویب نکنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی ادامه داد: شما که در سه هفته گذشته جلساتی تشکیل دادید که FATF تشکیل شود چرا جلسه نگذاشتید که بگویید که این مطالبه آقا از نمایندگان ملت است چه کاری کنیم که تصویب نشود چه‌طور روسای کمیسیون ها را دعوت می‌کنید که باید FATF تصویب شود. اخطار من اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه دعوتی آقای لاریجانی شرکت نکرد چون می‌دانست دلیل‌اش چیست.

وی همچنین خطاب به وزیر خارجه گفت: ما برجام را تصویب کردیم و برای آن شرط هم گذاشتیم. چه دستاوردی برای ملت داشت؟ مشکل مالی و پولی ما حل نشد. اقای طیب‌نیا در سال ۱۳۹۴ شروط FATF را امضاء کرد، مجلس شورای اسلامی، پالرمو و پولشویی و قانون مبارزه با تروریسم را تصویب کرد اما چه چیزی کف دست شما گذاشتند؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ این‌که کشورها از ما نفت نمی‌خرند مشکل FATF است، چرا با مردم روراست نیستید؟

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی همچنین اضافه کرد: رییس جمهور یک سطر به مجلس شورای اسلامی تعهد دهد که مشکلات با FATF حل می‌شود و اگر حل نشد ایشان را استیضاح کنیم و عدم کفایت سیاسی‌شان را به رای بگذاریم در این صورت ما به این لایحه رای می‌دهیم. ما FATF را پذیرفته‌ایم و به ۴۰ توصیه عمل می‌کنیم اما چه کاری برایمان کردند چرا فریب می‌خورید مگر دیپلمات نیستید مگر به شما نگفتند اول برجام بعد FATF بعد موشکی بعد حقوق بشر.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من منافع ملی کشور و دیپلماسی را می‌فهمم. ما زیر و بم اینها را بررسی کردیم. اگر خطری نداشت دولت برای چه حق شرط گذاشت و اعلامیه‌ تفسیری نوشت آن اعلامیه به استناد بندهای کنوانسیون قابل عمل نیست. من اینها را خوانده‌ام، کار کرده‌ام و می‌فهمم.

نقوی حسینی در پایان گفت: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم نه سوریه و عراق. برژینسکی می‌گفت اگر ایران می‌خواهد مشکل‌اش با آمریکا حل شود باید سرجای خود برگردد و نظام بین‌الملل را بپذیرد. این کنوانسیون‌ها به معنی برگشت به قبل است./ ایسنا

* گعده‌های نمایندگان مجلس در صحن

درحالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در صحن علنی مجلس درحال بررسی است که گعده‌های مختلفی از نمایندگان مجلس در صحن تشکیل شده است

کوهکن، امیرآبادی، سلیمی، پاپی‌زاده، ابطحی و دهقان از نمایندگان ولایی و پزشکیان، رحیمی و عارف از نمایندگان عضو فراکسیون امید کسانی هستند که در این گعده‌ها حضور دارند.

* اسامی ۴۰ نماینده مجلس برای رأی‌گیری شفاف یکی از لوایح (FATF) 

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) در جلسه غیرعلنی امروز مجلس،گفت: ۴۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه پارلمان خواستار رأی‌گیری شفاف برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

احمد امیرآبادی‌فراهانی، حجت‌الاسلام سالک، پورمختار، امیر خجسته، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عدل هاشمی‌پور، حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی، سیدجواد ابطحی، محمدمهدی زاهدی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، اسدالله قره‌خانی، حسن کامران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، اسماعیل سعیدی، محمود بهمنی، محمد دهقان، فریدون حسنوند، ساداتی‌نژاد، بهرام‌نیا، سیدکمال‌الدین شهریاری، حسینعلی شهریاری، جواد کریمی‌قدوسی، محمدحسین فرهنگی، شیویاری، حمیدرضا فولادگر، سیدحمیدرضا کاظمی، رضایی جهرمی، هدایت‌الله خادمی، هاشمی تختی، رستمیان، ابوالفضل ابوترابی، جمشید جعفرپور، اکبر ترکی، خدابخشی، فریدون احمدی، محمدباقر عبادی، سیدراضی نوری، ابراهیم رضایی، ابراهیمی رامیان و عبدالرضا مصری. / تسنیم

* فیضی: برای انتقال پول نفت به داخل کشور با مشکل مواجه هستیم

فیضی نماینده مجلس

محمد فیضی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه CFT، در واکنش به داد و فریاد محمد دهقان هنگام نطق موافق اول، گفت: مجلس در جلسه علنی و غیرعلنی تا این لحظه با آرامش جلسه داشته اما عده‌ای در صحن علنی و در فضای مجازی با دروغ پردازی علیه موافقان و قرار دادن موافقان در صف یزیدیان و قرار دادن مخالفان در صف حسینیان این آرامش را به هم می‌ریزند.

وی با اشاره‌ای سر بسته به نامه مقام معظم رهبری به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: لاریجانی محتوای نامه حضرت آقا را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند. ایشان در این جلسه گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیون‌ها بود و محدود به CFT نبود.

فیضی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟ همه کشورهای جهان قوانین‌شان را با استانداردها و قوانین بین‌المللی مطابقت می‌دهند به جز ایران و کره شمالی. اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: مخالفان عزیز توجه کنید، در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل با بانک‌های خارجی این استانداردهای را رعایت می‌کنند و خودمان با دست خودمان کانال‌های مالی کشور را مسدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم.

فیضی متذکر شد: پیامدهای FATF برای جامعه تشریح نشده است. به مردم نگفتیم اگر به FATF نپیوندیم روابط بانکهای جهان حتی بانکهای هند، چین، روسیه، سوریه و ترکیه با بانک‌های ایران دچار مشکل م‌ ‌شود و دانشجو و تاجر برای افتتاح حساب در بانک‌های خارجی مجبور به راستی‌آزمایی فرد متقاضی می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای ایرانیان خارج از کشور به وجود می‌آید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس پرسید: چرا به مردم نگفتیم بسته شدن کانال‌های بانکی موجب مختل شدن مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان می‌شود؟ به مردم بگوییم موانع تبادلات بانکی به ویژه در بخش حمل و نقل آسیب‌زاست. رانندگان کامیون‌های ایرانی برای حمل و نقل با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند. به مردم بگوییم که با نپیوستن به FATF ایران حتی نمی‌توان حق عضویت خود را به مراکز بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت کند.

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی مجلس ۶ شرط برای پیوستن به FATF به تصویب رساند. دوستان در این کمیسیون زحمات زیادی برای تدوین این شروط کشیدند.

فیضی ادامه داد: اگر ضوابط FATF و CFT برای مبارزه با تروریسم را نپذیریم یعنی مبارزات مشروع مردمی در دفاع از حقوق خود را زیر سوال برده‌ایم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: روند الحاق و خروج از کنوانسیون پیش‌بینی شده است. اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ترتیبات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس مشخص شده است، مخالفان چرا نگرانید؟ اگر شروط ما را نپذیرند، مخالفان محترم! به FATF و CFT نمی‌پیوندیم. نباید در داخل کشور و در خارج از کشور، دوقطبی ایجاد کنیم. راه عزت ملت ایران، استقلال سرزمین از مسیر معیشت ملت عبور می‌کند. هدف CFT  و FATF کمک به نهضت های آزادی بخش نیست بلکه استانداردهای مبارزه با پولشویی و تروریسم وارد مصادیق نمی شود. کشورها خودشان فهرست سازمانهای تروریستی را مشخص می کنند. لبنان مشکلی در اجرای این استانداردها نداشته است. چرا می‌خواهید با دست خودتان برای کشور مشکل ایجاد کنید؟ اگر مشکلی بود تا الان حتما برای لبنان به وجود آمده بود.

وی تاکید کرد: برای انتقال پول نفت به داخل کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

فیضی با بیان اینکه اولین قربانی تروریسم هستیم، گفت: ملت شریف ایران، کشوری هستیم که بیشترین هزینه و شهید را در مواجهه با تروریسم داد و هزاران شهید را در راه دفاع از خاک کشور اهدا کرد. نزدیک به ۱۷ هزار نفر از هموطنان کشورمان توسط عناصری به شهادت رسیدند که تا دو سه سال قبل از سوی آمریکا تروریسم شناخته می‌شدند. تروریست‌ها رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، دکتر بهشتی و مطهری و ۷۲ نفر از منتخبان ملت را به خاک و خون کشیدند. حضور نیافتن ما در سازمانهای بین الملل از جمله FATF و CFT جارو زدن راه برای عربستان، صهیونیست‌ها و سلطه‌طلبان جهانی است. البته ما با پیوستن به FATF و CFT به دهان این کشورها و نهادها می‌زنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: نحوه مراودات بانکی را با پیوستن به FATF حل کنیم. با عقلانیت از فشارهای اقتصادی بر مردم بکاهیم و راه بهانه‌جویی بر دشمنان ملت را ببندیم.

* پاسخ رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF

علی لاریجانی

مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ی بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.

علی لاریجانی در جلسه امروز یک شنبه مجلس در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین متن نامه‌ای را که به مقام معظم رهبری درباره‌ی لایحه FATF فرستاده بود را به شرح زیر قرائت کرد.

«جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحنیت

در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.

لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.



* در مقابل مجلس شورای اسلامی به تعداد مخالفان تصویب لایحه CFT افزوده شده است.
مخالفان اف ای تی اف
پیشنهاد ما:  مخالفان CFT مقابل مجلس تجمع کردند + تصاویر

لاریجانی: نظر مجلس با پیامک عوض نخواهد شد

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در تذکری مستند به مواد ۱۸، ۲۲ و ۱۹۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در ماده ۲۲ صراحتا اداره مجلس از وظایف رئیس مجلس عنوان شده. همچنین قطع کردن صحبت ناطق خلاف است و خلاف از رئیس بدتر است.

وی افزود: امروز جلسه غیرعلنی تشکیل دادید و خیلی از مسائل را مطرح کردید در حالی که حق مردم دانستن است و باید بدانند چه تصمیماتی گرفته می‌شود. مسئولین در جلسه پنهانی چیزهایی گفتند که اگر مردم بدانند مسائل برایشان روشن‌تر می‌شود.

وی افزود: مردم نگران هستند. چند هزار نفر جلوی مجلس جمع شدند و این حاکی از نگرانی مردم است. چرا دو ساعت جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود. تمام ادبیات این جلسه هم این بود که بترسانید و نگرانی ایجاد کنید. این در شرایطی است که کشور با مشکلات و سختی‌هایی روبرو است، کار درستی نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: مومن نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود. در برجام هم گفتند همه مشکل مردم حل می‌شود اما در این لایحه دولت هم نگران است که اگر نبود، اعلامیه تفسیری نمی‌داد. آیا واقعا مشکلات اقتصادی مردم با این لایحه حل می‌شود یا می‌خواهند سفره مردم را تنگ‌تر کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: من قسمت اول تذکر شما را می‌پذیرم و از آقای نقوی حسینی هم عذر می‌خواهم که وسط حرفشان حرف زدم. ایشان در زمان بررسی برجام در مجلس بود. واقعا این طور نبود و بیرون موضوع جور دیگری منعکس شد. ما چهار ساعت بحث کردیم و کمیسیون برجام هم تشکیل شد و ۱۶، ۱۵ جلسه بحث شد. خودم جلساتی بین فراکسیون‌ها گذاشتم و آقایان روی متنی وفاق کردند. موضوع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم بحث شد.

لاریجانی یادآور شد: می‌گویند من در جلسه غیرعلنی افراد را ترسانده‌ام. آیا من چیزی گفته‌ام که بترسید. من فقط نکته رهبری را خواندم و نمی‌خواستم آن را در جلسه علنی بگویم اما آقایان تذکر دادند و مجبور شدم./ ایسنا

* شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس برای پیوستن ایران به CFT

علی نجفی خشرودی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل موافقت کمیسیون با کلیات لایحه CFT، گفت: از نظر دولت ایران مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه کشورها بیگانه در راستای حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و در چارچوب اعمال تروریستی مندرج در ماده دو کنوانسیون نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تبیین شروط مصوب کمیسیون متبوعش برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران برای به کنوانسیون CFT، گفت: براساس این شروط دولت جمهوری اسلامی ایران مجاز است احراز صلاحیت ماده ۷ کنوانسیون را به امین اسناد اعلام کند و هرگونه تغییر در صلاحیت‌های یاد شده با تایید قوه قضاییه مورد اقدام قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت می تواند در موارد موردی ارجاع به داوری بین المللی را با رعایت مقررات داخلی انجام دهد. الحاق ایران به پیوستن این کنوانسیون به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مبارزه با تروریسم دو بار در تاریخ‌های ۲۹ مرداد و ۳ مهر سال جاری به کمیسیون امنیت ارجاع داده شد. از موافقان و مخالفان تشکر می‌کنم. این مسئله به صورت مفصل در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز نیز جلسه مبسوطی داشتیم و همه همکاران نظراتشان را بیان کردند.

نجفی خشرودی با بیان اینکه به جز دو سه کشور همه کشورهای جهان به این کنوانسیون ملحق شده‌اند، گفت: ابعاد این مسئله از منظر حقوق بین‌الملل و استناد به محتوای جزییات کنوانسیون، از نظر شرایط بین‌المللی و از منظر اقتصاد سیاسی به این مسئله  رسیدگی شد. جلسه غیرعلنی درخواستی از کمیسیون شد. چون تعداد قابل توجهی از همکاران درخوست کردند این جلسه در صحن علنی برگزار شد. در همه این جلسات چند مسئله روشن شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاراجی ادامه داد: حق شرط را می‌توانیم به این کنوانسیون تحمیل کنیم. هیچ تعهدی خلاف منافع و امنیت میل ایران سپرده نمی‌شود، هیچ اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار نخواهد گرفت. در جنگ اقتصادی باید از همه فرصتها و امکانات و تدابیر بین‌المللی در این جنگ استفاده کنیم. برخی منتقدان با موضوع خروج آمریکا از برجام مرتبط دانستند در حالی که هیچ ارتباطی بین اینها نیست. عدم پیوستن به این کنوانسیون محدودیت‌های بین‌المللی جدیدی را برای ایران به دنبال دارد.

وی افزود: علاوه بر جلسات متعدد کمیسیون،‌ با روسای همه اتاق بازرگانی به عنوان متولیان بخش خصوصی، با روسای بانکهای دولتی و خصوصی نیز جلسه داشتیم و همه آنان نپیوستن  ایران به کنوانسیون را دارای مشکلات عدیده ای برای نظام بانکی و بخش تجارت کشور دانستند.

نماینده مردم بابل در مجلس خاطرنشان کرد: موارد متعدد این کنوانسیون به ساز و کارهای داخلی کشورهای متقاضی عضویت اشاره کرده که به قوانین و محاکم داخلی ارجاع می‌شود. در ماده ۲۷ کنوانسیون ترتیبات خروج مشخص شده است و هرگاه شرایط این کنوانسیون را مخالف منالفع کشور بدانیم می‌توانیم از آن خارج شویم. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز می‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات کشورهای عضو این کنوانسیون رسیدگی کند.

* حاجی: لایحه مبارزه با قاچاق را کنار گذاشتید

حاجی دلیگانی

حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطاری مستند بر اصل ۱۱۰ قانون اساسی اظهار کرد: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از مصادیق مبارزه با فساد و پولشویی بود که توسط رئیس مجلس رای گیری شد و بعد توسط آقای مطهری هم خلاف رویه و قانون به رای گذاشته و از دستور کار مجلس خارج شد.

وی افزود: رهبری در دیدار نمایندگان گفتند قانون داخلی بگذرانید و خیلی توجهی به این کنوانسیون‌ها نکنید. اما مجلس علنا روز چهارشنبه قانون داخلی را کنار گذاشت و به لایحه خارجی اولویت داد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به تعهد وزیر اقتصاد وقت (طیب‌نیا) درباره FACF گفت: ایشان ۲۵ خرداد ۹۵ مصادف با ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ تعهدی دادند که خلاف اصل ۱۲۵ قانون اساسی که باید از مجلس مجوز می‌گرفتند. ایشان ۴۱ تعهد داده و از طرف مجلس گفته ۴ مصوبه می‌گیریم و می‌آوریم چه برخوردی با ایشان شد؟

حاجی دلیگانی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز به دلیل تصمیمات داخلی بوده، تصریح کرد: چرا مردم را فریب می‌دهید و به آنها دروغ می‌گویید؟ این همان کاری است که در برجام هم اتفاق افتاد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: لایحه مبارزه با قاچاق ربطی به این موضوع ندارد. مشکل این بود که قوه قضاییه می‌گفت این لایحه ماهیت قضایی دارد و چون روال طی نشده بود، اگر آن را تصویب می‌کردیم شورای نگهبان آن را رد می‌کرد. من با شورای نگهبان صحبت کردم زیرا ما در میانه بررسی لایحه بودیم. آنها گفتند باید متوقف شود. اخطاری که آقای مطهری به رای گذاشت هم وارد بود و اگر هم من بودم آن را به رای می‌گذاشتم. مجلس هم به اخطار رای داد پس اشکالی به آن مترتب نیست. سوء ظن نداشته باشید. از آقای کدخدایی و قوه قضاییه هم بپرسید اگر حتی این لایحه ادامه می‌یافت دو جلسه دیگر تمام می‌شد.

رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: اینکه وزیر چیزی را امضا کرده تا زمانی که در مجلس تصویب نشود، قابل اجرا نیست. همان موقع هم گفته شد که این امضای اولیه است. مجلس سه مورد تصویب کرد که یکی قانون منابع مالی تروریسم و دیگری کنوانسیون‌ها بود.

* ظریف: تحریم‌ها حتما شکست خواهند خورد

جواد ظریف
محمد جواد ظریف در جلسه‌ی علنی امروز یکشنبه مجلس در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: بارها با مقاومت مردم و تدبیر، آمریکا را شکست دادیم این بار هم با درایت آمریکا را شکست می‌دهیم. شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم با رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

– اگر بر جام به نفع ایران نبود نتانیاهو نمی گفت من یک تنه مقابل آن ایستاده ام

– توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنید.

– تصویب این لوایح بهانه‌های بعدی آمریکا را خواهد گرفت.

– نه من، نه رییس جمهور نمی‌توانیم تضمینی بدهیم که این لوایح مشکلات مارا حل کنند ولی می‌توانم تضمین بدهم که با نپذیرفتن این لوایح آمریکا اقدامات بیشتری علیه ما خواهد داشت.

– همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند توانسته ایم با شکست دادن تحریم ها آمریکا را شکست بدهیم ؛ تحریم ها حتما شکست خواهند خورد و این مساله نیازمند همراهی و همدلی همه مردم و رعایت مصالح ملی است

– در دو هفته گذشته انزوای آمریکا به نمایش گذاشته شد. برجام توانست رژیم صهیونیستی را در دنیا رسوا کند

– امروز هم مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی است. با برجام توانستیم یک رشته از بهانه ها را بگیریم . اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی شد . برجام توفیق این ملت بود.

– لوایحی که در برابر مجلس قرار دارد و مجلس با درایت تصویب کرده و امروز هم بر اساس مصالح ملی تصمیم خواهد گرفت، لوایحی است که بهانه های بعدی را از آمریکا خواهد گرفت.

– نه بنده و نه رئیس جمهور نمی توانیم تضمین بدهیم که با تصویب این لایحه مشکلات حل خواهد شد اما می توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه ، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

– لایحه FATF ارتباط مستقیم دارد با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی

– چین و روسیه شریکا راهبردی ایران هستند، اما گفته اند که بدون FATF نمی توانند با ایران کار کنند

* فریاد فلاحت‌پیشه بر سر مجتبی ذوالنوری

 

کریمی قدوسی و ذوالنوری که مخالف گزارش کمیسیون امنیت ملی بودند نسبت به این گزارش اعتراض کردند و در جایگاه هیات رئیسه حاضر و دقایقی را با علی لاریجانی صحبت کردند.

ذوالنوری خطاب به نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: دروغ است، دورغ است، این نظر کمیسیون نیست.

نقوی حسینی هم که نسبت به این گزارش اعتراض داشت با صدای بلند در صحن فریاد می‌زد که نجفی خوشرودی حرف‌های خودش را زد.

در ادامه جلسه علنی امروز اعتراضات نمایندگان مخالف گزارش کمیسیون استمرار پیدا کرد و ذوالنوری سر میز فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنی ملی رفت. محتوای مکامله آن ها مشخص نبود اما فریاد فلاحت پیشه بر سر ذوالنوری توجه خبرنگاران را جلب کرد

در اقدامی هماهنگ نمایندگان دلواپس در جلسه امروز مجلس قصد بر هم زدن نظم جلسه علنی را دارند. در این راستا قدیانی‌راد، سالک، سلیمی و پژمانفر و حاجی دلیگانی مدام درخواست اخطار و تذکر را دارند/اعتمادآنلاین

* مهر تایید نمایندگان مجلس CFT

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

 در جلسه علنی صبح امروز دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با این لایحه صحبت کردند. مجلس همچنین پیش از جلسه علنی در نشست دو ساعته غیرعلنی این لایحه را مورد بررسی قرار داده بود.

حواشی تصویب لایحه cft در مجلس

– از در دست گرفتن پلاکارد تا پاره کردن متن لایحه و پرتاب به سمت لاریجانی

– پس از پایان نطق‌های موافق و مخالف لایحه CFT محسن کوهکن، سیدجواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمانفر، سید ناصر موسوی لارگانی، محمدعلی پورمختار، سیدصادق طباطبایی، حسینعلی شهریاری و حسینعلی حاجی دلیگانی و تعدادی دیگر از نمایندگان دلواپس پلاکاردهایی را در مخالفت با CFT بالا گرفتند

– از نکات جالب این جلسه فیلم‌برداری محمدجواد جمالی، نمیانده فسا از نمایندگان مجلس در این بحبوبه بود.
مجتبی ذوالنوری و احمد سالک با در دست داشتن پلاکاردی به جلوی هیات‌رییسه رفتند و پلاکاردها را بالا گرفتند و در این بین موافقان هم دست به کار شدند و اردشیر نوریان و کمال دهقانی عدد چهار را در موافقت با این لایحه بالا گرفتند.

– در زمان قرائت متن لایحه گعده نمایندگان موافق و مخالف در جلوی تریبون هیات‌رییسه مجلس افزایش پیدا کرد و موافقانی مانند قسیم عثمانی، نماینده بوکان پلاکاردی را بالا گرفتند که بر روی آن نوشته شده بود مجلس به کنوانسیون رای مثبت خواهد داد.

– همچنین مصطفی کواکبیان و رحیمی جهان‌آبادی چهار چهار می‌کردند.

-علی لاریجانی با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان برای علنی شدن آرایشان اعلام کرد که در این خصوص رای‌گیری شده بود و رای نیاورد بنابراین آرا مخفی است

– محمدجواد ابطحی که نسبت به سخنان لاریجانی اعتراض داشت بعد از رای آوردن لایحه cft برگ‌هایی که گفته می‌شود متن لایحه بوده را پاره کرد و به سمت لاریجانی پرتاب کرد.

نوشته مهر تایید نمایندگان به CFT / گزارش کامل روز جنجالی مجلس اولین بار در / مهم. پدیدار شد.

مشاهده لینک مهر تایید نمایندگان به CFT / گزارش کامل روز جنجالی مجلس

hotnewsسیاست6 سال پیش • dahio.com • 204

برچسب‌ها

,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها