شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهای ضدآسم است که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس‌خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم و برونشیت تجویز می‌شود. سردرد، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب از عوارض این داروست. با در ادامه همراه شوید.

آسم از بیماری‌های تنفسی است که سرفه، تنگی نفس و تنفس صدادار از علائم آن است. این عارضه بر اثر تنگی شدن مجاری تنفسی رخ می‌دهد و متاسفانه درمان کامل و قطعی برای آن وجود ندارد. عوامل ژنتیکی، گرد و غبار موجود در هوا، سیگار کشیدن یا در معرض دود آن قرار گرفتن، عفونت‌های تنفسی، استرس شدید، مصرف داروهای خاص، فعالیت‌های ورزشی و رفلاکس معده را می‌توان از دلایل بروز آسم دانست. برای پیشگیری از بروز حملات آسم که شامل سرفه‌های شدید و پی‌درپی می‌شود، داروهای مختلفی به صورت خوراکی و استنشاقی وجود دارد. یکی از این داروها شربت تئوفیلین جی است. این دارو با شل کردن عضلات جدار مجاری تنفسی و بازکردن آن‌ها، عبور هوا را آسان می‌کند. در ادامه قصد داریم با موارد مصرف و عوارض احتمالی شربت تئوفیلین جی آشنا شویم.
آسم

شربت تئوفیلین جی چیست؟

شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهایی است که به منظور رفع علائمی مانند خس خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم، برونشیت، آمفیزم و سایر مشکلات تنفسی که باعث بروز تنگی نفس به همراه سرفه‌های پشت سر هم می‌شود، توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود.

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام های دیگر Elixophyllin, Theo-24
 موارد مصرف درمان مشکلات تنفسی
 عوارض اسهال، استفراغ، ناراحتی معده، سردرد، تعریق، اختلال در خواب، عصبانیت، بی‌قراری، تپش قلب، حالت تهوع
 تداخل دارویی سایمتیدین، سیپروفلوکساسین، اریترومایسین، داروهای ضدبارداری خوراکی، پروپرانولول و تیابندازول، فنی توئین، کاربامازپین، باربیتورات‌ها و ریفامپیسین، کتامین، سیگار و تنباکو

مقدار و نحوه مصرف شربت تئوفیلین جی

میزان مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت بوده و باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. در مواردی برای اطمینان از مصرف دوز مناسب، به آزمایشات پزشکی منظم نیاز است. دارو باید با معده خالی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود.
شربت تئوفیلین جی

نکاتی که باید در ارتباط با شربت تئوفیلین جی بدانید

  1. دارو را در ساعات منظمی از شبانه روز مصرف کنید.
  2. در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو، به محض به خاطر آوردن نوبت فراموش شده آن را مصرف کرده و نوبت‌های‌ باقی‌مانده‌ در آن‌ روز را با فواصل‌ مساوی‌ مصرف‌ کنید.
  3. اگر در دوران بارداری هستید و یا قصد باردار شدن دارید، بدون مشورت پزشک از این دارو استفاده نکنید.
  4. در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، از این دارو استفاده نکنید.
  5. چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید.
  6. دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید و بدون مشورت با وی، دارو را قطع نکنید.
  7. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این ها نشانه های حساسیت شما به این داروست.
  8. طی درمان با این دارو، سیگار نکشید.
  9. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  10. در صورت سابقه هر نوع حساسیت دارویی یا غذایی، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  11. بطور منظم‌ به‌ پزشکتان‌ مراجعه‌ کنید تا بتواند بهبودتان‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.
  12. در صورتیکه مبتلا به مشکلاتی نظیر زخم معده یا مشکلات گوارشی، صرع یا تشنج، بیماری قلبی، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، تب بالا (۱۰۲ درجه یا بالاتر)، اختلال تیروئید، بیماری کبد (به خصوص سیروز کبدی یا هپاتیت)، بیماری کلیوی، عفونت، بزرگی پروستات یا مشکلات مربوط به ادرار هستید، قبل از اینکه مصرف دارو را آغاز کنید در این رابطه با پزشک مشورت کنید.
  13. این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال، توصیه نمی‌شود.
  14. احتمال بروز عوارض جانبی شدید در افراد سالمند، بیشتر است.
  15. این دارو می‌تواند نتایج آزمایشات پزشکی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین قبل از اقدام به انجام هرگونه آزمایش، پزشک را از مصرف این دارو آگاه سازید.
  16. توصیه می‌شود طی درمان با این دارو، مقادیر زیاد فراورده‌ها یا نوشابه‌های حاوی گزانتین مصرف نشود.
  17. مصرف بیش از حد تئوفیلین، موجب تشنج، مرگ و یا آسیب دائمی مغز می‌شود.
  18. یک ساعت قلب و بعد از مصرف این دارو، از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.
  19. طی درمان با این دارو، برای انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارد، احتیاط کنید.
  20. در صورتیکه با مصرف این دارو دچار علائمی مثل استفراغ شدید، تپش قلب، تشنج، سردرد، تشنگی شدید، افزایش قند خون و خشکی دهان شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
  21. در صورت بروز تحریک گوارشی، بهتر است دارو با غذا یا بلافاصله پس از آن مصرف شود.

 

منبع

نوشته موارد مصرف و عوارض شربت تئوفیلین جی اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 16,584

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها