قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) با نام دیگر استرومارین (Estromarin) از داروهای هورمونی است که کمبود استروژن را در بدن خانم‌ها جبران کرده و از این طریق برخی مشکلات آن‌ها نظیر خونریزی‌های نامنظم رحم را درمان می‌کند. تهوع، استفراغ، درد لگن و درد سینه برخی از عوارض مصرف این داروست. با همراه شوید.

مشکلات هورمونی یکی از شایع‌ترین مشکلات در میان خانم‌هاست. بخش زیادی از این مشکلات به سطح هورمون استرژون که نوعی هورمون زنانه است برمی‌گردد. وجود این هورمون در بدن موجب شکل گرفتن ویژگی‌های ثانویه‌ زنانه ازجمله پستان‌ها، تنظیم چرخه‌ قاعدگی، دستگاه تولید مثل و رشد آن‌ها می‌شود. قرص استروژن کونژوگه یکی از این داروهایی است که به هنگام به هم خوردن تعادل استروژن، برای بیماران تجویز می‌شود.

نقش استروژن در بدن چیست؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، استروژن باعث سلامت و زیبایی پوست و مو شده، آکنه را کاهش می‌دهد و با تولید کلسترول در کبد به مراقبت از قلب و عروق می‌پردازد. واضح است که برهم خوردن تعادل استروژن در بدن مشکلات و بیماری‌های مختلفی را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند.خونریزی‌های غیرطبیعی و پی‌درپی رحم، قاعدگی‌های نامنظم، سرطان سینه و سرطان رحم برخی از مشکلات عدم تولید کافی هورمون استروژن توسط بدن است. در این موارد است که داروهای حاوی استروژن به کمک خانم‌ها می‌آیند و با جبران کمبود این هورمون، به درمان و برطرف شدن برخی بیماری‌ها می‌پردازند.

قاعدگی دردناک

قرص استروژن کونژوگه چیست؟

قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) با نام دیگر استرومارین (Estromarin) یکی از داروهای هورمونی است که با جبران کمبود استروژن (هورمون جنسی زنانه تولید شده توسط تخمدان)، به منظور درمان کم کاری غدد تناسلی، آتروفی واژن، نارسایی اولیه تخمدان و درمان علائم متوسط تا شدید وازوموتور در دوران یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ممکن است برای درمان خونریزی نامنظم رحم، سرطان پستان یا سرطان پروستات نیز به کار رود. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت استروژن‌ها به تنهایی، خطر بروز سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف آن باید تنها تحت نظر پزشک صورت گیرد.

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های دیگر
 Premarin Vaginal, Synthetic Conjugated Estrogens, A
 موارد مصرف جبران کمبود استروژن
نارسایی تخمدان
کم کاری غدد تناسلی
 عوارض تهوع، استفراغ، درد سینه، سفتی و بزرگ شدن پستان‌ها، سندروم پیش از قاعدگی، تغییر در اعمال کبد، یرقان ناشی از بند آمدن صفرا، بثورات جلدی، افسردگی، سردرد، افزایش تحریک بافتی، افزایش غلظت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولی و آمبولی ریوی و سکته قلبی، افزایش یا تشدید فشار خون، خارش واژن، درد لگن
 تداخل دارویی ریفامپین، گریزئوفولین و داروهای ضدصرع نظیر کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پیریمیدون، داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین، داروهای کاهنده فشار خون، سیکلوسپورین

مقدار و نحوه مصرف قرص استروژن کونژوگه

مقدار دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول برای درمان خونریزی غیرعادی رحم (ناشی از عدم تعادل هورمونی) در بزرگسالان مقدار ۲۵ میلی‌گرم دارو، از راه وریدی یا عضلانی تجویز می‌شود که هر ۱۲-۶ ساعت تکرار می‌شود.
قرص استروژن کونژوگه

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص استروژن کونژوگه باید بدانید

  • اگر در معرض خونریزی واژینال، بیماری‌های کبدی هستید، اگر جراحی بزرگی دارید، یا اگر تا به حال دچار حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون و یا سرطان سینه هستید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • طی درمان با این دارو، هر لحظه خونریزی غیرطبیعی واژن را گزارش دهید.
  • از آنجایی که این دارو خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی یا سرطان سینه، رحم یا تخمدان را افزایش می‌دهد؛ نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. اگر شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا هستید، اگر شما اضافه وزن دارید یا اگر سیگار می‌کشید، حتی بیشتر در معرض این خطرات هستید.
  • اگر به بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، آسم، اختلال کلیوی، تشنج، صرع، میگرن، اختلال تیروئید، لوپوس، پورفیری، اندومتریوز یا تومورهای فیبروئید رحم یا هیسترکتومی مبتلا هستید، قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید.
  • استروژن هورمون لازم برای تولید شیر مادر را کاهش می‌دهد و می‌تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو برای افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند استفاده نمی‌شود.
  • در صورت بروز تورم لب‌ها و دور چشم، کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله با یک مرکز خدمات اضطراری پزشکی تماس بگیرید.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، تنها پس از مشورت با پزشک مجاز است.
  • هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی قرص استروژن کونژوگه تداخل داشته باشند.
  • در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی استروژن کونژوگه، به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.
  • قبل از انجام هر نوع عمل جراحی، جراح را از اینکه قرص استروژن کونژوگه مصرف می‌کنید، آگاه سازید.
  • گریپ فروت ممکن است با استروژن‌های کونژوگه ارتباط برقرار کند و منجر به عوارض ناخواسته شود. طی درمان با قرص استروژن کونژوگه، از مصرف این میوه خودداری کنید.
  • در طول دوره درمان، از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • مصرف خوراکی دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا، عوارض گوارشی آن را به حداقل می‌رساند.

منبع

نوشته موارد مصرف و عوارض قرص استروژن کونژوگه اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 21,741



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها