قطره کتورولاک (Ketorolac) از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که برای درمان خارش چشم استفاده می‌شود. واکنش‌های آلرژیک و سرگیجه برخی از عوارض مصرف این داروست. با همراه شوید.

خارش چشم از مشکلات شایعی است که ممکن است برای کودکان و بزرگسالان ایجاد شود. دلایلی که باعث بروز این عارضه می‌شوند، متعدد هستند. قرار گرفتن در محیط پر از گرد و غبار، حساسیت‌ها، استفاده از لوازم آرایشی آلوده، عفونت‌ چشم، انجام عمل جراحی چشم و… همگی می‌توانند باعث بروز خارش چشم شوند. از آنجایی که چشم عضو بسیار حساسی است؛ باید به محض بروز علائمی مثل سوزش و خارش به پزشک متخصص مراجعه و درمان دارویی را برای آن آغاز کرد. در این شرایط معمولا پزشک با معاینه چشم، داروی مورد نیاز را برای برطرف کردن خارش، تجویز می‌کند. پماد و قطره‌های چشمی از داروهای متداول در این زمینه هستند. در ادامه با یکی از داروهای درمان خارش چشم تحت عنوان قطره کتورولاک آشنا می‌شویم.

قطره چشمی

قطره کتورولاک چیست؟

کتورولاک یک داروی ضد التهاب است که برای درمان خارش چشم استفاده می‌شود. از این دارو برای درمان التهاب (به عنوان مثال، قرمزی، تورم، التهاب) ناشی از عمل جراحی آب مروارید استفاده می‌شود. قرص و آمپول از دیگر اشکال دارویی کتورولاک هستند.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری
 Acular 0.5%
 موارد مصرف درمان خارش چشم
 عوارض واکنش‌های آلرژیک، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، سوزش یا قرمزی چشم
 تداخل دارویی داروهای ضد انعقاد خون ( مثل وارفارین)، آسپرین، هپارین و یا NSAIDها (مثل ایبوپروفن)، دگزامتازون، والپروات
میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. به طور معمول میزان مصرف قطره کتورولاک برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۲ سال، به صورت چکاندن یک قطره از دارو چهار مرتبه در روز است.

برای استفاده از قطره کتورولاک، دستان خود را بشویید. سرتان را به عقب ببرید و با استفاده از انگشت اشاره خود پلک پایینی را بکشید و قطره را به آرامی در چشم بچکانید و چشمان خود را ببندید.

قطره کتورولاک

نکاتی که در رابطه با مصرف قطره کتورولاک باید بدانید

  • در صورتی که با مصرف این دارو دچار مشکلاتی نظیر واکنش شدید آلرژیک (بثورات، کهیر، خارش، مشکل تنفسی، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب‌ها یا زبان)، درد، سوزش، قرمزی، تورم یا سوزش مداوم یا سوزاندن چشم، خونریزی غیرمعمول، تغییرات بینایی (به عنوان مثال، تاری دید) شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتیکه سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، نباید از قطره کتورولاک استفاده کنید.
  • فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  • دارو را مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.
  • قبل از مصرف قطره کتورولاک، هر گونه مشکلات چشمی که دارید را با پزشک در میان بگذارید.
  • قطره کتورولاک ممکن است سبب تاری دید شود. در صورت بروز این مشکل از انجام کارهایی نظیر رانندگی، خودداری کنید.
  • استفاده از قطره کتورولاک بیش از ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی چشم و یا برای بیش از ۱۴ روز بعد از عمل جراحی چشم، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات خاص چشم (به عنوان مثال، مشکلات قرنیه) را افزایش دهد. بهتر است در این رابطه با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که پس از چند روز استفاده از این دارو مشکلات چشمی شما بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  • چنانچه مبتلا به بیماری‌هایی نظیر آسم، زخم گوارشی، نارسایی کلیوی و یا خونریزی‌های غیرمعمول هستید، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  • قطره کتورولاک باید بسیار با احتیاط در کودکان کمتر از ۲ سال، استفاده شود.
  • برای استفاده از سایر داروهای مرتبط با چشم، یک فاصله زمانی (حداقل ۵ دقیقه) بین آن‌ها قرار دهید.
  • پس از استفاده از این دارو، از لنزهای چشمی استفاده نکنید.
  • در صورتی که استفاده از یک دوز قطره کتورولاک را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را استعمال کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  • این دارو نباید برای مدت زمان طولانی استفاده شود.

منبع

نوشته موارد مصرف و عوارض قطره کتورولاک برای درمان خارش چشم اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

 

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 14,410



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها