گرانول پلانتاژل (Plantagel granule) از داروهای گیاهی است که به منظور درمان اسهال غیرعفونی در کودکان و بزرگسالان به کار می‌رود. این دارو در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی ندارد. با روژان همراه شوید.

اسهال


اسهال وضعیت ناخوشایندی است که در آن فرد بیمار در طول شبانه روز به طور مکرر احساس نیاز فوری برای دفع پیدا می‌کند. این حالت می‌تواند چند روز به طول بینجامد که در نهایت موجب کم آبی بدن و ضعف و بی حالی شخص مبتلا می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز این عارضه شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به داشتن تغذیه نادرست و یا مصرف مواد غذایی مسموم یا آلوده اشاره کرد. در صورت بروز اسهال، علاوه بر درمان‌های خانگی رفع اسهال که در انتهای همین مقاله ذکر شده است؛ می‌توان از برخی داروهای کمک‌کننده به روند درمان اسهال هم، استفاده کرد. گرانول پلانتاژل از جمله داروهای گیاهی ضد اسهال است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.
عکس

گرانول پلانتاژل چیست؟

گرانول پلانتاژل (Plantagel granule) از داروهای گیاهی است که به منظور درمان اسهال غیرعفونی در کودکان و بزرگسالان به کار می‌رود. گیاهان به کار رفته در ترکیبات ساخت این دارو شامل دانه بارهنگ و برگ نعنا می‌شود. این فرآورده دارای خاصیت نرم‌کنندگی، ضدالتهاب، ضد اسپاسم، جذب سموم و ضدعفونی‌کننده معده و روده بوده و مصرف آن در مواردی می‌تواند برای برای بیماران دارای روده عصبی (IBS) نیز، مفید واقع شود. توجه داشته باشید که مصرف مداوم و طولانی مدت این دارو ممکن است سبب یبوست شود. بنابراین توصیه می‌شود تنها در صورت لزوم و طی دوره کوتاه مدت از این فرآوده، استفاده کنید.

دستمال توالت

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های دیگر –
 موارد مصرف درمان اسهال
 عوارض در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی ندارد
 تداخل دارویی واکنش‌های آلرژیک مانند درماتیت تماسی، گرفتگی صدا، یبوست، سردرد خفیف و خواب آلودگی

مقدار و نحوه مصرف قرص گرانول پلانتاژل

مقدار دقیق مصرف این دارو برای هر فردی متفاوت بوده و باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان اسهال در بزرگسالان باید ۴ بار در روز و هر بار ۱ ساشه در یک فنجان آب جوش هم زده و میل شود. میزان مصرف برای کودکان زیر ۱۲ سال باید به اندازه نصف و گاها کمتر، کاهش یابد.

گرانول پلانتاژل

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص گرانول پلانتاژل باید بدانید

  • در صورت داشتن هر نوع سابقه حساسیت دارویی، به پزشک اطلاع دهید.
  • دوز مصرفی دارو را خودسرانه کاهش یا افزایش ندهید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با این فرآورده گیاهی تداخل داشته باشند.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  • در صورتیکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه مبتلا به درد معده، اسهال با تب بالا، مدفوع سیاه و همراه با خون هستید، حتما قبل از مصرف این دارو، با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که پس از چند روز بهبودی حاصل نشد و یا در صورت بروز درد، اتساع شکم و یا تب، درباره ادامه مصرف یا عدم مصرف دارو با پزشک، مشورت کنید.
  • در صورتیکه دچار اسهال و کم آبی در بدن شده‌اید، از ورزش شدید و یا قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم، خودداری کنید.
  • چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.
  • این فرآورده باید با مقدار کافی مایعات، مصرف شود.
  • استفاده همزمان از این داروی گیاهی با سایر داروهای ضد اسهال مثل دیفنوکسیلات، پیشنهاد نمی‌شود.
  • این فرآورده را با ۲ ساعت فاصله از سایر داروها، مصرف نمایید.
  • مصرف این دارو در افراد مبتلا به انسداد مجاری صفراوی، تنگی مجرای گوارشی و آمادگی انسداد روده، ممنوع است.
  • این فرآورده در افراد حساس به بارهنگ و نعناع و همچنین در افراد مبتلا به اسهال خونی، منع مصرف دارد.
  • برای نتیجه‌گیری بهتر و سریع‌تر همزمان با مصرف این دارو، مایعاتی مانند آب، سوپ و دمنوش‌های شیرین بخورید. این کار به تنظیم کار روده‌ها کمک می‌کند.

اسهال را با روش‌های خانگی درمان کنید

اگرچه استفاده از داروهای گیاهی برطرف کننده اسهال می تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد، اما می‌توان برای نتیجه‌گیری بهتر و در مواردی برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، از خوراکی‌ها و گیاهان طبیعی در دسترس هم استفاده کرد. مصرف سوپ‌ها، برنج و بخصوص کته، انواع پاستا، سیب‌زمینی کاملا پخته‌شده و موز کاملا رسیده می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

منبع




مطلب قبلیروش های کاهش و رفع حساسیت به بدلیجات


مطلب بعدیبازی Rainbow Six Siege میزبان حالت بتل رویال نخواهد شد



drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 610



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها