موسویان با انتشار یادداشتی که در نشریه گاردین منتشر شد افزود: اگر ترامپ می خواهد این بحران غیر ضروری را که خود بوجود آورده، حل کند بایستی سریعاً راهبردش را تغییر دهد به گونه ای که دو کشور بتوانند وجهه خود را حفظ کنند. پس از آن خواهد بود که رویکرد دیپلماسی معتبر، دوباره ممکن می شود.
وی عنوان کرد، تحریم های اقتصادی و سیاسی آمریکا بر ایران، امکان تلاش های دیپلماتیک برای حل این بحران را از بین برده و نه تنها برای ایران و آمریکا بلکه برای کل منطقه عواقب جدی در پی خواهد داشت.
موسویان افزود: ظهور دوباره خصومت ایران و آمریکا پس از یک دوره تنش زدایی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، یکی از چالش های فوری برای صلح و امنیت خاورمیانه به شمار می رود. در همین حال سیاست های خصمانه ترامپ تمام کانال های دیپلماسی را بسته است.
سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به دور جدید تحریم های آمریکا که دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی را شامل می شود، افزود: نباید فراموش کنیم ایشان کسی بود که اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را در مذاکرات هسته ای صادر کردند. اما با تحریم آیت الله خامنه ای، ترامپ احتمال هرگونه روابط دیپلماتیک را تا زمانی که در کاخ سفید است از بین برد.
موسویان درباره احتمال تحریم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران توسط آمریکا هم گفت: او کسی است که در آمریکا تعلیم دیده و یکی از دیپلمات های برجسته در تاریخ ایران است. او کسی است که با فردی چون محمد مصدق نخست وزیر اسبق ایران قیاس می شود که صنعت نفت ایران را ملی کرد اما در جریان کودتایی که در سال ۱۹۵۳ توسط انگلیس و آمریکا سازماندهی شد، برکنار گردید.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا قصد تعامل مجدد با ایران را دارد، تحریم ظریف یک اشتباه خواهد بود. او رئیس کانال های دیپلماتیکی است که برای حل این بحران لازم است.
موسویان در ادامه این یادداشت، برجام را یکی از جامع ترین توافق های تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته ای خواند که در آن ایران یکی از شدید ترین تدابیر شفاف سازی و محدودیت های سختگیرانه که می تواند بر روی برنامه هسته ای یکی از اعضاء پیمان عدم اشاعه هسته ای اعمال شود پذیرفته است. بیشتر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی تایید کرد، ایران به تمام تعهداتش در این توافق پایبنده بوده است.
سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد که در عوض ایران با تحریم ها و فشارهای بیشتری مواجه شد و مزایایی که قرار بود در ازای پایبندی به برجام کسب کند ربوده شد. دولت ترامپ تصمیم گرفت که میراث دیپلماتیک باراک اوباما را از بین ببرد، بدون آنکه متوجه باشد که با این کار احتمال حل و فصل دیپلماتیک این مساله را برای خودش هم از بین می برد.
وی اضافه کرد: ترامپ به طور پیوسته پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرده اما بیشترین رویکرد خصمانه را پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ در پیش گرفته است. پیشنهادهای لفظی برای مذاکره و در عین حال اعمال شدیدترین تحریم ها راهبردی نیست که ایران به آن تن دهد.
موسویان در پایان تصریح کرد ترامپ نتیجه ۱۲ سال مذاکرات فشرده میان ایران و قدرت های جهانی را با خروج از برجام باطل کرد. او مسیر خطرناک سیاست اقدام خصمانه علیه ایران را در پیش گرفت که این مساله احتمال بروز درگیری فاجعه بار در خاورمیانه را افزایش داده است.
وی افزود: به نظر می رسد که او متوجه شده تقابل نظامی با ایران به هر شکلی فاجعه آمیز خواهد بود اما بایستی این نکته را هم درک کند که ایران هرگز زیر بار حرف زور نمی رود.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 92



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها